Mn dochter slaapt de laatste tijd steeds vaker hazenslaapjes. Voorheen, tot een week of 4 sliep ze van voeding tot voeding. Daarna ging ze langzamerhand doorslapen snachts en sliep ze ca 1 ker per dag heel vast en lang en de rest minder. Nu sinds een dag of 2 slaapt ze eigenlijk heel de dag heel kort. Max 3 kwartier... Af en toe is ze 20 minuten stil en dan begint ze weer te huilen. Ervaring? Hoe krijg je de slaapjes langer? Kan het kwaad? Gaat dit vanzelf over? Laten jullie je kind in bed of haal je als ze als ze wakker zijn er wel uit? laten jullie ze dan ook vaker elders liggem bijv in de box? Of wel steeds in bed?
Ik heb toevallig net in een ander topic ook op een berichtje van jou gereageerd, maar hier komt ie dan nog een keer Mijn zoontje slaapt alleen 's nachts in zijn eigen bedje. Overdag gaat dat gewoon niet zo lekker, dan blijf ik naar hem toe lopen, dus slaapt hij meestal in de box of in de wandelwagen. Soms slaapt hij dan lekker een uurtje of langer door, maar soms zijn het ook maar slaapjes van een half uurtje of korter. Als hij rustig blijft laat ik hem lekker liggen, geef af en toe een speentje, maar laat hem voornamelijk met rust. Als hij echt gaat mopperen of huilen, dan haal ik hem er meestal uit. Als ik het idee heb dat hij desondanks moe is, dan neem ik hem meestal bij me en laat hem bij mij in slaap vallen. Daar heb ik dan inderdaad wel even mijn handen vol mee, maar het werkt eigenlijk bijna altijd wel, dus dat is het me wel waard, slaapt hij tenminste lekker. En het is natuurlijk stiekem ook gewoon fijn, zo'n warm, slapend lijfje tegen je aan . Wat hier ook heel erg goed werkt als hij huilerig is en niet wil slapen is de draagzak (ik heb een Bondolino). Als ik hem daarin hijs protesteert hij soms nog heel even, maar binnen een paar minuten wordt hij altijd rustig en valt dan ook gelijk in slaap, en blijft dan zo een uur of 2 lekker slapen. Werkt tot nu toe ieder keer perfect, dus misschien dat je daar iets aan hebt?
ja, hihi, ben zo wanhopig dat ik nu in meerdere topics schrijf Maar ik vroeg me ook af of ik misschien niet teveel wil, lange slaapjes... misschien zijn er ook kindjes die gewoon af kunnen met minder slaap? S nachts slaapt ze van 23-8 uur!! Mn dochtertje huilt alleen wel nadat ik haar bijv weer in de box leg na een hazenslaapje. Dus OF ze wil wat anders ( bij me zijn) OF ze is toch weer moe ( ook waarschijnlijk door die hazenslaapjes... ). Als ze gewoon rustig is vind ik het prima als ze de hele dag beneden zou liggen! maar ja als ze huilt hou ik haar toch steeds bij me. Ik ben me ook aan het orienteren op een draagzak, zou denk ik best even een oplossing kunnen zijn.
Hier kwam het vanzelf goed wel met toepassen rust en regelmaat en vandaag heeft e van voeding tot voeding geslapen, we weten niet wat ons overkomt ... Ze is zo moe dat e niet "gespeeld" heeft vandaag. Misschien een groeispurt... Is je dochter wel tevreden als ze wakker is? Onze dochters schelen niet veel trouwens.
Nou, dat is het punt: ze is dus niet tevreden als ze wakker is! Vandaar dat ik me afvraag of ze wel goed uitrust... Ze wil dan graag bij ons zijn en opgepakt worden, dan is ze wel rustig. In de box vermaakt ze zich voor hooguit 10 minuten... Ik probeer wel de rust en regelmaat in te voeren maar ik ben bang dat we in een verkeerde vicieuse cirkel zijn beland. De vaste volgorde in handelingen doen we wel, maar de rust is momenteel ver te zoeken doordat ik niet weet wat ze wil: slapen, verveeld ze zich en is ze daarom huilerig in bed, wil ze getroost worden, moet ik dr laten huilen omdat ze juist moe is enz. Hoe doorbreek je dat?
Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn zoon (ook rond die leeftijd) ik heb me toen verdiept in de manier waarop baby's slapen. Ik merkte toen dat mijn zoon steeds wakker werd in zijn rem-slaap (ik geloof dat baby's een slaap-cyclus hebben van zo'n drie kwartier, precies weet ik het niet meer) dan slaapt hij heel licht en wordt hij dus ook heel snel wakker, terwijl hij eigenlijk nog wel moe is. Wij hebben hem toen een paar weken laten slapen in de kinderwagen (beneden) of in de draagdoek. Steeds als hij wakker begon te worden wiebelen we even (in de doek slaapt hij sowieso wel door). Na een paar weken leek hij het door te hebben (of het is toeval.. dat kan ook) en slaapt hij een stuk langer (zelf, in zijn eigen bed). Veel mensen vergeten dat slapen ook iets is dat baby's moeten leren, zelfs het ademritme 'leren' ze van jou (als ze naast je slapen tenminste). Het boek 'lekker slapen zonder huilen' vond ik nuttig om te lezen! Succes
Hoi, als ik het zo lees wordt ze inderdaad na 1 slaapcyclus wakker en komt ze moeilijk in slaap. Je zou inbakeren kunnen overwegen om haar te helpen. Vaak slapen ze dan dieper en langer omdat ze zich erg geborgen voelen. Met 4 maanden kan je dat dan weer langzaam gaan afbouwen. Vaak hebben baby's dan een ochtend, middag en namiddag slaapje. Wij merken ook nu ons zoontje ouder wordt en meer speelt in de box, dat hij gewoon lekker moe is als hij naar bed gaat en daarom langer slaapt. Toen ons zoontje slecht sliep ging ik ook vaak met hem wandelen op zijn slaaptijd. Dan "leren" ze dat dat een rustmoment is en dat heeft hier ook gewerkt. Je kunt ook veel tips lezen over slapen bij baby's op inbakeren.nl
Bedankt voor de tips! Het klopt van die slaapcyclussen. Na 20 of 30, hooguit 45 minuten wordt ze weer wakker. Ik herken het ook van mn zoontje, die bakerden we in en die sliep toen rustig 3x 3uur van voeding tot voeding! Probleem is dat we de puckababy gebruikten maar die heb ik gewisseld voor een winterslaapzak. ik merkte geen verschil, de puckababy had gene meerwaarde. Ik weet van mn zoontje dat die pacco doeken ( het echte strakke inbakeren dus) bij hem heel veel effect had, maar mn dochtertje wordt verdacht van heupsdyplasie dus we mogen niet inbakeren. Een draagdoek heb ik nu besteld! Ik ben heeeeel benieuwd! Maar ik verwacht dat het met de leeftijd straks ook beter zal gaan.