Ik word niet vrolijk van de artikelen over kant en klare billendoekjes. Wat een zooi zit daarin! Ik heb zelf een zeer gevoelige huid en verdraag weinig qua verzorgingsproducten. Nu zag ik dat je ook wasbare billendoekjes hebt, bijvoorbeeld van cheeky wipes. Leek mij wel een goed alternatief. Maar zo’n pakket is bijna 50 euro. Dus ik vroeg mij af wat de ervaringen hiermee zijn? Welk merk gebruiken jullie? Katoen, bamboe of microvrzsl? Met name bij poepluiers ben ik bang voor een smeerzooi en niet goed schoon krijgen.
Zeer tevreden over de cheeky wipes! Perfect schoon te krijgen, naar mijn gevoel veel frisser dan wegwerp. Die van Bamboo gaven hier ongelooflijk veel kleine pluisjes af. Katoen werkte perfect.
Wij hebben gewoon 3 xl hydrofielen in stukken geknipt en lapjes van genaaid. Even werk maar dan wel klaar voor onder de 20 euro .
Ik heb eerst een cheeky wipes kit gekocht, mega blij mee. Nu staat er 1 boven en 1 benenden (vieze doekjes bak) De schone doekjes bewaar ik droog op een stapel, en ik heb een waterpompje wAar puur water in zit, daarmee spuit ik doekje voor doekje nat. Ondertussen heb ik meer soorten doekjes erbij gekocht, omdat die 25 gewoon te weinig was voor mij. Ik heb blumchen en billies doekjes. Maar ook hydrofiele washanden en van mei leafde en beefair (die hebben mooie printjes en zijn handgemaakt) Ik ben onwijs tevreden over wasbare billendoekjes en kan ze iedereen aanraden!
Hier ook een fan. Wij hebben BilliesBox doekjes. Ik maak een stapeltje nat onder de kraan, wring ze uit en leg ze in de doos. Eventueel nog wat billenspray erop. Wasbare doekjes maken veel beter schoon dan wegwerp, zeker bij poepluiers, dus daarvoor zou ik het echt niet laten.
Wat een fijn topic! Ik heb me ook al wat verdiept in wasbare billendoekjes, maar twijfelde toch nog wat. Goed om hier positieve verhalen te lezen. Hoe doen jullie dat als je weg gaat? Neem je dan ook de wasbare billendoekjes mee?
Ah, ik heb al een antwoord op mijn eigen vraag gevonden . Je hebt, in ieder geval van Cheecky Wipes, speciale zakjes voor onderweg.
Als we wasbare luiers meenemen, dan wel. (Dat ligt er een beetje aan hoe lang we weg gaan. Veel wasbare luiers meenemen geeft een GROTE luiertas en dat is niet altijd handig.) Er zijn ook kleine wetbags te krijgen waar de doekjes makkelijk inpassen. Ik maak ze ook weer van tevoren nat en ze gaan dan zo het zakje in. Gebruikt gaan ze samen met een luier in de wetbag. Als we wegwerp luiers meenemen, dan neem ik ook wegwerpdoekjes, anders heb ik alsnog een hoop extra wetbags voor de schone en vieze billendoekjes en dat vind ik te veel gedoe.
Ander vraagje dan: hoeveel van die doekjes hebben jullie? In de starterskit die ik zie op Pandababy zitten 25 doekjes, maar dat lijkt me wat weinig. Dan was je je een ongeluk denk ik.
Oh, en nog een vraag (sorry hoor ): Wat voor soort doekjes vinden jullie het fijnst schoonmaken? Ik zie badstof, bamboe en microvezel.
