Hoi meiden, even jullie advies gevraagd. Wij krijgen waarschijnlijk een jongetje (Echoscopiste wilde alleen maar even snel kijken) en we hebben al een tijdje een mooie naam: Ralf het probleem is echter dat ik de betekenis niet mooi vind, het betekent: wolf, roem. Vindt de betekenis wat egoïstisch klinken. Daarnaast krijgt hij geen tweede naam, we houden van simpel en kort namelijk. De betekenis van de naam is in mijn familie en kennissenkring wel belangrijk en zelf vind ik het ook wel belangrijk, wat nu? De betekenis van de naam van ons meisje is bijvoorbeeld: 'Licht, stralende, vreugde.' Veel mooiere betekenis dus... Wat zouden jullie doen? Weten jullie een soortgelijke naam (kort, krachtig stoer maar ook mooi) die een mooiere betekenis heeft?
Ik zou het zelf niet heel erg vinden. De betekenis is niet heel negatief dus als je de naam echt mooi vindt zou ik het gewoon doen. Het is maar net hoe bezwaarlijk je het vindt.
Ralf is een verkorte vorm van Radolf Radolf betekent : raadgever met de wijsheid en kracht van een wolf Lijkt mij juist een hele mooie, krachtige betekenis
Tja, het is geen hele mooie betekenis maar ook niks ergs. Ik zou me kind bv nooit Claudia (kreupele) noemen omdat dat wel erg naar is.. Maar ik zou de naam Ralf er niet om laten
Misschien is het goed wat meer van de naam af te weten zodat je de betekenis helderder hebt Ralf is een variant op Ralph en Ralph is een samengetrokken vorm van de Oud Noorse naam Ráðúlfr (of diens Normandische vorm Radulf). Scandinavische kolonisten brachten de naam Ralph naar Engeland voor de Normandische verovering, hoewel de naam daarna juist werd versterkt door Normandische invloed. In de middeleeuwen werd het doorgaans gespeld als Ralf, maar in de 17e eeuw werd Rafe het gewoonst. De spelling Ralph kwam op in de 18e eeuw. Een beroemde drager van deze naam was Ralph Waldo Emerson, een Amerikaanse dichter en schrijver die over transcendentalisme schreef. Ráðúlfr is afgeleid van de Noor(d)se elementen ráð (raad, advies) en úlfr (wolf). Dus geen egoïsme! Raad of advies geven is dat juist niet De wolf staat symbool voor trouw, sympathie, intuïtie, loyaliteit en vrijheid. Ik vind het ook meer kracht dan egoïsme. Rolf is wel roem / faam + wolf. Andere ideeën: Abel (adem, de vergankelijke) Alex (de afweerder der mannen, de beschermer) Alwin (edele vriend) Arne (arend) Ben (beer) Bernd (sterk, moedig als een beer) Birger (hulp, redding) Bo (leven) Caspar (schatbewaarder) Danne (mijn rechter is God / Deen) Diede (volk) Emil / Emiel (zacht, vriendelijk / navolger, wedijverend mededinger) Fedde (vrede, bescherming) Felix (vruchtbaar, gelukkig, geluk brengend) Fen (vrede, bescherming) Ferdi (reis of vrede + moedig / gewaagd) Halle (rots) Hasse, Hans (Jahweh is genadig) Hemming (vorm(veranderaar)) Holger (trouw, toegenegen + speer / klein eiland) Hugo (hart, denkende geest, verstand, herinnering) Jens (Jahweh is genadig) Jochem, Jochim, Jochen (Jahweh richt op) Jonas (duif) Lars, Laurens (uit Laurentum) Lennard (sterk als een leeuw / genadig) Lucas (afkomstig uit Lucanië / de geliefde geneesheer) Mats / Mads (geschenk van Jahweh) Melle (verzamelplaats, gerechtsplaats) Menno (kracht, sterkte) Michiel (wie is als God?) Olaf, Olle (zoon der voorvaderen) Olivier (olijfboom(planter)) Oscar ((door de) goden (beschermde) speer(strijder)) Oswin (god + vriend) Otto, Ode, Odilo (erfgoed) Per, Perre, Pelle (rots) Raf (God geneest, heeft genezen) Rein (raad) Ron (lied, vreugde in het Hebreeuws) Ruben (zie, een zoon) Rune (geheime folklore) Sam (de naam is God / de door God gehoorde) Seb / Sepp (Jahweh voege toe, geve vermeerdering) Siem, Simon (luisteren, verhoren) Stef (krans, kroon) Stellan (kalm) Stian (landloper, dwaler) Svante (gezegende mensen) Sven (jongen, jongeling) Sverre (wild, swingende, draaiende) Thijs (geschenk van Jahweh) Tibbe, Tabe (volk) Tiele, Thilo (volk / passend / goed, behoorlijk, deugdelijk / opgewekt) Tim, Timo (eer + god)
als ik Google betekent de naam van onze dochter "niet uitbundig, vermoeid" en Engels "weary". En het doete niet zo veel haha als jullie de naam mooi vinden zou ik het om de betekenis niet laten. er word, vooral in het dagelijks leven, vrij weinig gedaan met de betekenis van je naam.
Heet je dochter Leah? Bij ons stond die naam ook op het lijstje maar de betekenis "vermoeid, krachteloos" stond me niet zo aan. Maar ik vind het zo'n mooie naam!
Ik vind het geen mooie naam, maar ik zou me door deze betekenis niet tegenhouden persoonlijk. Tegenwoordig heeft men een andere band met de wolf als vroeger. Vroeger werd de wolf behandeld met respect en bewonderd om zijn kracht en trouw (precies zoals 7Michelle7 zo mooi omschrijft). Maar, als het voor jullie echt heel belangrijk is, en jullie kunnen jullie niet vinden in de betekenis, zou ik toch op zoek gaan naar een andere mooie naam met een betekenis die op het eerste oog gelijk positief is.
Een Wolf is voor mij een krachtig dier, dat zorgt voor zijn groep. De hele groep wolven zorgt voor de kleintjes van de leiders van de groep. Wolven werken goed samen. Nu blijkt dat deze wolf ook nog raad geeft, zoals Michelle schrijft, zou ik gewoon deze naam kiezen.
Ik kom als betekenis van Ralf op "Raadgever met de wijsheid of kracht van een wolf" Lijkt me een hartstikke mooie naam wat dat betreft dus
Dank voor jullie reacties, de betekenis is dus meer dan alleen maar 'wolf'. Had zover nog niet gezocht, bedankt! Ga er nog eens over nadenken. Ralph vind ik niet handig en we houden nogal van 'no nonsense' dus gewoon Ralf.
Deze betekenis zou ik niet heek erg vinden. Maar ik hecht daar ook niet zo enorm veel waarde aan. Maar als jij dat wel doet, dan moet je misschien verder kijken!
Ik heb voor mijn nog ongeboren dochter de naam Ophelia. De naam heeft een tragische betekenis maar ik geef haar een sterke tweede naam die het evenwicht weer hersteld. Misschien een idee voor TS?