vriendin collega heeft mexicaanse griep, zal ik vrij vragen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debby82, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hoi meiden,

De vriendin van een collega heeft de mexicaanse griep. (Hij woont samen.) Nou was hij vandaag thuis omdat hij naar de dokter wilde maar als hij vandaag geen verschijnselen krijgt kan hij morgen weer werken. Dat moet ook van het bedrijf waar ik werk, als je zelf niet ziek bent moet je werken. Nou hoorde ik dat de besmettelijkheid 8 dagen duurt en ik heb gewoon geen zin in gedoe. Mijn dochter is 5 maanden en kan dus niet ingeent worden en ik ben (nog) niet geent. Nu moet ik vrijdag weer werken en ik vraag me af ok ik vrij zal vragen vrijdag en maandag. Ik ben net pas weer begonnen na mijn zwangerschapsverlof maar heb nog genoeg dagen. Wat zouden jullie doen?

gr

Debby

2. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik zou gewoon gaan werken.
    De man van een collega heeft ook de MG gehad. Zij is niet ziek geworden.
    Een collega van mij heeft ook MG gehad. Ook zij heeft niemand van ons besmet.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Als je goed je handen wast en niet in de buurt komt van die collega als hij niest en proest dan valt het met de kans op besmetting erg mee.

Mijn man heeft griep gehad ( geen idee of het de MG was) en wij zaten dus in 1 huis.

Isabella en ik zijn allebei niet ziek geworden. Gewoon goede hygiëne.

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Tja, als jij je er niet prettig bij voelt en je hebt nog genoeg dagen, dan is vrijnemen voor jou misschien de beste optie.
    Het is alleen wel zo dat je onmogelijk alle mensen die mex.griep hebben of in contact staan met iemand die het heeft kunt ontwijken. Misschien loop je het op je vrije dag juist wel op in de speeltuin...
    Maar hoe dan ook: doe wat je hart je ingeeft. Persoonlijk zou ik er geen vrij voor nemen (al zou ik wel niet-zoenen met die collega ;)), maar ik ben jou niet en ik heb ook geen kindje van 5 maanden. Lastig hè?! Sterkte met kiezen.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou ik was niet van plan om te gaan zoenen met hem... al is hij niet onaantrekkelijk ;)
    Ik weet heus wel dat ik de mexicaanse griep niet helemaal kan vermijden en ik ga heus niet heel erg op in die hele "massa" hysterie en ik ga ook met de trein naar mijn werk dus daar kan ik het ook oplopen. Maar ja, het komt gewoon wel erg dichtbij.
    Mijn dochter is 6 weken te vroeg geboren en daardoor vatbaarder voor virussen en die zijn ook gevaarlijker voor haar... dus ik vind het toch eng. Ik denk dat ik het risico gewoon niet wil lopen. Ik wil niet in een situatie komen dat ik denk "had ik maar..." en dat alleen maar voor werk...

6. agnes74

agnes74 Actief lid

23 nov 2008
    125
    0
    0
    Ik had hetzelfde dilemma; in het gebouw waar ook onze kinderopvang zit is m-griep geconstateerd. Onze meiden zijn 4.5 maand en 7 weken te vroeg geboren. Dus ook niet ingeend (wij ook nog niet) en vatbaarder voor virussen. Ik hou ze even lekker thuis. Nu voor de 2e week en er zullen er nog min. 2/3 volgen. Naar wat ik begrepen heb, verwachten ze de grieppiek in 1/2 weken dus dat wacht ik zeker nog af (wazig begrip trouwens "piek"...). Gelukkig heb ik voldoende vrije dagen en op mijn werk was het geen probleem om vrij te nemen. Moet ook bekennen dat ik er nog niet aan toe ben om te werken, dus dat het nu zo verkeerd uitkomt, nou nee:D. Je moet lekker doen waar jij je goed bij voelt. Voorkomen kan je het niet, je kindje zo goed mogelijk beschermen wel.

agnes

7. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik zou er niet vrij voor nemen. Volgende week heeft iemand anders weer de griep en kun je weer vrij nemen. En die week erop weer. Ik denk dat je eerder ziek wordt van het aannemen van geld in de supermarkt, of opgepropt staan in een drukke trein oid dan dat je het viavia van die collega krijgt.

8. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Heeft geen zin. Iemand is al besmettelijk voor hij het aberhaupt heeft en daarnaast kun je het bij wijze van spreke ook in de supermarkt krijgen!! Dus ik zou gewoon gaan werken!

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Gewoon werken. Je kunt het overal oplopen. Je kan toch moeilijk maanden binnen gaan zitten met de rolluiken dicht en de boodschappen laten bezorgen?!

10. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik snap het wel hoor, dat je liever zo min mogelijk risico wil lopen. Zeker als je genoeg vrije dagen hebt, het met je werk goed te regelen valt en je een kwetsbaar kindje hebt. Het is goed om je te realiseren dat je niet alle gevaren kunt vermijden en dat de mex.griep 'overal op de loer kan liggen'. Je wil vast niet als een kluizenaar eindigen, maar ik krijg ook niet het gevoel dat TS die kant op neigt ;)
    Als het voor jou beter voelt om vrij te nemen, moet je dat gewoon lekker doen, denk ik. Je moet je niet laten beïnvloeden door de 'massa-hysterie', maar ook niet tegen je zin 'stoer-zijn' en gaan werken terwijl je hele hart zegt dat je dat niet wil. Uiteindelijk moet iedereen achter zijn eigen keuzes staan.
    Dus hoeveel andere mensen ook zeggen 'thuisblijven!' of 'ga toch werken!', doe wat jíj wil! Niemand kan in jouw hart kijken en niemand kent jouw kindje en zijn/haar kracht/kwetsbaarheid zo goed als jij (en je partner, wat vindt die ervan?). Daarom zeg ik ook 'ik zou gaan werken, maar ik ben jou niet'. Blijf goed nadenken, laat je niet bang-maken en laat je niet 'stoer-maken'. Vind je eigen middenweg. Nogmaals sterkte met kiezen. :)

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Als het voor jezelf goed voelt om vrij te nemen dan moet je dat doen. De collega die naast mij zit heeft een zoon die nu ook de M-griep hebt. Je houd het niet tegen denk ik.

12. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

collega van mijn man heeft 2 kinderen op bed liggen met MG, mijn man wast heel goed zijn handen en let wel op die collega qua niezen en hoesten maar dan nog kan hij het al hebben zonder nu al symptomen te zien, dus ik zou er geen vrij voor nemen, jij kunt het bij wijze van nu ook al hebben zonder dat je het voelt, als je gewoon goed je handen wast etc. dan doe je wat je kunt.

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn man zegt dat als het niet goed voelt dat ik vrij moet nemen. Hij laat het eigelijk een beetje aan mij over.

Deel Deze Pagina