Sinds het aanbod van potjes die ze prima eet, heeft mijn dochtertje echter problemen met ontlasting. Die is te hard! De drollen te groot! Ze perst en als ze merkt dat het niet lukt geeft ze het op.. Uur later begint ze weer! Vanochtend hebben we haar moeten helpen, ze gilde het uit van de pijn en wat er uiteindelijk uit kwam was zo hard, daar kon je een ruit mee kapot gooien. Kontje was rood daarna, het was echt zielig, stond bijna zelf te huilen! Iemand tips? Of gaat dit snel over? Moeten we verdunners gebruiken? Zoja hoe? Ze krijgt flesvoeding naast de potjes..
Je kan zelf groente en fruit pureren of prakken en wat verdunnen met water of melk. Omdat het vers is zullen de darmen er anders op reageren. Misschien is het ook weet iets waar de darmen aan moeten wennen.
Misschien het eten zelf bereiden? Ik krijg zelf ook buikpijn van opgewarmd eten. Dus kan me voorstellen dat jouw kindje op vers eten beter reageert. Eventueel wat olijfolie er doorheen roeren. (Of is het een fabeltje dat daar je stoelgang beter door wordt?)
Wat heb je haar gegeven? In veel potjes wordt rijstebloem of zetmeel toegevoegd en dat maakt de ontlasting hard. Probeer een week verse groente aan te bieden, en dan zeer milde soorten, zonder te mengen. Geen wortel, geen rijst(bloem).
Je kan ook met de fles 'rommelen'. Meer water in de flessen (bijv 10 ml extra) of nutrilon omneo gaan geven. En ja, theelepeltje olijfolie werkte hier ook. Hier dochterlief ook soms lactulose gegeven. Ideaal! Ik zou er wel echt iets mee doen en niet te lang mee rondlopen. T kan een sneeuwbaleffect geven. Endeldarm wordt opgerekt waardoor er meer ontlasting blijft hangen, waardoor het weer verder wordt opgerekt enz. Verschillende neefjes en nichtjes van mij zitten bij de poep-poli met alle ellende van dien. Puur door verwaarlozing en te weinig met het probleem doen. Ik zou, als t probleem blijft bestaan al snel bij de huisarts aankloppen. (Wil je overigens niet bang maken)
Je kindje is nog geen 5 maanden, als de vaste voeding nu niet goed valt gewoon weer even terug naar melk alleen en probeer t volgende maand nog eens!
Oplossing lijkt mij supersimpel: geen potjes geven. Ze is nog erg jong, ze hoeft nog helemaal geen vast voedsel. Gewoon helemaal stoppen met die hap en haar darmen de kans geven op orde te komen met gewoon alleen melk. En dan over een maandje gewoon zelf groente koken en geven. In potjes zitten allerlei dingen die je zelf nooit in je groente zou willen, zoals rijstemeel en geconcentreerd appelsap. En kinderen kunnen daar flink last van krijgen.
Ik ben bij mijn dochter van nu 3,5 jaar eerst met 6 maanden begonnen met fruithapjes. Daarin kiwi want dat werkt laxerend. Pas toen dat goed ging ben ik avondeten erbij gaan geven, maar niks uit een potje, gewoon vers bereid. Er is een leuk boek van AH waar leuke, simpele, lekkere gerechten in staan dat heet Opperdepop.
Kiwi is een sterk allergeen, voor zover ik weet, net als citrusvruchten, dat zou ik dus niet voor 1 jaar geven. Rijpe peer laxeert vaak ook goed. En als de darmen zo heftig op voedsel reageren; stapje terug! Even geen hapjes meer, en als alles weer goed gaat, een paar hapjes puur, vers fruit of groente, waarbij groente wat zachter smaakt en meestal wat vriendelijker is voor de darmen.
Zoals hierboven al gezegd, het antwoord zit in je vraag. Geen potjes meer geven. Daar zit bijna altijd rijst in, en dat verstopt.
Ik dacht dat alleen de pitjes van de kiwi allergeen waren. Ik sneed vaak de zijkanten van de kiwi af voor mijn jongste en gaf dan het overgebleven stuk met de pitjes erin aan de oudste (of zelf opeten natuurlijk).
De oplossing is al genoemd, geen potjes meer geven dus. @dirksmama: ja, mijn mond staat in brand van een hapje appel of peer, maar dat is toch niet meteen allergeen?
Wat de meesten al zeggen: even pas op de plaats en stoppen met bijvoeden tot de ontlasting weer normaal is! Dit lijkt me namelijk niet de bedoeling... Zou ook niet starten met lactulose oid, zeker zo'n jonge leeftijd kun je het eerst op andere manieren proberen. Als de ontlasting weer normaal is kun je rustig aan met kleine beetjes verse groenten starten en op die manier kijken hoe ze er op reageert. Zo kun je steeds verder uitbreiden met hoeveelheid en soorten. Ga wel even na dat wat je geeft niet verstoppend werkt zoals (onrijpe) banaan, rijstebloem oid.
Het is al gezegd maar geen potjes meer geven en kijken of het dan beter gaat. De darmpjes van mijn zoontje moesten ook echt wennen aan vast voedsel. Wij hebben het echt rustig op moeten bouwen. Ging beter toen hij meer bruin brood ging eten en meer vers fruit.
Extra vocht laten drinken helpt hier goed.. 10cc extra bij de melk en wat verse sap of thee vermengt met water..