Niet langer dan halfuur slapen per keer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esther519, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Het lukt onze zoon overdag niet om per slaapje langer te slapen dan een halfuur. Standaard na een halfuur wordt hij (vaak huilend) wakker, je kan de klok erop gelijk zetten. Hij is dan nog erg moe, maar het lukt hem niet om zelf weer in slaap te vallen. Met veel moeite (hand op zijn hoofdje, troosten totdat hij weer rustig is, speentje) van ons lukt het hem de ene keer wel en andere keer niet om er dan nog een halfuurtje aan vast te plakken. Ik vind zelf niet erg om dit te doen, maar ik vind zo sneu voor hem dat hij steeds zoveel tranen moet vergieten voordat het lukt om weer in slaap te vallen...Herkenbaar? En iemand misschien tips/adviezen wat we kunnen doen om onze zoon helpen te leren langer te slapen?

2. shoshana

shoshana Niet meer actief

Ik heb helaas geen tips. Wel het zelfde probleem ik lees mee misschien heb ik er wat aan.

3. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Hoe oud is hij?
    Kan hij honger hebben?
    Inbakeren kan soms helpen.
    Mijn dochter had dat ook wel eens, wat enorm hielp is haar in de draagdoek te doen!

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik kan me dit nog wel herinneren van mijn zoontje.. een fase waar je even doorheen moet denk ik.. Ging hier vanzelf weer over :)

5. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Hij is volgende week 5 maanden. Ligt idd ingebakerd in de pacco. Eigenlijk willen we die binnenkort gaan afbouwen, maar aangezien hij nu al zo slecht slaapt, vrezen we het ergste:(
    Honger is het denk ik niet. Hij huilt echt van vermoeidheid, als het echt helemaal niet meer lukt in zijn eigen bed dan doe ik hem in de draagzak. Alleen is hij veel te nieuwsgierig, wil alles zien, dus slapen wordt het dan niet meer, dit is iets van de laatste weken, daarvoor sliep hij uren bij mij, helaas werkt dat nu niet meer. We leggen hem overigens wel wakker in zijn bedje en hij kan wel het eerste slaapje zelf in slaap vallen.

Prins03, nog enig idee hoe lang die fase bij jullie duurde;)?

6. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Tip: het boek baby in een droomritme van Stephanie lampe.

Zelf veel aan gehad!

7. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Dit boek heb ik idd. Aan welke punten uit het boek heb jij veel gehad? Vind zelf namelijk lastig om een goed ritme te volgen als je een zoontje hebt die zo weinig slaapt...

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Bij mijn zoontje hielp het inbakeren met de dream swaddle. Hij werd dan wel wakker (na drie kwartier ongeveer) maar lag zo lekker dat hij weer insliep. Een maand of wat later hebben we de dream swaddle omgewisseld voor een stugge slaapzak en langzaam weer 'vrijheid' teruggegeven. Zo ging het bij hem steeds beter.

9. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Bijna ons verhaal. Hier een mannetje dat als klein babytje steeds langer wakker was, zich niet meer liet wegleggen. Toen urenlang gedragen in de doek waar hij dan sliep... Maar ook dat ging, net als bij jullie, steeds moeizamer. Op een gegeven moment gaan inbakeren in de pacco, rust en regelmaat aangehouden, troosten en oefenen met z'n bedje...

Hij leerde steeds beter zelf in slaap te vallen. Maar veel halve uurtjes en na dat halve uurtje niet meer in slaap te krijgen. We hebben van alles geprobeerd om hem te helpen beter en langer te laten slapen. (Nooit in z'n eentje laten huilen hoor:)) Er zijn ook periodes dat hij wel een lang slaapje op een dag doet, maar de basis blijft het halve uurtje...

Weet je, op een gegeven moment hebben we het ook maar geaccepteerd. We kijken na zijn halve uurtjes even 5-10 minuutjes of hij nog weer verder slaapt, zo niet, gaat hij van bed en gaat hij later weer naar bed. We konden er niks aan doen, ja hij is vaak wel wat moe, maar verder ook wel vrolijk en er is weinig meer van te maken... We volgen nu zijn ritme en dat veranderd steeds maar weer.

