Hallo sinds een week heeft de kleine de voedingen verminderd naar 5 in 24uur. Helemaal top de laatste voeding was altijd rond 19:00, en dan sliep hij door tot laat in de nacht, 4/5/6 uur werd hij pas weer wakker. Ik geef borstvoeding op verzoek. Gisteren had hij maar 4 voedingen op en we waren niet thuis, toen we thuiskwamen heb ik hem voor het op bed leggen toch maar laten drinken want ik vond het anders zo weinig. Dat was rond 20:30 en hij heeft door geslapen tot 7:30 vanochtend. Vandaag het zelfde verhaaltje (maar dit keer waren we gewoon thuis), hij heeft een voeding gehad op de volgende tijden; 07:30 11:30 15:30 18:00, 19:00 slapen Hij drinkt twee borsten, ik laat hem de eerste helemaal leeg drinken duurt 20min ongeveer, daarna boertje verschonen en dan drinkt hij de volgende borst nog ongeveer 15min. Het gaat allemaal super goed, hij groeit goed zit zelfs boven het gemiddelde met zijn gewicht. Hij is erg actief, beweegt en lacht veel we doen ook veel oefeningen met hem (babygymnastiek) hij vind het helemaal geweldig. Maar nu wordt ik toch onzeker want 4voedingen per 24uur vind ik echt weinig en heb het idee dat ik hem hiermee tekort doe. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, hem gewoon laten doorslapen want hij ligt zo lekker echt in zijn diepe slaap. Hij zal waarschijnlijk (hopelijk) iets eerder in de nacht komen voor een voeding om die 5e voeding in te halen. Of ik maak hem nu (voor 11uur nog) wakker voor de 5e voeding... ? Maar wat als hij dit ritme morgen weer herhaald... 4voedingen is voor een baby van 13weken toch veelste weinig?
Mijn dochter is ongeveer zo oud als die van jou. Zij heeft ook de neiging om lang door te slapen, maar zoals jij, ik vind 4-5 voedingen niet genoeg. Mijn borsten kunnen er ook niet zo goed tegen, dus ik leg haar gewoon om 3 uur aan. Niet dat ik een wekker zet, maar mijn borsten maken mij gewoon wakker. Vaak slaapt ze zelf nog maar drinkt ze gretig. Ik denk dat de paco haar honger onderdrukt of zo.
Ik had een aantal weken geleden ook heel erg last van stuwing in de nachten (had er zelfs een topic over gemaakt) maar dat wordt nu steeds minder GELUKKIG, heb het gevoel dat me borsten er aan gewend zijn nu. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, hij ligt ook niet ingebakerd ofzo als hij honger heeft begint hij gewoon geluidjes te maken. Dus hij kan het heel goed zelf aangeven maarja... Wakker maken of niet???
Niet wakker maken. Kijk weekje aan en houd goed in de gaten of hij alert blijft en voldoende plast en poept. Dikke kans dat hij als hij actiever wordt ook weer meer wil drinken en nu de slaap nodig heeft om dingen te verwerken. Stel het is toch niet genoeg dan verhongert hij echt niet met vier voedingen.
Dankjewel voor je advies. Het lastige is dat hij sowieso weinig poept ivm borstvoeding, een keer in de week ongeveer. Plassen doet hij wel goed gelukkig. & Wat bedoel je precies met "als hij actiever wordt", want ik beschrijf ook in mijn verhaal ook dat wanneer hij wakker is hij erg actief en vrolijk is. Of bedoel je iets anders?
Je gaat zo richting de 4 maanden, wel een beruchte periode als je borstvoeding geeft. Wees dan extra alert. Heb je het gevoel dat je productie achteruit gaat, leg dan een keer extra aan, of kolf een keer. Wat je nu kan doen, is overdag even voor en na een slaapje aanleggen. Hoeft niet eens een hele voeding te zijn, een slokje is ook goed, maar dan heb je wel weer even die stimulans. 4 voedingen is wel wat weinig voor 3 maanden. Door een extra momentje in te bouwen overdag vang je dat op. Voeden kan ook op jouw verzoek
Het maakt op zich niet uit of hij die vijfde voeding nu drinkt of vannacht, dus kijk wat jij het handigst vindt. Nu wakker maken en voeden, als hij daar goed op reageert, Is voor jou makkelijker denk ik. Maar als je het niet over je hart kunt verkrijgen om een vredig slapende baby te porren dan wacht je tot hij zich zelf meldt. Hij geeft het goed aan zeg je, en als ik je verhaal goed begrijp drinkt hij sowieso vijf voedingen per 24 uur dus dat Is prima.