Waarom tegenwoordig allemaal van die aparte en moeilijke namen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Rebelleflower, 30 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Zie ze hier op het forum vaak langs komen en als ik bij de verloskundige de geboorte kaartjes bekijk dan zie ik ze ook vaak. Van die 'zelf geknutselde' moeilijke namen.
    Waarom is dat tegenwoordig allemaal?
    Waar zijn de makkelijke Nederlandse namen gebleven haha.

Begrijp me niet verkeerd hoor vind sommige namen prachtig! :)
    En heb zelf ook even met een aparte naam in gedachten gelopen maar toch gekozen voor een Hollandse naam. Omdat het makkelijk is over de wereld, makkelijk te schrijven en uit te spreken. En we hebben echt een Hollandse achternaam dus tja haha.

Vraag het mij gewoon af waarvoor je de keuze maakt om het soms net even anders te doen :) iets aparter.

2. Aries

Aries Niet meer actief

#2 Aries, 30 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2016
    Wat leuk dat je een meisje krijgt! :)

Ik denk dat mensen die voor gekunstelde namen gaan graag origineel zijn.
    Zelf ben ik voor een klassieke, bestaande, maar bewust geen Hollandse naam gegaan. Ik vond het belangrijk dat hij bij onze namen past, niet te vaak voorkomt en in allerlei talen bekend en uit te spreken is. Misschien dat mensen die hem niet kennen hem ook apart vinden.

Ik vind dat er op dit forum vaak heel negatief wordt gereageerd op namen die qua spelling wat aparter lijken en dan voor gekunsteld uit worden gemaakt terwijl het gewoon bestaande namen zijn. ;) Dan heb ik het niet over namen waarvan de spelling gewoon is veranderd voor de originaliteit.

Er wordt soms ook vrij fel gereageerd op nieuw bedachte namen, dat snap ik dan weer niet. Alle namen zijn ooit bedacht. Sinds oud Hollandse namen weer in de mode zijn lijken veel mensen ineens heel conservatief te zijn geworden, haha. Vind Hollandse namen trouwens wel heel mooi, hoor. ;)

3. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

14 sep 2011
    1.316
    0
    0
    Allereerst gefeliciteerd en wat leuk dat je een meisje krijgt! :D

Ik vraag me vaak hetzelfde af als jij, zeker als ik inderdaad het bord met geboortekaartjes zie bij de verloskundige. Nou moet ik wel zeggen dat het me vaak opvalt dat er, naast de "geknutselde" namen, ook juist regelmatig hele normale "oerhollandse" namen worden gegeven, als een soort tegenwicht haha!

Zelf houden wij ook van "normale" namen die iedereen begrijpt, zo'n naam hebben wij nu ook weer in gedachten voor ons 3e kindje dat op komst is. Maar ja, smaken verschillen zullen we maar zeggen...

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Onze maatschappij is steeds individualistischer geworden. Mensen voelen zich meer een individu dan deel van een groep, en dat geldt ook voor hun kinderen. Men vindt zichzelf behoorlijk speciaal vergeleken met voorgaande generaties. We vinden het dus ook steeds minder leuk als een naam van ons kind heel vaak voorkomt, want dat voelt niet bepaald bijzonder.

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Waarom? Gewoon omdat het kan :)

6. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    haha ja vind ik ook... waarom niet?

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    ach heb er geen moeite mee moet iedereen lekker zelf weten. Is soms wat lastig met uitspreken of schrijven maar dat went ok wel.

8. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Lijkt mij ook vervelend als iedereen je naam verkeerd uitspreekt ;)

9. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Alleen je op gelezen.

Ik herken het totaal niet in mijn omgeving. Hier en ook bij PSZ alleen Hollndase namen en veelal de top 20. Emma's en Daan 's ken ik niet in mijn omgeving maar wel :

Sam meerdere keren jongen
    Lotte
    Anna/Anne
    Cas
    Bram
    Stijn/Tijn/Nijs /Sijn
    Nout
    Max
    Wende
    Nienke

Toch allemaal hele " gangbare" namen in ieder geval. Niet allemaal want ik kende bijv Nijs en Sijn niet.

10. maviju

maviju Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.080
    128
    63
    Tja als we allemaal Piet, Klaas of Kees heten wordt het ook zo saai he ;)
    Ieder zijn ding!

11. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Oh ja wel een meisje in de buurt ( oogt super Hollands maar weet de achtergrond niet precies) met de naam Siobhan. Vind ik wel heel leuk voor de afwisseling en de naam past ook super bij haar, wat ik in het begin wel wennen vond, knalblauwe ogen, hartstikke blond haar.

12. woef78

woef78 Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.170
    0
    0
    Precies ;)

13. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Namen veranderen. Van Evermoed en Rosafiere in de middeleeuwen naar Wilhelmina en Lodewijk in de 19e eeuw, Jan en Truus halverwege de 20e eeuw, naar Ronald en Monique, Kimberley en Ricardo, Sanne en Luuk en nu het tijdperk van Jaylicio en Faylinn. Ik vind het wel interessant en ben benieuwd waar we hierna naartoe gaan.

14. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Da's een Ierse naam, kan prima bij blond haar ;)

15. K00

K00 Niet meer actief

Er is toch ook een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen met standaard namen (zo noem ik ze maar even) grotere kans hebben om succesvoller te zijn?
    Zou dat dan in de toekomst ook gaan verschuiven?

Maar goed, ik hou ook gewoon van lekker Hollands. Niet moeilijk te schrijven.
    Echter merk ik wel dat een gewone naam als Job tegenwoordig al gespeld moet worden, aangezien veel ouders hun kind Jop noemen. Ik vind het wel lastiger worden daardoor!

16. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik denk dat het te maken heeft met hoe tijden zijn veranderd: onze overgrootouders zijn opgegroeid met het idee dat een vrouw thuisblijft en zorgt voor de kinderen, een man vaak in het familiebedrijf werkt, en er was een vaste lijst met namen om uit te kiezen.
    Wij zijn opgevoed met mogelijkheden: we kunnen worden wat we willen, studeren wat we willen, en namen kiezen zoals we willen.
    Voor de een is die vrijheid belangrijker dan voor de ander, en dus de drang naar originaliteit groter.

Mijn kinderen hebben redelijk 'normale' namen (denk aan top 100), maar mijn 2 favorieten voor de toekomst op dit moment zijn vrij onbekend. (Wel bestaande namen) In mijn geval heeft dat ook te maken met dat ik zelf ouder ben geworden, en minder belang hecht aan wat de omgeving denkt, en dus makkelijker buiten mijn comfortzone ga.

17. ellen89

ellen89 Actief lid

20 jan 2016
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja daar verbaas ik mij ook over. Vroeger was het er ook wel maar niet zoveel als nu. Al moet ik zeggen dat de namen die wij voor onze kinderen hebben gekozen nu niet meer zou geven. Ik was 21 en 22 jaar oud toen ik onze dochters kreeg en had toen een andere naamstijl als wat ik nu zou kiezen. Misschien dat het daar ook aan ligt? nu zou ik voor onze dochters Fleur en Emma hebben gekozen maar ze hebben toch echt de naam L.ynn en J.olie. Niet dat ik er ontevreden over ben hoor! maar ik ben 'volwassener' geworden en mijn gedachten over namen zijn weer verandert.

Toch passen namen wel vaak bij ouders. Afgelopen zondag naar ponypark slagharen geweest en er liepen veel ouders met 'tijgerprintjes' rond en veel kinderen met blauwe ogen en blond haar hadden namen die eindigden op 'lano' of 'vano' . Het paste gewoon :)

18. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Tja, ik verbaas mij er soms ook weleens over, maar iedereen moet het zelf maar weten.
    Onze dochter heeft een naam die in 2012 maar 14 keer gegeven is en vorig jaar is haar naam al 43 keer gegeven.

De naam van onze zoon is vorig jaar maar 3 keer gegeven, terwijl het geen aparte naam is.

19. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Naamkeuze heeft natuurlijk ook te maken met het type mens dat je bent. Zoals er doorsnee namen zijn, zijn er ook doorsnee mensen. En zoals er aparte/opvallende namen zijn, zijn er ook aparte/opvallende mensen..
    Mijn ervaring is dat doorsnee hollandse namen ook door doorsnee mensen worden gegeven.

20. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk dat dat gedeeltelijk komt omdat ouders zich niet meer verplicht voelen om te vernoemen en omdat wij de gewaagde namen van 30 jaar terug inmiddels normaal vinden.

Mijn zoons hebben namen die tegenwoordig 'normaal' zijn, maar pas sinds de jaren 70 vaker dan één a twee keer per jaar gegeven worden. Vroeger was hun naam dus apart en moeilijk.

Deel Deze Pagina