Hier al jaren zeer tevreden gebruiker van wasbare billendoekjes. Ben begonnen met de cheekywipes, 50 badstof doekjes en 1 plastic box om ze in te bewaren. Geen geurolie etc. aangeschaft omdat ik slecht tegen geurtjes van parfum kan en een kind met zeer gevoelige huid heb. Ik doe heet water in de doos met een scheut balneum extra vette badolie. Inmiddels ook een 20-tal doekjes erbij van de Billie box, dat ze een zachte fleece kant hebben is wel fijn, maar hoe zich dat houdt na tig keer wassen weet ik nog niet. In totaal hebben we nu iets van 75 doekjes van cheekywipes rondzwerven, 20 billies box en 40 van een merk wat hier op lijkt. Klinkt veel, maar gebruik de doekjes voor heel veel dingen en met een ondernemende peuter zwerven de doekjes soms door het hele huis . Op reis doen we de vieze doekjes gewoon in een klein plastic zakje, je gebruikt zo weinig doekjes in vergelijking met de wegwerp doekjes (maakt namelijk veel beter en gemakkelijker schoon dan de wegwerp doekjes), dus heb je na een dag maar een paar vieze doekjes in een plastic zakje. Nu we even geen kleine in de luiers hebben worden de doekjes nog dagelijks gebruikt om even snel snoet te poetsen (en nee dat is niet vies, doekjes worden op 60 graden gewassen), als er drinken gemorst wordt, voor snottebellen enzovoorts. We gebruikten ook al wasbare luiers, dus dan is de overstap naar wasbare doekjes erbij niet zo groot.
Wij hebben ongeveer 40 doekjes, aantal is tot nu toe nog voldoende al gebruiken we ze ook echt alleen als billendoekjes. Het zijn doekjes met aan één kant bamboe/katoen en aan de andere kant microvezel (BilliesBox doekjes).
Maar doe je de doekjes met poep en al in het waszakje? Of spelen jullie ze eerst uit. Ik lees op internet wisselende verhalen hoe lang je de doekjes in de freshbox kan bewaren. Hoeveel dagen doen jullie? En moet je ze altijd op 60 graden wassen? Ik heb een snel wasprogramma die tot max 40 graden kan. Zou voor tussendoor wel fijn zijn als dat een optie is. Ik heb vooral negatieve ervaringen met wasbare luiers. Ik paste wel eens op bij een gezin die ze gebruikte. Vieze natte kledders en kinderen altijd rode billen. Daarom daar wat terughoudend in.
Hier gaan ze zo de waszak in. De waszak gaat in de wasmachine eerst op een spoelprogramma zodat de ergste viezigheid er al uit is. Daarna een programma op 60 graden. Negatieve ervaring met wasbare luiers kan ook goed komen door simpelweg een verkeerde luier. Zeker als het wassen zelf geen belemmering is. Bij mijn dochter werkt ook niet ieder type luier. Ik had in de zwangerschap al een hele zwik schattige all-in-one luiers gekocht (lekker makkelijk), maar die sloten ook niet goed aan waardoor er vaak een nat pak bij kwam kijken. Hadden gelukkig eerst met tweedehands geprobeerd en we konden de nieuw gekochte luiers nog retourneren. Nu gelukkig wel een systeem dat bij haar past.
Ik ben ook super tevreden over de Cheeky Wipes! Mijn zoontje is nu 9 maanden en heeft nooit rode billen gehad (op enkele dagen bij doorkomende tanden en 12 poepluiers per dag na). Ik smeer echt nooit met billenzalf, is gewoon niet meer nodig. Ik heb een starterskit gekocht en heb 50 katoenen doekjes. Ik ben alleen niet zo'n fan van was opvouwen dus eerlijk gezegd zitten ze wel eens alle 50 in de wasmand zoals nu, en dan gebruik ik toch een paar dagen de wegwerp doekjes. Maar dat is luiheid van mij De reisset heb ik ook maar nog nooit gebruikt, als we weg gaan neem ik wegwerp doekjes mee. De doekjes gaan eens in de 3 a 4 dagen in de 60 graden was, of soms in de 40 graden was met witte tshirts (geen kort programma). Ik heb een post-it op de deur van de wasmachine geplakt zodat ik de billendoekjes niet vergeet. Als er veel poep in de doekjes zit spoel ik ze even af onder de kraan voor ze in de wasmachine gaan. Klinkt vies maar dat valt me reuze mee in de praktijk.
Over het doekjes bewaren in die box, dat kan hier maar maximaal drie dagen. Dan moet de box echt even omgespoeld en nieuwe doekjes erin. Misschien dat het met een geurolie wat langer fris blijft ruiken? Vanuit hygiëne oogpunt maakte ik die box eigenlijk ook altijd wel om de dag schoon. Voelde toch frisser.