Hij heeft periodes gehad, toen hij wat kleiner was, dat hij 5-6 halve uurtjes op een dag maakte omdat hij nog niet zo lang wakker kon zijn en inderdaad vaak nog moe was na een half uurtje.
    Op dit moment zitten we meestal op twee halve uurtjes en een uur tot anderhalf uur overdag en gaat hij om 6 uur de nacht in. We zien trouwens wel vaak dat als we hem één keer per dag wat langer wakker houden, of iets inspannends doen- zwemmen bijvoorbeeld. Dat daarna vaak een langer slaapje volgt. Maar zelfs bij zo'n langere slaapje zie je hem na exact 30 minuten wakker worden en zich weer omdraaien om verder te slapen. ;)

Het is bij ons trouwens altijd zo geweest dat het laatste slaapje moeilijk was. Als 't niet lukt in bed dragen wij hem dan nog steeds. Maar we gaan dan 3 kwartier lopen buiten en doen hem een slaapkapje op, hij gaat onder onze jas en we doen de rits van de jas dan zover omhoog dat hij niet om zich heen kan kijken. Hij heeft dan vaak heel even protest en gaat daarna lekker slapen.

Oh en wbt de Pacco...Wij hebben hem hier ook eigenlijk wat te lang ingehad, omdat hij al zo matig sliep en het lukte echt niet zonder eerst... We hadden een babyfoon met camera, dus konden we hem wel in de gaten houden. Op een gegeven moment is het uitbakeren toch gelukt. Hij slaapt nu in een Zipadeezip slaapzakje. Zoek maar eens op op 't internet. En dan wel op z'n rug leggen en heel strak instoppen... Zo is het hier gelukt.

Ahja...Wat ik met het hele verhaal wil zeggen... Maak je niet té druk, ook met halve uurtjes slapen overdag komt hij er wel. Het is zeker niet ideaal, maar ja, weinig aan te doen soms dan het accepteren als alles wat je probeert niet slaagt... Wij hadden trouwens ook 't boek Baby in een Droomritme en hebben er wel veel aan gehad, maar het beschreven droomritme hebben we tot op heden, ondanks verwoede pogingen niet gekregen. Maar, hij groeit goed, hij is veelal vrolijk, hij slaapt veelal overdag in z'n eigen bed en hij ontwikkelt zich. Meer kunnen we er niet van maken. :D

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier was het op die leeftijd vaak maar 20 minuten ;), nu doet onze 8 maanden oude dochter 2 slaapjes van een half uur, heel soms 3. En het is niet genoeg voor haar, maar net als het mooie lange verhaal van modra, hebben we het maar geaccepteerd, ze is de eerste helft van de dag een makkelijk en vrolijk babytje en de tweede helft een moeilijk maar ook nog wel vrolijk (als ze vermaakt wordt) babytje. En ach, over een half jaartje doet ze nog maar 1 slaapje en misschien is die wel langer of heeft ze dan wel genoeg aan dat halve uurtje ;).

11. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Vervelend dat jullie mannetje ook zulke korte slaapjes deed! Wel fijn om dezelfde ervaringen te horen, hoor namelijk ook genoeg moeders om mij heen waarbij de baby's uren achtereen slapen:$..helaas heb ik dat hier (overdag althans) nooit meegemaakt.

Maar wat jij en MamavanLieverd zeggen, we moeten het maar accepteren denk ik idd. En hopen dat hij snel naar minder slaapjes op een dag gaat en gewoon langer wakker kan/mag zijn:D

12. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Oja, bedankt voor de tip! Zal eens even op internet kijken. Wij hebben op dit moment een 4 seizoen slaapzak van de Hema, laatst gebruikt na de inentingen, maar daar wordt hij nog erg onrustig van, met zijn handjes steeds in zijn gezicht waardoor hij zichzelf wakker maakt/houdt;)

13. shoshana

Ik vind het ook wel fijn te lezen dat mijn zoontje niet de enige is die slaapjes doet van een half uur. Hij is 3 maamden nu. Ik ben er ook maar in meegegaan. Als hij niet meer in slaap komt haal ik hem eruit, probeer hem te vermaken. Als hij echter huilerig blijft dan maar weer naar bed. Soms zit er maar 10 minuten tussen, maar dan slaapt hij nog een half uurtje. Eerst deed hij dit ook voor hij de nacht in ging. Maar als ik hem om 19.00 uur op bed doe slaapt hij ineens wel een paar uur achter elkaar door. Weet niet wat voor verschil het uitmaakt maar heb het maar geaccepteerd.

14. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Hier heeft hij wel ook een duidelijk dag/nacht ritme. Hij slaapt vaak eerste deel van de nacht ook een aantal uur achtereen, maar helaas lukt het hem 2e deel van de nacht ook niet altijd om weer zelf in slaap te vallen, dus vanaf 02.00/03.00u zijn wij dan elk halfuur/uur met hem bezig. Best slopend. Nu maar geaccepteerd (gaat al weken zo) en hopen dat het eendaags een keer over gaat;)

15. shoshana

Ja die gebroken nachten zijn slopend inderdaad. Tot nu toe gaat het in slaap vallen in de nacht wel redelijk oke. Krijg wel vaak een big smile als ik hem na de voeding weer terug leg. Ben altijd weer bang dat hij dan niet meer in slaap valt. Mijn vriend is gelukkig heel goed in het in slaap brengen :). Kriebelt hem altijd even en hij is vertrokken.

Er komt een keer dat ze gaan doorslapen s'nachts :)

16. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier ook altijd een duidelijk dag/ nacht ritme gehad. Rond een uur of 6 leggen we hem tegenwoordig in de co-sleeper voor de nacht...Hij slaapt dan tot een uur of 6. Als we pech hebben tot 5 uur. Wel wordt hij 's nachts wakker voor ongeveer 4 borstvoedingen... Soms 5, een enkele keer 3. Ook wel vermoeiend, maar minder dan ieder half uur bezig te zijn vanaf een uur of 2. Hoop ook dat dat nog beter wordt voor jullie!

Ik denk ook maar, ooit zal het wel beter worden en tot die tijd moet ik maar vroeg naar bed... :)

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier was dat toen ook zo, weinig slapen en vechten tegen haar slaap.

Baby in een droomritme is idd een fijn boek.
    Eerst deden wij : Voeden - slapen - spelen , sinds het omgedraaid is naar voeden - spelen - slapen ging het beter.

Ook sinds ze zelf in slaap kan vallen (Ipv dat wij haar wiegen), op haar eigen kamertje in de donker ligt en ze haar ritueel echt gewend is slaapt ze super. Is nog maar sinds ze 6/7 maand is dat ze echt goed slaapt :)

18. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Heeft ook even geduurd dus Rainbow88, gelukkig dat ze het nu iig goed doet! De dingen die jij opnoemt, doe ik eigenlijk vanaf het begin af aan al, maar denk dat sommige baby's toch pas vanaf maandje of 6 echt een goed ritme gaan krijgen als ik het zo bij anderen lees. Nog even geduld hebben hier dus;)

Modra, oh ook vermoeiend 4 borstvoedingen 's nachts! Maar als hij daarna dan direct weer verder slaapt, scheelt dat hopelijk iets. Lukt het jou ook om dan direct weer in slaap te vallen? Onze zoon komt niet voor voedingen 's nachts, heb namelijk al vaak genoeg een voeding gegeven. Dacht misschien is dat het, maar dan blijft hij ook daarna onrustig, dus maakt niets uit. Ik vind het zelf weer moeilijk om snel in slaap te vallen als ik er even uit ben geweest, dus dat maakt de nachten wel extra vermoeiend..En idd haha ooit zal hij wel gewoon gaan slapen, en tot die tijd zoek ik maar vroeg mijn bed op:D

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik weet niet of je de borst of de fles geeft? Misschien schrijf je het ergens hoor, maar ben te ziek om alles nog een keer te lezen ;). In het geval dat je de borst geeft: ik ben ook een slechte slaper, maar als ik net de borst heb gegeven val ik veel makkelijker in slaap, dat heeft te maken met de hormonen die je aanmaakt. Mijn dochter heeft nog steeds last van reflux, dus moet na de voeding rechtop gehouden worden, dat doet mijn man en dan slaap ik dus weer verder. Ik merk echt wel verschil, want soms is mijn zoon (heeft een beperking) ook wakker en als ik daar dan een poos heb gezeten, dan gaat het slapen bij mij ook niet goed meer. Merk ook dat als mijn dochter snachts spookt (ze is momenteel snipverkouden) ze toch makkelijker in slaap valt met een vol buikje dan met een leeg buikje, dus ook al heeft ze de voeding misschien eigenlijk niet meer nodig, het helpt toch om hem wel te geven.

20. Esther519

Esther519 Actief lid

16 feb 2016
    486
    326
    63
    Vrouw
    Noorden van het land
    Had ik nog niet genoemd hoor;) maar ik geef de fles, dus helaas zal het dan niet zo werken zoals bij jou. Als we nu binnen een uur er 3/4 keer uit moeten, leggen we hem maar bij ons in bed,kan ik met 1 hand zijn speen in doen zonder echt wakker te worden. Alleen slaap ik dan wel heel licht, dus ook niet echt ideaal;) Maar misschien heb je gelijk idd wat betreft vol/leeg buikje, toch maar weer eens proberen komende nachten.

Deel Deze Pagina