Geen wendagen kdv?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by MamaSon, Jul 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Mijn oudste heeft twee verschillende kdv gehad en bij beiden hadden we een aantal wendagen/uren voor de datum dat zij startte bij het kdv.
    Voor Kim hebben we nu eindelijk een kdv gevonden (alles zit hier vol), maar deze heeft geen wendagen :confused:
    Kim gaat het echt niet trekken om direct met twee volle dagen per week te starten. Op mijn vraag waarom ze geen wendagen hebben werd geantwoord dat kinderen het niet nodig hebben (ben ik het dus mee oneens) en dat het 'uiteraard prima is als wij de eerste dagen haar een halve dag laten komen'. Ja dat snap ik ook wel, maar ik ga aan de slag per 1 september, de datum dat Kim begint. En ik heb dus niet rekening gehouden met eerst halve dagen werken. En zo betaal je dus de volle mep voor halve dagen.
    Maar misschien komt dit wel vaker voor? Hebben jullie kdv dit ook?
    Mij komt dit nogal vreemd over.
    We hebben nogal onze bedenkingen over dit kdv, dus dit komt er ook nog eens bij :(

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,281
    113
    Female
    Brabant
    Eva heeft 1 wen-ochtend gehad en is daarna 1,5 naar de opvang gegaan. Wekenlang wennen is volgens mij ook niet nodig. De dagdelen die wij niet opnemen, kunnen wij later opnemen. Dat gebruik ik dan voor als ik naar de tandarts moet. Misschien kan dat bij jullie ook? En dat je dan je eerste werkweek 2 halve dagen gaat werken en de week erna 1,5 dag en dan 2? Dat kost je dan 1,5 dag, maar is wel prettiger voor jullie denk ik.

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Louise heeft ook geen wendagen gehad. Niet omdat ze dat niet aanbieden maar omdat er wat fout was gegaan en wij nooit een afspraak hiervoor hebben gehad. Ik wist zelf ook niet dat dat erbij hoorde dus ze ging meteen een volle dag en dat ging hartstikke goed.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ymke heeft wel wendagen gehad maar dat was echt niet nodig geweest hoor.
    Misschien is het ook meer voor je eigen gemoedsrust...

5. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Wij hebben nu al ervaring met 3 kdv's en allemaal hadden ze wendagen! Moet zeggen dat ik het idee heb dat de kindjes daar echt wel baat bij hebben hoor. Ik vind het een beetje flauw van jouw kdv dat dat niet mogelijk is, maar goed, wat doe je eraan?

6. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,383
    0
    0
    Limburg
    Hier ook niet echt wendagen. Mocht hem 1 keer 2 uurtjes brengen. Het wennen is ook eigenlijk voor de ouders, die hebben er de meeste moeite mee.

7. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    heb vandaag toevallig post gekregen van kdv en daar zat een waardebon in geldig tot 31dec 2008 voor een half dagdeel dan is ze 4 weekjes oud of ik er dan al heen breng dacht ut niet

8. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik vind persoonlijk een aantal wenuurtjes wel beter. Meteen een hele dag is zo vermoeiend met al die kinderen, geluiden en andere omgeving. Als ze eerst een paar uur gaan, dan kunnen ze er even aan wennen.
    Op zich is het geen probleem, ik ga mijn eerste werkweek halve dagen werken als Kim naar het kdv gaat. Maar zo kost het mij dus wel geld (2x een halve dag betalen maar niet gebruiken). Terwijl wendagen dus volgens mij normaal zijn en die heb je voor de 'offciciele' startdatum, dus op kosten van het kdv zeg maar.
    Gelukkig ben ik zelfstandige en kan ik het dus zelf oplossen in die eerste week. Maar netjes vind ik dus zeker niet.

Wat ik ook storend vind is dat in de slaapkamer een simpel geknoopt doek hangt voor het raam en dat bedekt niet het hele raam. Erg knullig. Daar ga ik nog wat van zeggen tijdens de intake.
    We betalen er 580,- per maand voor en krijgen maar iets van 150,- terug.
    Dus ik vind wel dat ze wat meer moeten kunnen bieden dan dit.

