Hoi iedereen, Misschien zijn er hier moeders die nog tips of adviezen voor me hebben over het volgende... Ik heb een zoontje van 14 weken. Bij hem is voordat hij 3 weken oud was, reflux ( veel spugen, maar ook verborgen reflux ) vast gesteld. Hij krijgt Nutrilon AR voeding en nog extra nutriton en krijg nexium. Sinds hij dat krijgt spuugt hij eigenlijk niet meer, heel af en toe krijgt hij nog wel de voeding omhoog. Hij slaapt sindsdien ook op zijn buik, op zijn rug vindt hij absoluut niet prettig. Maar nu het volgende. Hij sliep eigenlijk altijd in zijn kinderwagen bak, overdag en s'avonds. en s'nachts in een wiegje. Maar het duurt niet lang of hij past niet meer in die bak en wiegje ( 4568 gram bij geboorte, dus een flinke baby ). Dus gaat hij nu al een tijdje s'nachts in zijn gewone ledikant. S'nachts slaapt hij ook prima, zo 7 uurtjes achter elkaar. Maar hij slaapt overdag echt ontzettend weinig in zijn ledikant. Hij gaat eigenlijk meteen huilen, en zijn speen spuugt hij elke keer uit ( hij kan die niet in zijn mondje houden alleen ). S'avonds ook duurt het soms wel eens 2 uur voordat hij eindelijk in een diepe slaap is. Soms moet ik wel 20x naar boven om zijn speentje weer in zijn mond te doen. Af en toe is het dan even 5 minuten stil en dat begint hij weer en dat is dus ook overdag. Hij slaapt zo ontzettend onrustig. Ik heb het idee dat hij zich soms zelf wakker maakt, van zijn bewegingen. En hij wil steeds op zijn vingertjes sabbelen, maar als zijn speentje in is, dan wipt hij die zelf eruit, maar gaat vervolgens weer huilen, dat zijn speentje weg is. Maar als ik hem er dan uiteindelijk toch uit haal, is hij zichtbaar moe. Hij is huilerig, wil eigenlijk niks. Op schoot met zijn speentje, die ik dan vast hou, is dan wel eventjes goed. ( maar ik heb nog een peutertje van 3, die ook wel eens aandacht wil ). Maar als ik hem dus wel in zijn kinderwagenbak leg, slaapt hij als een roosje. 2 of 3 minuten mopperen, maar valt dan meteen in slaap. Heeft iemand tips of adviezen voor me... Want soms weet ik gewoon niet meer wat hij wil. Aan het bedje kan het niet liggen lijkt mij, want s'nachts slaapt hij als een roosje. Ik hoef hem na zijn laatste fles maar in bed te leggen en hij slaapt al.
Ik herken het zelf niet dus weet niet zo goed wat zal helpen wel heb ik paar tips wat bij mijn kleine helpt. Op kdv wou ze niet slapen en nu heeft ze altijd een hydrofielluier onder haar hoofd die ik bij me gedragen heb zonder kan ze echt niet zo goed slapen daar (wel eens uitgeprobeerd nml), thuis altijd erg strak onder de deken door aan de zijkanten opgerolde hydrofiel luier te stoppen., mobiel in hemeltje opgehangen om naar te kijken en muziekje om naar te luisteren en knuffeltje om vast te houden vindt ze ook erg fijn. Misschien heb je er wat aan, soms zou het handig zijn als ze ff konden praten om te vertellen wat er toch is he?!
Waarschijnlijk toch een stukje geborgenheid die hij mist in zijn ledikantje. Lekker in de kinderwagenbsk leggen, zou ik zeggen. In zn eigen bedje slapen komt heus vanzelf wel.
