Kan het al? Een ander autostoeltje.

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Pipelina, May 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Hallo,

Mijn dochter van 7 maanden, is groot en zwaar, ze is 73 cm en 10 kg. Ze heeft nog een klein stukje te gaan in haar maxi- cosi, het past nog wel maar ze heeft maar weinig bewegingsruimte. Ook kan ze al zelfstandig zitten, ik plant haar gewoon ergens neer en klaar. Mevrouw vindt het geweldig dat zitten.
    Nu heeft ze bedacht dat ze ook wel rechtop kan gaan zitten in haar maxi-cosi, hoe stevig we haar vast zetten, het lukt d'r.

Nu is ze kwa leeftijd eigenlijk nog veel te klein voor een autostoel 1, maar voor de rest lijkt het of ze er al wel aan toe is. Nu weet ik dat het het veiligst is om haar zo lang mogelijk in de maxi cosi te houden, maar ik weet niet of dat bij haar zo op gaat.

Wij gaan over 5 weken op vakantie, naar Italie en ik zit dus erg in dubio wat te doen, om haar wel of niet over te zetten in een autostoel 1.

Advies, graag!

Gr Pip

2. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Wij zijn met 7,5 a 8 maanden overgegaan naar de autostoel 1 (maxi cosi priori sps) om eigenlijk de zelfde redenenen die jij noemt. Voor ons gevoel was de Maxi-Cosi echt niet meer zo veilig en ze vond het zelf ook helemaal niet meer leuk terwijl ze auto rijden altijd prachtig vond!

Sinds het moment dat ze in de autostoel 1 zit vind ze het weer helemaal leuk, wel probeer ik hem nog zo veel mogelijk in de ligstand te houden en de eerste 1,5maand alleen maar in de ligstand.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik zou wel zo lang mogelijk dat MC proberen aan te houden, want ze mogen er in tot het koppie tot de rand komt. Komt die er overheen, dan MOET je naar een volgend stoeltje.
    Geef je haar ook speeltjes mee, heeft ze genoeg afleiding?
    En wat als je de MC ietsje rechterop zet zelf? Ik loop er nog wel eens mee te prutsen en heb hem dan ook nog wel eens rechterop staan: de onderkant is toch wat gebogen en kan dus wel op een aantal 'standen' op de achterbank, ;)

Als dat allemaal niet werkt, dan zou ik zelf geloof ik ook wel overstappen. Wij zullen hier met onze lange tante de 9 mnd ws. ook niet vol maken, ze heeft nu geloof ik nog een cm of 5 over boven haar koppie, (en in de tweede, oudere MC al bijna niks meer: die zijn toch een stuk kleiner!). Maar dan dus wel enkel in de ligstand, (alhoewel ik, toen ze dat in de winkel demonstreerden, echt zoiets had van: hmmm, LIGstand?).
    Als je dan gaat rijden naar Italie is het misschien nog wel handig om beide stoeltjes mee te nemen? Een paar uur achter elkaar slapend in zo'n opvolgstoeltje lijkt me vrij belastend voor het ruggetje en dan is -als ze toch gaat slapen- de MC misschien toch wel even zo handig...

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,825
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, wij hebben gisteren voor het eerst getest met de volgende autostoel (dochter is 73cm en zo'n 7800 gram, dus wij hebben op zich geen haast ;) ). Deze kan in meerdere standen en ik heb het idee dat ze verder achterover ligt in deze stoel dan in de maxicosi. Bij ons komt het de laatste tijd nogal eens voor dat ze als ze slaapt helemaal voorover gaat hangen, dat haar hoofdje zowat op haar schoot ligt. Zo sneu, maar niet te corrigeren, wat ik ook probeer! Vandaar dat ik denk dat in zo'n geval, de volgende stoel wat fijner is.

Eventueel kun je ook kijken voor een extra hoofdsteun, die schijnen er ook te zijn voor de volgende stoelen, als je kindje om het hoofdje nog veel ruimte heeft.

Verder is je kindje met de vakantie natuurlijk al wel weer ruim 8 maanden, scheelt toch ook weer. En waarschijnlijk zit je kindje dan nog krapper.. Ik zou ook neigen naar een volgende stoel hoor. Zeker nu ik die ervaring van gisteren heb, van ons testritje ;)

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    In princinpe zit je kindje in autostoel nr 1 in ligstand in de zelfde positie als in de maxi cosi 0.