Maar ja, we kunnen verder weinig, want alle kdv hier in de omgeving zitten vol. Pas in januari kan ze waarschijnlijk over naar het kdv dat we veel beter vinden.

9. mirwar

mirwar Bekend lid

Apr 22, 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    @MamaSon:

hoeveel dagen gaat jouw kindje straks naar de creche?

Op het kdv waar ik werk krijgen de kindjes standaard 2 (gratis) wendagen aangeboden. Sommige kindjes worden een paar uurtjes gebracht, sommige kindjes een halve dag en sommige kindjes een hele dag. Iedereen kent zijn/haar eigen kind t best en weet wat het kindje aankan/prettig vindt...

Wat je misschien nog zou kunnen doen is vragen of je die dagen mag ruilen? Dus dat ze een halve dag komt en de andere halve dag een keer inhaalt wanneer jou dit uitkomt (bijv voor een tandartsbezoek etc) Bij ons mag dit wel.
    Vraag wel even na hoevaak per jaar je dit mag doen, bij ons mag t nl maar 3 keer per jaar en alleen als er genoeg leidsters op de groep staan. Er wordt nl geen extra leidster voor ingezet (wat wel logisch is).

Eigenlijk vind ik ook gewoon dat je daar recht op hebt hoor...

10. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    wij hebben ook 2 creches en hier had de ene wel 2 wendagen en de ander gewoon niet. was dan op eigen kosten als ik dat wilde.

11. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    wij hebben het week voordat er een kind bij ons geplaatst word verplicht wendagen
    1ste dag 1 a 2 uurtjes mag een ouder 1 uurtje meedraaien
    2de dag halve ochten tot etens tijd
    3de dag komt eten erbij
    4de dag slapen erbij
    5de dag heel de dag

ook is het verplicht een intake te hebben eerder mag het kind niet komen

Nu merken wij het juist andersom dat ouders geen tijd ervoor vrij maken om te wennen .

12. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

@mirwar, Kim gaat 2 dagen per week naar het kdv straks. Ik ga inderdaad bij de intake even vragen hoe het zit met ruilen, wie weet is dat geen probleem.

@melanina, tja in mijn ogen is het vreemd dat ouders daar geen tijd voor vrijmaken! Ik zou er dolblij mee zijn.

We hebben wel 1 gelukje, wij zijn lid geworden van een sportclub met een creche erbij waar je je kind(eren) max. twee uur mag brengen terwijl jij sport. Ideaal. En daar gaat Kim nu 2 keer per week naartoe, meestal een uurtje. En ze had moeite om daar te gewennen. Het gaat nu gelukkig wat beter, maar de eerste keren werd ik toch echt omgeroepen... 'wil de moeder van Kim naar de creche komen' klonk het door het hele pand. En ja hoor, Kim helemaal over de rooie. En binnen 1 minuut in mijn armen is ze weer stil. En dat was na een half uurtje al! Nu, een paar weken later, gaat het veel beter en heeft ze vandaag zelfs een uurtje geslapen daar.
    Zo heeft ze dus toch wat gewenning opgebouwd en zal het op het kdv hopelijk ook goed gaan.
    Maar ik begin nog steeds niet met een hele dag daar. Eerst twee halve dagen!
    Wat mirwar schrijft klopt: het ene kind went makkelijk, de ander niet. En als ouder weet je dat vaak als beste in te schatten. Kim is daar gewoon wat moeilijker in. Mijn oudste was juist heel makkelijk daarmee.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bij de kinderopvang van onze voorkeur duurt het 'wennen' zelfs 2 weken! Dat vind ik eerlijk gezegd wat lang...

14. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Op het kdv van mijn zoon worden wel een aantal wendagen aangeboden.
    Ik vond dit echter niet nodig, dus heb dit afgeslagen.
    Mijn zoontje had de wendagen ook niet nodig, want het ging meteen vanaf dag 1 prima.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Mijn dochtertje heeft 2 wendagen gehad en dat was wel nodig, want ze was totaal van slag de eerste keer. De tweede wendag ging al stukken beter en sindsdien gaat het prima.

16. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Ons eerste kdv had wel wendagen. De huidige niet. Daar konden we haar tegen betaling eerst een ochtendje (1 dagdeel) brengen, daarna gewoon het volle pond.

Share This Page