Waar ik nou altijd benieuwd naar ben......Je hoort heel vaak dat de hotels overboekt zijn dan krijgen de mensen toch een uiteindelijk de kamer (die overboekt zou zijn?) maar wat gebeurd er met de mensen die of in die kamer zaten of die misschien ook die kamer geboekt hebben. Worden die dan ook weer overgeplaatst?
Ik zag gisteren ook dat progamma met die groep meiden. En vroeg me precies het zelfde af. Heb geen flauw idee, lijkt me ( omdat ze zeiden dat het 't hoofdseizoen was) dat andere mensen nu in een andere kamer/hotel moeten.
wij hebben 1 keer gehad dat het hotel vol zat en kregen een kamer in een zusterhotel (zelfde eigenaar alleen andere naam hotel)... alleen het eten moesten we in het originele hotel doen...
Soms is een kamer overboekt (dus dubbel geboekt) bij een bepaalde reisorganisatie. Een reisorganisatie heeft vaak een bepaald aantal kamers gereserveerd voor hun klanten (aan het begin van het seizoen). Mocht een kamer overboekt zijn maar er nog wel kamers in het hotel vrij zijn kan een reisorganisatie een kamer boeken bij een andere organisatie.
Vaak, kopen touroperators vanuit de hele wereld een paar kamers in bij een betreffend hotel. Die kamers zijn dan uit voorraad te boeken, dit heet ook wel allotment. Overboekingen komen voornamelijk door de hotels, die de administratie niet goed op orde hebben. Ook gebeurd het regelmatig dat als er een grote groep in het hotel is en besluit langer te blijven die niet zomaar weggestuurd worden en de mensen die dan aankomen blijven te horen te krijgen dat er een overboeking is. Uiteraard maken touroperators zelf ook wel eens een fout. Dan zijn de kamers uit voorraad bijvoorbeeld allemaal al verhuurd en schiet een boeking er door heen . Normaal gesproken moeten de hotels dan altijd een gelijkwaardig of beter hotel aanbieden. Doen ze dat niet gelijk een klacht naar de host of hostess en anders het noodnummer bellen van de reisorganistatie. Doe je dit niet vervalt alle recht op compensatie van welke aard dan ook. Heb 8 jaar op de klachtenservice van een touroperator gezeten. Werk nu gelukkig ergens anders, wel in het toerisme en heb met klachten gelukkig niets meer te maken.
En waar ik benieuwd naar ben met red mijn vakantie is hoe die mensen er bij komen om dit televisieprogramma in te schakelen en hoe ze zo snel aan gegevens komen van het tv-programma. Mensen gaan nietsvermoedend op vakantie en de vakantie blijkt een hel te zijn. Hoe komt het dan in hun op om dit programma in te lichten? En komt die presentator dan per direct zo die kant op?
Ze weten dat het programma er is en even op internet kijken is zo gebeurt. Ik vond het wel super goed opgelost zondag met dat gezin met dat meisje die alleen maar trappen hadden in dat hotel.
Wij zaten in juli op een camping in Belgie. Die waar het Neverland festival werd gehouden op een gezinscampong voor kinderen tot 12 jaar. Onze buren hebben Alberto Stegeman gebeld na het nummer via internet te hebben opgezocht. Alberto is gebeld op woensdag ochtend en op vrijdag om 13.00 uur waren ze op de camping en hebben ze gefilmd tot half 7 savonds. Ze komen dus als zij het een interessant verhaal vinden heel snel langs. Moet ook wel, anders heeft het geen zin meer. Bij ons is het allemaal goed opgelost. Wij zijn overgeboekt naar de camping waar we een paar dagen later heen zouden gaan, dit is kosteloos gedaan en we kwamen in een mooiere caravan als compensatie. Toen we weer thuis kwamen hebben we nog een tegoedbon gehad voor een week vakantie naar keuze op hun vakantieparken ter compensatie voor de ellende. (wij zaten in ee nst caravan 30 meter naast de feesttent waar 12.000 mensen kwamen feesten en vanaf dinsdag waren er soundchecks savonds, heerlijk met een kind van 2 en 5.....:x)
@ Diaan, bedankt voor je uitleg. Nu begrijp ik hoe het in zijn werk gaat... Ik heb toen die aflevering wel gezien inderdaad. Met dat festival. Inderdaad te belachelijk voor woorden!
Diaan helaas nergens gelezen dat jullie daarheen gingen. Anders had ik je gewaarschuwd van te voren Er hingen hier in Lanaken ( 30 minuten ongeveer ervanaf) al 2 maanden posters op dat dit festival daar werd gehouden Wel heel erg balen hoor