Het verschil zit hem in de rijstand, in 0 kijken ze immers tegen de rijrichting in en in 1 zitten ze met de rijrichting mee en ingeval van een botsing zit daarin het verschil.
    Je kindje kan in de 0 zolang de oren niet boven de rand uit komen

DAt is dus de theorie, hier zijn we er ook achter gekomen dat het in de praktijk soms anders kan lopen :D

Wat wel een tip is is dat je ook even naar de Römer stoeltjes kunt kijken, deze kwamen namelijk in de 1 en 2 serie beter uit de test, van de 0 stoeltjes was die van de maxi cosi weer beter.

Groetjes Anita

6. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Als je dan gaat rijden naar Italie is het misschien nog wel handig om beide stoeltjes mee te nemen? Een paar uur achter elkaar slapend in zo'n opvolgstoeltje lijkt me vrij belastend voor het ruggetje en dan is -als ze toch gaat slapen- de MC misschien toch wel even zo handig...[/quote]

Ik had ook al bij mijn man dit voorgesteld om alle twee mee te nemen, maar dan wordt het denk ik wel erg proppen. Ze heeft nog nog een cmtje te gaan en dan komt ze met haar kruin boven de MC uit.
    We doen het zo wie zo rustig aan naar Italie toe, we gaan in 2 dagen reizen, lekker rustig aan en regelmatig stoppen, maar dat moet ook wel met aan die voeder momenten inmiddels op een dag :D

Gr Pip

7. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Annemijn heeft dat ook, dat als ze in slaap valt in de MC dat bijna met haar neus op haar knieen ligt.
    Fijn dat je zo'n fijne ervaring hebt, welk merk autostoel hebben jullie genomen voor jullie dochter? en waarom deze?

Gr Pip

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Dan heb je vast een oudere mc. Ik heb een heel groot kind en in de nieuwe versie (mc cabrio) kwam hij pas met een maand of tien bij de rand. Verder denk ik dat als je kleintje het echt niet meer leuk vind in de mc het misschien wel een heel eind wordt naar Italie. En ik zou toch kijken of je de mc echt niet kwijt kan in je kofferbak. Hoe langer en vaker ze nog in de mc zit hoe beter natuurlijk. En jullie kunnen wel rustig rijden maar een medeweggebruiker kan daar wel heel anders mee omgaan...

9. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Rustig rijden daar bedoel ik niet onze snelheid mee, :D . Dat kan ik ook :) niet verwachten van mijn man met onze nieuwe auto over de Autobahn, :)
    Regelmatig stoppen dat bedoel ik met rustig, we gaan naar het noorden van Italie dus het is in 1 dag te doen maar daar hebben we geen zin met onze meid.

Gr Pip

10. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Als ze nog maar 1 cm te gaan heeft in de maxicosi dan zou ik nu zeker al een vervolgstoel gaan kopen. Wrs. als jullie op vakantie gaan dat ze niet meer goed in de maxicosi kan en dan is het wel zo prettig om die andere stoel te kunnen gebruiken.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Wat grappig, Eva is 5 cm langer en ook zo'n 10 kilo. En ze is 16 maanden :).

Eva ging met 10 maanden in de nieuwe autostoel, wel op de ligstand. Ze paste met jas aan nauwelijks meer in de maxicosi, ze was ook erg breed en zat er al snel opgepopt in. Eva kon trouwens met 6,5 maand goed zitten.

Wij hebben de Priori, in de winkel vond ik de ligstand niets voorstellen, maar op de achterbank staat de stoel vaak al een beetje achterover (tegen de rugleuning) dus de ligstand is ook echt wel meer ligstand dan de maxicosi.

12. Kien

Kien Actief lid

Jul 7, 2008
    284
    0
    0
    onderwijsassistente
    Overijssel
    Hoi,

Wij hebben ons meissie ook met 8 maanden in het autostoeltje op de ligstand gedaan. Ze zat tegen de bovenrand aan om dat ze vrij lang is en hing er als een zoutzak in.
    Er bestaan ook autostoeltjes die ook tegen de rijrichting ingeplaatst kunnen worden weet zo geen types of merken, maar evt. kun je daar nog naar kijken?
    Groetjes

13. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee was bijna 6 maanden dat ze in een gewone auto stoel ging (in lig stand) in de mc wou ze steeds recht op gaan zitten.

14. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wij hebben Patrick met 8 maanden in een andere autostoel gezet. Hij kan er prima in zitten en volgens mij zit hij goed stevig. Wij hebben een Römer autostoel gekocht. Deze zat steviger in de gordels vast dan de nieuwe Maxi-cosi,

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,825
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is dus precies ook onze ervaring nu. Wij hebben gekozen voor een autostoeltje via de Halfords, van safety 1st . Dat schijnt van dezelfde fabriek te komen als Maxicosi. In de aanbieding was deze 80 euro geloof ik. Aangezien we 2 stoeltjes willen aanschaffen (voor beiden auto's, ook i.v.m halen en brengen naar kdv) wilde we niet een stoeltje van 200 euro ofzo, maar natuurlijk wel goed.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Sonja, dat is wel erg vroeg, zeker met een niet al te groot kindje. Ik zou het dan dus niet doen, als de enige reden is dat ze wil gaan zitten...

Athina, wij hebben ook 2 autostoelen om dezelfde reden als jij ;). 2 Priori's, á 99 euro per stuk. Valt dus ook best mee.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik hoor bijna iedereen zich druk maken over ruggetjes enzo.. dat zal allemaal wel maar het gaat wel om het belangrijkste principe en dat is achteruit rijden. De meeste aanrijdingen zijn namelijk van achter en als je kindje achterstevoren zit is dit gewoon het meest veilige. Ik snap het ook niet.. mijn zoontje is bijna 9 maanden, is 75 cm en weeg 11 kilo en zit nog prima in de maxicosi. Waarom passen andere kinderen dan opeens niet?
    We gaan in september naar Spanje (waarschijnlijk met de auto) en dan zorgen we voor een andere stoel (hij is dan 13 maanden) of zoveel eerder als dat hij boven de rand uitkomt met zijn hoofdje

18. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,825
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ik denk dat het echt van de bouw van het kindje afhangt. En verder: Als je kindje met slapen voorover gaat hangen in de maxicosi (wat ik hier meer hoor) , dan kan je achteruitrijden, maar bij een zij-aanrijding, is het gevaar veel groter, omdat het kindje dan helemaal geen steun meer heeft bij het hoofdje en in zo'n geval, is de volgende stoel toch veiliger denk ik, als die in ligstand verder achterover ligt.

19. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    het was niet verantwoord om haar in een mc te laten liggen voor al omdat ze steeds wou gaan zitten.
    maar als je uit moet gaan van dat ze 9 kilo moet zijn voor dat ze in een auto stoeltje mogen dan zou ze nu nog in een mc moeten [-X

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat ik zeg is de MEESTE aanrijdingen zijn van achter en je kindje moet je goed insnoeren (veel ouders trekken de gordels niet strak genoeg aan). Als je kindje goed insnoerd dan kan het hoofdje nauwelijks voorbij de randen van de maxicosi komen. Sorry, maar ik heb echt een groot kind voor z'n leeftijd en je moet wel een echt dikkertje hebben wil ie niet meer passen.. De maxicosi is voor een echt klein kind (onder een jaar) echt de veiligste manier van reizen. Ik snap best dat het niet zo fijn is om met een dreinend kind achter in te zitten en als je op vakantie gaat en dus lang in de auto gaat zitten, snap ik het helemaal. Maar voor de afstanden die je in NL aflegt lijkt me de veilligheid van je kind voor 'leuk' gaan (hij / zij zal later ook wel eens iets moeten wat hij /zij niet leuk vindt).
    Wat ik wel weet (en zie in mijn kennissenkring) is dat er een boel ouders zijn die het leuk vinden om hun kindje in een nieuw stoeltje te zetten. Geen idee waarom maar toch gebeurt het :(

Een kind wat goed ingesnoerd zit in de MC kan niet zitten, hooguit het hoofdje wat uitsteken...... :confused: dus over dat 'verantwoord' kunnen we nog lang discussieren vrees ik. Iedere ouder weet wat voor zijn of haar kind goed is... doe vooral wat je goed dukt maar mijn kind blijft in de mc zolang hij niet met zijn hoofd bij de rand komt (hij gaat zelfstandig zitten en staat in de box... jammer voor hem)

Share This Page