Fiets step of loopfiets voor 4 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Blackey, 11 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blackey

Blackey Actief lid

2 dec 2012
    242
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Hallo,
    Ik post niet vaak maar hoop ondanks dat toch op reacties
    Komend schooljaar gaat de oudste van 4 naar groep 1 op de basisschool en de jongste tweeling gaan naar de psz, ik zal ze dan alleen moeten gaan vervoeren en ben eraan het denken ze te vervoeren met een mama fiets met 2 zitjes en de oudste zelf te laten fietsen steppen of loopfietsen.
    Wie heeft ervaring?

Misschien moet ik ook maar gewoon een fietsenkar hebben voor 3 kindjes?
    Ben benieuwd naar jullie mening en ervaring.
    Groetjes

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Afhankelijk van de afstand is een step prima te doen. Wel zou ik voor een step met een extra wiel gaan en zelf ernaast lopen met de fiets. Mijn dochters steppen in ieder geval niet zo enorm snel, die van 7 wel, maar die van 4 nog niet.

3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Als ze bijna 4 is zou ik voor een fiets gaan, tenminste, als kijk naar onze eigen buurt en school. De meeste kinderen kunnen met 4 jaar al wel fietsen, bijna allemaal ook al zonder zijwieltjes.
    Zou daar in de zomervakantie wat tijd in investeren, dan kan ze na de zomer zelf fietsen, heb jij ook veel profijt van!

Hier hebben we eerst een 12 inch fietsje gedaan waar ze goed met de benen aan de grond kunnen komen, als ze daar eenmaal goed op kunnen fietsen zonder zijwieltjes is de stap naar een iets grotere fiets makkelijker te maken.

4. maliro

maliro Niet meer actief

Als je oudste verkeersveilig is zou ik voor een fiets gaan. Mijn zoon van 5 is dat absoluut niet. Als ik voor hem die keuze had moeten maken was ik voor een loopfiets gegaan omdat hij dat sneller kan dan steppen.
    Als je ver moet fietsen is een fietskar een goed idee.

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Als je oudste al goed kan fietsen (en goed luistert) dan zou ik hem zelf laten fietsen, mocht de route niet te gevaarlijk zijn). Mocht dit nog niet zo goed gaan dan zou ik hem achterop de fiets meenemen en de tweeling in een fietskar.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ligt eraan hoever het is. Wij wonen 2,5 km van school, langs druk verkeer, en de jongste is echt niet verkeersveilig met 4,5. Die zit dus nog braaf bij mij op een fiets, wel op een zadeltje voorop mijn stang, dat is gezelliger. Dat kun je misschien combineren met 2p fietskar? Een bakfiets is wel een dure optie, maar handig als er vriendjes komen spelen.

Maar bij 1km zou ik het desnoods wandelend doen.

7. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Het ligt denk ik wel aan de afstand.
    Mijn zoontje is 4,5 jaar. Hij fietst meestal naar school. Tot de meivakantie met zijwieltjes, daarna zonder. En dat gaat opeens een heel stuk sneller. Ik denk dat een kind van 4 meestal niet zo snel zal steppen. Dat zou ik zelf niet doen.
    Loopfiets kan ook, maar bij een vierjarige zou ik voor een gewone fiets gaan.
    Mijn zoontje fietst vaak op de stoep en wacht bij de stoeprand op mij. Dan kijken we samen of hij kan oversteken. Af en toe laat ik hem nu naast mij meefietsen. Dat gaat steeds beter.

Zie ik het goed in jouw onderschrift dat je zwanger bent? Is een bakfiets dan geen idee? Tweeling erin, straks maxi-cosi erbij en gaan.

8. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Qua leeftijd zou ik gaan voor een fiets.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Of op de stoep laten fietsen terwijl je zelf op de straat fietst...

Hier ook al vrij snel op de fiets (1km) maar wel over nogal drukke wegen.
    Op de stoep fietsen ging prima.
    Pas toen ze een grotere fiets kreeg mocht ze op de straat.
    Vanuit de auto zijn die mini-fietsjes niet te zien...

10. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Mijn zoontje (4,5 jaar) fietst ook meestal op de stoep met mij mee. Nu gaat hij ook af en toe al mee op de straat. Vooral bij rustige stukken. Hij heeft een fietsvlag op zijn fiets. Die steekt mooi boven de auto's uit.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ohja, dan zien ze hem natuurlijk ook.

Handy :)

12. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Hier ervaring. Toen mijn oudste naar school ging waren de jongste 16 mnd. In het begin heb ik ze met zijn drieën in een bakfiets gebracht. Alleen vond ik dat loodzwaar fietsen. Dus zsm ben ik gaan oefenen met de oudste op de fiets naast me. Ze kon zonder zijwieltjes fietsen, maar had moeite met tempo/ luisteren en willen fietsen vooral na school als ze moe was. Rond 4,5 jaar ging het zo goed dat ze altijd op haar eigen fiets kon en hoefde ik de bakfiets niet meer te gebruiken .

Als voor jou de beste optie is om je zoontje zelf te laten fietsen dan zou ik in de zomer(vakantie) wel met hem oefenen. Maar hou er rekening mee dat hij het in het begin met start school nog moeilijk zal vinden, omdat school voor hem ook nog vermoeiend is.

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik vind een fietskar (zo'n ding achter de fiets) erg gevaarlijk in het verkeer! Daar zou ik mijn kinderen echt niet in willen hebben. Je hebt er geen zicht op en ze vallen makkelijk om. Ook fietst het erg zwaar (heb er wel eens mee gereden). Als hij redelijk goed kan luisteren en verkeersveilig is (te maken) zou ik hem leren fietsen. Daar heeft hij nu wel de leeftijd voor en je kunt in de zomer met hem oefenen. Natuurlijk wel afhankelijk van de afstand en drukte van het verkeer. Een loopfiets kan ook maar dat zou voor mij ook geen optie zijn met druk verkeer of in een grote stad.

Anders zou een bakfiets misschien een optie zijn? Dat lijkt mij dan het meest veilig. En je kunt ook nog eens heel makkelijk veel spullen meenemen.

Deel Deze Pagina