Hoelang is het normaal (van slag door school)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Boordevol, 8 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Mijn zoon gaat sinds een maand nu naar school. Afscheid nemen gaat nog een beetje schoorvoetend en als ze moeten kiezen van het kiesbord moet hij huilen en wil hij geen keuze maken. Verder speelt hij goed mee, doet ook mee in de grote kring (vinger opsteken, antwoord geven) en vindt hij het wel echt leuk.

Maar tussen de middaag, aan het einde van de shooldag en voordat we naar school gaan is hij stikchagerjjnig. Hij huilt om alles , wil niet luisteren enz. Terwijl hij daarvoor heel makkelijk was. Nu snap ik dat hij alleelei indrukken moet verwerken en hij is verlegen dus komt het er thuis meer uit. Hij is zichtbaar vermoeider maar thuis houden lukt niet omdat ik sowieso zijn broer meot brengen en dan wil hij ook keteen door naar zijn klas. Dus een ochtendje/middagje thuis houden lukt praktisch niet omdat we toch naar school moeten voor broer en het anders drama wordt dat hij niet naar huis wil maar naar zijn klas.

Nu vraag ik me af, hoelang duurt deze fase gemiddeld? Wordt er nu al doodmoe van. Al snap ik het dus wel natuurlijk.

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Volgens mij kan je daar geen tijd aan koppelen, maar volgens mij mag je er vanuit gaan dat hij na de zomer helemaal enthousiast start. Zoals je al weet gebeurd er zo ontzettend veel in zijn leventje, geef hem die tijd maar. En misschien wat vaker thuis houden? Hij hoeft immers nog niet naar school (en broer dan door iemand anders laten brengen naar school voor een keer, moeder van school bv?)

Wel lastig hoor, maar maak je vooral niet druk, hij vindt zijn weg wel, dat komt wel goed. Geef hem (en ook jezelf!) de ruimte en neem dit schooljaar als een oefenjaar. Na de zomer start hij dan echt in groep 1, dus je hebt nog even 😉

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kun je de broer niet over laten blijven voor de lunch?hij is nu oud genoeg ervoor. is dat niet mogelijk?

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Denk dat dat echt per kind verschillend is, mijn oudste heeft daar helemaal geen last van gehad, maar bij mijn jongste (hsk) was het een heel ander verhaal. In grote lijnen duurde het ergste ongeveer een half jaar, maar na iedere vakantie een flinke terugslag, en zeker een jaar voordat ze er echt helemaal aan gewend was.
    Ze vond het geweldig op school, dat is nooit een probleem geweest, maar het prikkelverwerken, de vermoeidheid en omschakelen van school-thuis heeft echt lang geduurd.
    Wij hebben toen de afspraak gemaakt dat zeker het eerste half jaar, ze om de week een middag thuis bleef (de andere week hebben ze sowieso maar 4 dagen, is hier vaste kleuterrooster).

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn dochter is ook net begonnen en ook erg gevoelig. Ik kies er voor om wel halve dagen te doen, ze gaat dan van 8:15 tot 12:30, ze luncht nog wel mee. Na een keer een hele dag en de gevolgen daarna besloten om halve dagen te doen. Dat gaat precies goed en dan heeft ze genoeg tijd om bij te komen.

Ik weet nog niet hoe lang ik dit zo blijf doen maar ik voel vanzelf wel wanneer een hele dag kan.

Ik zou hem in jouw geval wat rustiger laten starten. Hij moet het wel leuk blijven vinden zoveel prikkels zijn moeilijk te verwerken. Dat kun je zijn broer best uitleggen toch.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Het gaat niet om zijn broer. DIe moet gewoon naar school. Omdat de jongste mee gaat wil hij niet terug naar huis maar naar zijn klas . Helaas is er niemand die het wegbrengen en ophalen van me over kan nemen. Dus ik denk dat het goed is voor hem om af en toe thuis te blijven maar de laatste keer dat ik het probeerde heeft hij geschreeuwd en gehuild vanaf de heenweg, op de terugweg en nog een half uur thuis. Daarnaast moeten we daarna weer de oudste ophalen dus veel rust was er niet.

Het zal een kwestie van wennen zijn. Maar ik vind het zo jammer dat hij weer Zoveel huilt, boos wordt enz.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt misschien woensdagen vrij hebben misschien?de korte dag?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het is inderdaad echt een kwestie van wennen, ook aan de indeling en gewoontes etc.

Mijn oudste was heel snel gewend en heeft eigenlijk nooit gehuild. Mijn jongste daarentegen wel. Gaat nu ruim een maand fulltime naar school, huilde voorheen eigenlijk vrijwel nooit en nu zoveel vaker. Nu deze week voor het eerst dat het wat beter gaat, juf merkt ook dat ze minder moe is en ze huilt niet meer meteen als ze mij ergens ziet lopen (ik ben regelmatig onder schooltijd op school voor OR etc). Wat ook wel helpt is 's ochtends bij het aankleden al vertellen wat haar te wachten staat (wel of niet overblijven, lange dag, korte dag etc).

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dochtergaat sinds februari naar school.
    Ze is de laatste 2 weken weer gezellig :)

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gaat het met vlagen. Ze gaat sinds half januari naar school, en va af februari heb ik haar laten overblijven omdat de middagpauze heel veel stress opleverde. Dat extra halen en weer brengen was gewoon te gejaagd en voor haar ook vervelend. Dat overblijven ging meteen heel goed. Maar na bv een vakantie, moet ze wel echt weer wennen en is ze 's middags gewoon moe. Ze gaat nu ook eerder naar bed, rond 19u ligt ze er in, eerder werd het meestal 20u/20.30...

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Overblijven willen allebei de kinderen niet. Vind ik ook niet erg want we hebben een uur en 15 min pauze. 5 min heen en 5 min terug blijft een vol uur over. De oudste heeft nog nooit gebruik gemaakt van de overblijf en de jongste moet soms nog even bijna huilen en dan laat de juf op de klok zien dat ik bijna kom of dat het niet lang meer duurt en dan is het goed. Overblijven lijkt me dus een averechts effect hebben.

Ik ben wel blij dat anderen het herkennen. Ik denk dat mijn enige optie is hem vroeger naar bed te brengen. Dis eerder eten zodat hij eerder naar bed kan. Wie weet helpt dat. We zullen er toch doorheen moeten.

Deel Deze Pagina