Ik snap niet zo goed waarom zulke jonge kindjes al zo veel alleen moeten liggen... Ze hebben 9 maanden in je buik gezeten en "moeten" daarna zoveel alleen: alleen in bed, alleen op een kamertje, alleen in een wippertje, in de box, etc. Allemaal bedacht door 'deskundigen'. Als je het de baby zelf zou kunnen vragen zouden ze maar één ding zeggen denk ik: bij mama. 20x naar boven?? Ik zou zeggen, maak het jezelf én je kind niet zo moeilijk en neem 'm lekker bij je. Gewoon in je armen op de bank voor de tv of in een draagdoek, dat is nog eens extra goed tegen reflux en je hebt je handen vrij voor je peuter. Je verwent je kind echt niet als je gewoon tegemoet komt aan de natuurlijke behoefte.
Mijn zoon ben ik vanaf die tijd erg veel in de draagdoek gaan nemen... Hij sliep geen pijn... Ik handen vrij om het huishouden te doen.... Reflux is niet nix zelfs met meds kunnen ze last blijven houden.... Q slaapt overdag nog steeds beneden in campingbedje of in de draagdoek... Zijn vader heeft ook reflux die weet hoe het voelt ....
Bedankt voor jullie reacties... Het is denk ik ook geborgenheid dat hij ervaart in de kinderwagenbak. Alleen past hij er niet heel lang meer in, want het is een flinke baby ( nu al 7 kilo en 65 cm ). Maar ik denk dat ik hem gewoon tot die tijd in de bak laat slapen, lekker benenden en dan tegen die tijd dat het echt niet meer kan, kan ik altijd gaan kijken wat hij wil. Je wordt als ouders soms helemaal gek gemaakt door bv het consultatiebureau of anders ouders. Iedereen zei steeds, kijk uit dat je ze niet verwend en het is belangrijk dat ze leren om in hun eigen kamertje te slapen. Maar ik zie het gewoon wel tegen die tijd als het echt niet meer gaat in die bak. Maar dan zijn we wel weer 4 weekjes verder en dus weer ietsies ouder. Bedankt in ieder geval.......
Alleen op een kamertje is wel een echt "Westers" ideaal. En het is nooit bewezen dat het per sé goed is voor een kind. Integendeel, er zijn meer onderzoeken waaruit blijkt dat samen slapen veel gezonder is en dat kinderen er meer zelfvertrouwen door krijgen. Luister lekker naar je gevoel en vooral naar je kind. En iedereen die tips geeft die er op gericht zijn dat je kind het maar "alleen" moet doen, gaat maar lekker zelf met een kookwekkertje in een kamertje alleen zitten huilen...
je kindje verwennen kun je niet op deze leeftijd, wel iets aanwennen hier op het forum wordt altijd gepraat over je kindje bij je houden, bij je slapen, niet laten huilen etc. in grote lijnen ben ik het hier ook wel mee eens alleen ben ik ook van mening dat het voor een kindje heel goed kan zijn dat hij/zij alleen op een kamertje ligt. kindjes krijgen zoveel prikkels te verwerken, vooral als er nog een kindje is die aandacht vraagt, de tv die beneden aanstaat, de deurbel die gaat, het huishouden wat je moet doen etc. ik ben juist voorstander van als het lukt om je kindje lekker op zijn/haar eigen bedje te laten slapen. dan krijgt je kindje rust, jij hebt even je handen vrij om je te concentreren op je andere kindje en om zelf ook even weer bij te komen. mijn tip: als hij op zijn bedje ligt en hij huilt, ga naar hem toe, leg een hand op zijn kruin en op zijn bovenbuik/borst en blijf net zolang staan tot hij rustig wordt (dit is meestal heel snel). als hij helemaal gekalmeerd is en hij doezelt in ga je weg. begint hij weer met huilen weer opnieuw. zo doen ze het ook met huilbaby's in het zhs (bedoel ik verder niets mee) en kindjes weten dat je er bent maar vallen wel zelf in slaap.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat niet zo zeer het troosten werkt (als in aaien of lieve woordjes), maar met name het opgetild worden helpt! Dit is zichtbaar op een hersenscan: de (huil-) stress neemt af in de hersenen! Toch een interessant weetje.