Onze dochter is 1,5 jaar oud. Het begint weer wat kouder te worden en het lijkt me voor haar fijner als ze onder een dekbedje ligt. Ze slaapt nu met een slaapzak en dekentje. Vorig jaar in de winter hebben we haar regelmatig extra dekentjes gegeven maar is ze nu oud genoeg voor een dekbedje??
Het is officieel vanaf 2 jaar word geadviseerd. Maar die van mijn vriendin sliep al vanaf 8 maanden onder een dekbed en me andere vriendin haar zoontje vanaf 19 maanden. Denk dat je goed naar je kindje moet kijken, kan zij goed zelf haar temp regelen en haar warmte kwijt en kruipt zij er niet onder.. Dan zou je t kunnen proberen als je gevoel zegt t kan. Er zijn overal wel redenen/adviezen voor om t wel/niet te doen. Mijn zoontje blijft zelfs onder een deken niet liggen, dus voor ons zit het er voorlopig nog niet in. Dus die krijgt straks flannelen pyjama/sokjes/winterslaapzak + mouwen en eventueel losjes deken erop.
Het hangt heel erg van je kindje af. Onze dochter kruipt het hele bed door, ik vind dr regelmatig in de raarste houdingen als ze wakker wordt.. Ik zou het bij haar dus ook nog niet aandurven. Maar, als jouw kindje rustig onder de dekentjes blijft liggen, doet ze dit waarschijnlijk ook onder een dekbedje.. !
Ik vind het ook heel lastig. Hier kruipt ze altijd omhoog, dus ze zal er niet onder terechtkomen. Het lijkt me gewoon lekkerder voor haar. Dat draaien met die slaapzak kost haar soms toch wat moeite. Zeker als er een deken overheen ligt. Ik wacht nog even af en kijk wel wat het wordt.
Ik zit met hetzelfde probleem, Mijn dochter is net 1 (27/9/08 ) En trapt altijd de dekens van haar af dus het verstikkingsgevaar is volgens mij wel weg... Maar weten jullie ook of een kussentje mag? Ze ligt zograag op een kussentje namelijk, in mijn bed kruipt ze ook gelijk naar het kussen toe en valt daarop in slaap. in haar eigen bedje gaat ze met haar hoofd op haar knuffel liggen...
Wat is eigenlijk de reden dat een kindje niet onder een dekbed mag??? Ons mannetje slaapt al sinds hij thuis is onder een dekbed (een overtrek waar 1 dekentje inzit van die duodekens). De kraamhulp heeft er ook niets van gezegd toen.
nee ik heb het echt over een dekbed. denk niet dat de kraamzorg dat goedkeurde bij een pasgeborene, anders heb je niet echt een goede kraamhulp gehad denk ik... Een echt dekbed mag normaal toch pas bij 3 jaar?
ik heb een combi deken en mijn dochter heeft er onder gelegen, maar die slaapt inmiddels in een groot bed, nu ligt mijn zoontje 9 mnd er onder. Wel heb ik zelf de dekbedovertrekken gemaakt, en de overtrekken aan de zijkanten iets breder gelaten zodat je ze heel goed in kan stoppen. het dekbed overtrek is als het ware een zak met dichtgestikte naden waarin de deken precies inpast, de flappen aan de zijkant gebruik ik als instopstrook en meneer ligt er net zo strak in als onder een lakentje en deken. Strakker denk ik nog wel, want een lakentje + deken is zo smal aan de zijkant en die weet ie los te krijgen de sterke beer. en dit dekbedje krijgt ie echt niet los. Een echt dekbedje zou ik nog niet direct doen ivm oververhitting, maar lekker een duodeken, die zijn veilig en dat kan prima!!!!! maar ik zou dan wel een dekbedovertrek doen die je lekker kan instoppen, krijgen ze het ook niet koud.
Een kindje kan de warmte nog niet goed kwijt en een dekbedje houdt de warmte juist heel erg vast. Hierdoor heb je meer kans op wiegendood. Een katoenen dekentje in een dekbedovertrek mag wel.
ja een duo deken is het zelfde als een deken met lakentje! Een echt dekbed is echt te warm, dus dat niet doen!!!!!
Nja.. de regel is zo wel idd.. mijn zoontje slaapt al vanaf dat hij 4 maanden was onder een dekbed, namelijk in mijn bed haha
Hier mijn dochter vanaf dag 1 onder een dekbedje gehad en mijn zoontje nu ook... Geen enkel probleem... Kraamhulp zei er wel wat van, maar als ouder heb je het laatste woord... Ik heb in de winkel geprobeerd door een dekentje met een lakentje te ademen... Nou das me ook niet gelukt... Dus het valt denk ik wel mee En in de winter is een dekbedje gewoon veel lekkerder... Ik ben het wel eens met wat hier geschreven wordt dat je wel moet oppassen hoe je kindje is in bed... maar dat vind ik met gewone dekentjes dus ook...
Nee... en toen ik dat zei tegen de kraamhulp die hier voor de intake was werd die meteen een beetje rood en stamelde een beetje van... Oooh das niet zo mooi... Nee idd... das zekers niet zo mooi...
Hahahaha ik zie haar al helemaal staan Overigens heeft wiegendood helemaal niets met verstikking te maken..
Hahaahha ja... Daar sta je dan met al je know-how en je argumenten.... Maar goed.. ik snap ze wel... en ik ben altijd wel een tikkie eigenwijs hoor hahahaha Nee wiegendood is geen verstikking... Wiegendood is nl. de verzamelnaam voor de doodsoorzaken die ze niet weten. Dus de onverklaarbare redenen...
Klopt inderdaad... dus dat is iig niet de reden dat ze niet onder een dekbedje mogen... warmtestuwing zou nog kunnen, maar ook dat is niet bewezen oorzaak voor wiegendood...
Wel met warmtestuwing die onder een dekbedje kan ontstaan . (maar zo zijn er nog veel meer preventie dingen die de 1 wel wil en de ander niet !) Maar on topic, als je graag wil dat je kindje onder een dekbedje slaapt ipv onder een dekentje zou ik dat gewoon doen. Hier slapen ze nog prima onder een deken dus ik verander niet. Maar heb jij het idee dat de kleine lekkerder slaapt onder een dekbed, gewoon doen. Is het niks kan je altijd nog terug.
Nee precies... en daar komt ook nog eens bij dat het ook steeds verandert... Wat vandaag niet mag mag morgen ineens weer wel en andersom... Zo was het met de voeding ook... Je moest wachten met bijvoeden tot minimaal 6 maand. Hoe ouder hoe beter... Krabbelen ze nu al van terug en ze zeggen nu weer gewoon vanaf 4 maand want je kindje moet wennen aan allerlei smaken en soorten voedsel en het was gebleken dat het aantal allergieën juist omhoog gegaan was bij het later starten met bijvoeden ipv naar beneden zoals ze dachten dat het zou doen... Niet dus... Mijn advies... volg je hart!