Hallo, Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Mijn zoon van 4 maanden slaapt al enkele maanden ingebakerd en dat gaat goed, hij kan niet zonder. Maar nou trof ik hem vanmorgen ineens op zijn buik in bed aan. Hij heeft niet lang zo gelegen omdat ik hem een half uur eerder van boven in het bedje naar beneden in het bedje heb gesleept. Een half uurtje later hoorde ik door de babyfoon dat hij weer boven in bed lag en wilde hem dus weer naar beneden slepen maar merkte toen tot mijn grote schrik op dat hij op zijn buik lag. Hij kan zonder ingebakerd te zijn van zijn buik naar zijn rug rollen, dit deed hij toen hij 2,5 maanden oud was maar hij rolt nog niet van zijn rug naar zijn buik omdat hij buik liggen niks aan vindt. Maar goed, nou lees ik overal dat we acuut moeten stoppen met inbakeren omdat de kans op wiegendood anders groter is. Dat laten wij ons uiteraard niet 2 x zeggen maar wat nu??? Hij kan niet zonder, dat hebben we zo af en toe wel gebruikt. Afbouwen mag dus ook niet. Het bedje erg strak opmaken heeft geen enkele zin want hij rukt alles los. Wat kan ik doen??? Groetjes van mij
Vind hij slapen op zijn buik ook niks? Want dat was bij mijn dochter de gouden truc na de puckababy. Ze sliep als een blok op haar buikje. Maar ik zou inderdaad niet meer inbakeren, maar hem lekker zijn eigen slaaphouding laten ontdekken.
Mag hij wel op zijn buik liggen dan? Denk overigens niet dat hij dat wel wil want overdag is dat ook geen optie. Maar het mag wel? Slaapzakje met lange mouwen...hhmm maar dan slaat hij nog wel steeds om zich heen.
Op de buik mag wel, maar niet als ze ingebakerd zijn. Met slaapzak kunnen ze idd nog om zich heen slaan, maar met 4 maanden hebben de meeste kindjes meer controle over hun armen. De mouwen vertragen de bewegingen wel. Het is niet hetzelfde als inbakeren natuurlijk, maar zoals je zelf al zei: zodra ze beginnen te rollen, moet je stoppen met inbakeren... En slaapzak is de enige manier waarop hij warm kan blijven als hij de dekens los schopt. Onze jongste heeft een knuffeldoekje. Dit kalmeert haar, houdt ze vast, duwt het tegen haar gezicht, en zorgt er dus meteen voor dat haar armen niet meer alle kanten opgaan.
Ik denk ook dat je acuut moet stoppen met inbakeren. Hier waren we ook in 1 keer gestopt omdat ze met haar hoofdje elke keer naar het voeteinde lag. En ja je moet er ff doorheen, een paar dagen sliep ze overdag echt slechter en veeeel korter, daarna net zo goed al voorheen en ligt ze lekker languit met haar armpjes in haar bedje Hier hielp ook een knuffeltje, die wil ze nu niet meer loslaten, en stopt ze tegen haar gezichtje aan of erover heen Een slaapzakje met mouwen lijkt me ook een goed idee voelt toch wat meer geborgen En ook hier maaide ons meisje in het begin nog wel een beetje maar lang niet meer zo ergs als in het begin, ze heeft er meer controle over (gestopt met puckababy met 4 maanden)
Waarom mag je niet afbouwen? Is daar een medische reden voor? Zoonlief sliep ook ingebakerd. Toen wij erachter kwamen dat hij een buikslaper was, was inbakeren niet nodig en zijn destijds acuut gestopt met inbakeren. Ging perfect! Maar als jullie om medische redenen niet mogen stoppen zou ik toch overleggen met een arts. Als je niet mag afbouwen om een niet medische reden zie ik de reden niet...
In ieder geval niet meer inbakeren. Je moet inbakeren schrijf je. Wat is de reden dat het moet? Een alternatief is hem een warme slaapzak aantrekken met lange mouwen. Als hij nu moeite heeft met in slaap vallen kan je ook bij hem blijven en hem helpen. Dat heb ik met beide dochters ook wel gedaan. Mijn oudste dochter sliep op de rug en daarbij hield ik haar handjes vast. Ook helpt het om met je wijsvinger tussen de ogen te aaien (verticaal). Dat ontspant voor iedereen dus ook voor een baby . (Zelfs mijn 2,5 jaar oude peuter heb ik hiermee gisteren in slaap gekregen!) Mijn jongste dochter was een buikslaper. Bij haar legde ik mijn hand op haar rug. Dan viel ze rustig in slaap. Het zal even wennen worden en dat is even een tijdsinvestering. Succes ermee!
Tja... Ik zou gewoon proberen ui te bakeren. Hier was dat rond 5 mnd helaas geen.succes, hij viel bijna niet meer in slaap en was ieder half uur weer wakker, totaal overstuur omdat hij nog wel moe was. Uiteindelijk is t me gelukt hem in n slaapzak met de mouwen dicht te laten slapen, dat koste ons al erg veel moeite. We hebben dat zo gelaten, omdat hij zo toch alle kanten op kon rollen. Pas sinds enkele weken lukt t om hem met zijn armen vrij te laten slapen. Dus ik zou zeker snel beginnen en misschien direct gewoon "los" te laten slapen. En anders arm voor arm... Iig heel veel succes!
Lijkt me toch handig om hem uit te bakeren. Je kunt hem dan het beste in een slaapzak met mouwen leggen. Desnoods naai je de mouwen vast aan de slaapzak zodat hij zich niet kan waklker houden hierdoor. Het is even doorzetten (paar nachten), maar dan gaat het vast goed. Je kunt kijken wat zijn makkelijkste slaap is en dan hiermee beginnen. Succes!
Hmmm, ik hoor dat vaker dat als afwennen van dat ingebakerd slapen dat er maar over wordt gegaan op een dichtgenaaide slaapzak. Maar wat is het verschil tussen ingebakerd liggen in een officiele inbakerzak en een dichtgenaaide slaapzak? Ik zie het verschil niet, princiepe is in beide gevallen hetzelfde.
Ik zou idd acuut stoppen met inbakeren. Het op deze manier niet mogelijk terug te draaien wat voor nare situaties kan zorgen. De mouwen dus ook niet vast naaien aan de slaapzak. Doordat hij op zijn buik gaat liggen in zijn slaap denk ik dat het een echte buikslaper is je kan dit gewoon zo laten. Ws slaapt hij straks heerlijk. Lukt dat niet zou ik een zak met mouwen aangeven en hem strak instoppen.
Je zou kunnen beginnen met 1 arm los en het andere armsgat van de slaapzak dichtnaaien, zo kan hij oefenen en heeft ie toch een arm vrij om zichzelf te redden. Anders is er ook nog de Snoozzz, Google maar eens, maar ja, fixeren in bed daar heeft iedereen zijn mening over natuurlijk.
Ja dat is idd zo ! Hier niet nodig gehad, cold turkey uitgebakerd. Was even pittig, maar het hielp uiteindelijk wel.
Pfieuw, dacht dat aan mij lag dat ik het verschil tussen die twee gevallen niet zag scheelt, zo gek ben ik dus weer niet.