Logeren, "dwingen" of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 6 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Jullie bepalen dit maar wel met oog voor hoe je kind is.
    Hier gaat mijn zoontje nu wekelijks logeren en eigenlijk heb ik dit in zijn eerste jaar ook een paar x gedaan.
    Maar mijn zoontje vind opa en oma heeeeel leuk :)!
    Ik ben net bevallen en alleenstaand dus een avondje alleen mijn allerkleinste is even fijn om bij te tanken. En zoontje vind het ook (gelukkig) leuk. Mocht hij mij missen, huilen etc dan deed ik het niet.
    Kan je schoonzus niet bij jullie in huis logeren als jullie weggaan? Zo heeft ze alles thuis en is het minder spannend dan in een vreemd huis/bed?

Heimwee is trouwens heel heftig en zeker niet 'aangeleerd'.
    Wel zijn er manieren om kinderen daarbij te helpen maar dwingen is geen methode natuurlijk.

Ik heb mijn zoontje niet bij anderen laten slapen omdat hij hen niet wekelijks ziet dus het is minder bekend. Mijn broer vond dat onzin (heeft zelf een kleintje) maar ik vind het belangrijker dat mijn zoontje zich emotioneel veilig voelt dan mijn energielevel ;)

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hier precies zo. Het logeren is echt een toevoeging en beide kinderen vinden het heerlijk. Maar het kan alleen nog bij mijn moeder omdat ze dat gewend zijn vanaf de geboorte, mijn moeder is echt een soort tweede moeder ;)

Ik vind het lekker als ze even weg zijn maar alleen als ik zeker weet dat zij zich veilig voelen. Als mijn kinderen het niet willen of eng vinden, gebeurt het niet.

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Heimwee is niet aangeleerd. Maar hoe jij er als op ouder mee omgaat maakt wel degelijk verschil. Ga je altijd mee in angsten. Of leer je een kind Door te zetten en over een angst heen te komen. Geef je het vertrouwen en train je samen. Of zeg je "blijf maar lekker thuis".

4. tuc

tuc Niet meer actief

Je hebt wat angsten betreft geen idee waar je over praat.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Er is een groot verschil tussen het even spannend vinden en echt angstig zijn.
    In het eerste geval kan een klein zetje helpen om daarna een leuke ervaring te hebben. Maar er zijn genoeg kinderen die het té eng vinden en die kunnen daar niet aan wennen.

Het ligt daarbij ook echt aan in welke mate het kind al vertrouwd is bij het logeeradres. Mijn kinderen zijn vanaf hele jonge leeftijd gewend om bij hun oma te zijn en te slapen. Ze vragen elke week of ze daar mogen slapen. Ze liggen dan wel in het bed van oma want ze durven niet zo goed in een andere kamer alleen (na 4 jaar nog steeds). Maar ergens anders durven ze nog niet en ik weet zeker dat ze dat serieus voelen.

Ik denk dat jij vooral ervaring hebt met een makkelijk uit logeren te sturen kind. Maar zo zijn ze echt niet allemaal. Ik ben erg voorstander van logeren maar ik heb zeker gemerkt dat je dat niet af kunt dwingen.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Dat heb ik zeker wel Tuc. Maar ik heb geen zin in een verdere discussie aangezien jij niet weet waar ik wel en geen verstand van heb. Laten we het er maar op houden dat iedereen zaken op zijn eigen manier aanpakt.

Deel Deze Pagina