Hallo dames, Ben er gister achter gekomen dat mijn dochtertje van bijna 5 maanden in contact is geweest een week geleden met iemand die mazelen heeft. Dat bleek een paar dagen geleden dat diegene mazelen had. Nu is mijn dochter zwaar verkouden en veel hoesten sinds woensdag. Geen koorts, af en toe verhoging. Ze zeggen dat ze tot 6 maanden beschermd zijn. Maa ben er niet helemaal gerust op. Geef geen bv, weet nie of dat wat uitmaakt?? Wat denken jullie ervan? Wat zal/kan ik doen?
Ik ben zelf niet zo 'paniekerig' op dat gebied maar voor je eigen gemoedstoestand zou ik gewoon even bellen
Je gaat niet (gelijk) dood aan de mazzelen he! Ik bedoel het is wel gevaarlijk, maar geen paniek Hier ook snot verkouden en flink hoesten. Maar niet in contact geweest met de mazzelen. En ik vind dat kinderen tot 9 maand vaak verhoging hebben om niets (zo lijkt het dan) Ik zou me dus nog niet zo zorgen maken. Zolang je kind nog gewoon drinkt (en misschien eet), niet slap of suf is gaat het nog prima.
Nee snap dat het niet direct paniek is maar schrok ervan. Kan je ervan uitgaan dat ze de 1e 6 maanden is beschermd?
Ja en nee; ja baby's hebben over het algemeen het eerste half jaar de antistoffen van hun moeder in zich, nee, dat betekent niet dat je kindje niet ziek kan worden, van bijvoorbeeld de mazelen. Gewoon in de gaten houden, als je het niet vertrouwd, bellen.
Gewoon goed in de gaten houden. Mijn dochter heeft de mazelen gehad en het was niet veel erger dan een normale griep, maar dan met wat meer symptomen (oa uitslag op lichaam en in haar mond) Wij moesten wel meteen naar de eerste hulp toen we plekjes in haar mond constateerden (tezamen met zo goed als àlle andere symptomen van mazelen, oa ontstoken oogjes) omdat ze natuurlijk niet ingeënt was. Dat was overigens in het weekend vandaar de eerste hulp. De arts controleerde even op oor en long oorontsteking (ivm een eventuele, zeer kleine, kans op hersenontsteking) en gaf ons tips. Ze gaf ook aan ons niet teveel zorgen te maken omdat het grootste deel van de kinderen de mazelen gewoon doorloopt zonder problemen, vergelijkbaar met een normaal griepje.
Baby's zijn tot 6 maanden beschermd vertelde de huisarts mij, maar vanaf 3 maanden word het wel echt minder. Als je bv geeft, geef je net nog iets meer antistoffen en is het vaak tot 6 maanden voldoende. Maar bij beide kindjes (met fv en bv) word het gewoon steeds minder. De ene baby van 6 maanden is dus nog voldoende beschermd en de andere niet. Als ik jou was zou ik de huisarts even bellen voor advies. En houd er rekening mee dat als je kindje besmet is, dat het nu ook anderen kan besmetten! Sterkte, ik weet hoe vervelend het is om in die onzekerheid te zitten. Heb ik ook meegemaakt. Maar toe was mn jongste gelukkig niet besmet.
Nee. Baby's krijgen van de moeder antistoffen mee via de placenta. Daar kunnen ze een tijdje op teren, maar hoe lang dat is, is afhankelijk van de hoeveelheid antistoffen die de moeder zelf heeft. Moeders die zelf mazelen hebben gehad, hebben meer antistoffen en hun kinderen dus ook. Moeders die enkel gevaccineerd zijn, hebben minder antistoffen en hun kinderen dus ook. Als je dan nog BV geeft, krijgt je kind via de BV nog weer antistoffen mee, waardoor het langer kan teren op de antistoffen die het meekrijgt. Bij KV heb je dat voordeel niet. Als jij gevaccineerd bent en je kind KV krijgt, is je kindje doorgaans beschermd tot ongeveer 2-3 maanden. Dat gezegd hebbende, betekent het niet dat als je met iemand in aanraking bent geweest die mazelen heeft, je automatisch mazelen krijgt als je niet voldoende antistoffen hebt. Dat zul je toch af moeten wachten. Verkoudheden en dergelijke horen bij bijna alle virussen die momenteel rondgaan en zijn dus beslist niet perse een voorbode van mazelen. Je kunt je huisarts even bellen, al was het maar dat die dan op de hoogte is en weet dat er een kans is dat ze het wel gaat krijgen. Als dat dan wel gebeurt, is je huisarts ook direct goed in actie en zal minder afwachten dan.
Bij onderzoek naar antistoffen bleek eigenlijk geen enkele baby nog beschermd bij 6 maanden. Ook BV-baby's van moeders die zelf mazelen gehad hadden niet...
Ok dank jullie wel! Ik ga morgen maar even de ha bellen dan is hij in ieder geval op de hoogte! Ik hou haar goed in de gaten en moet dus vooral in haar mond kijken...