We zijn bezig mn zoontje van 3 zindelijk te maken. Word toch wel tijd voor nu. De ene keer is die heel trots dat hij op de wc heeft gepoept. Gisteren gaf hij aan dat hij plassen moet, dus hup op de wc. Wanneer moeten we nu echt door pakken? En hoe gaat het dan met de peuter zaal? Hem gewoon luier aflaten en hopen dat die het zegt? Zindelijk is die gewoon nog niet. Hij komt net naar me toe.. "Ik heb geplast". Dan doet hij het in de luier maar vermeld het wel eventjes Mn dochter was met 2 jaar en 1 week zindelijk. Hoe pakken jullie dit aan?
Luier aflaten. Zolang ze de optie hebben om in de luier te plassen, denk ik dat het moeilijker is voor hen om er alert op te zijn.
Inderdaad de luier weg, anders heeft hij geen motivatie. Voor je de deur uit gaat nog even plassen en de eerste dagen geen of korte uitstapjes. Reserve kleren mee, naar de psz een hele stapel. Hij heeft het waarschijnlijk met een paar dagen door; hij kan het al aangegeven, nu moet hij het alleen nog op de wc doen.
Hier maakt luierbroekjes verschil. Dan zegt s wel dat ie moet plassen, gewone luiers dan plast ie daar gewoon in Vorig jaar poging gedaan en meteen goed gedaan, luier uit, boxer aan, waterdichte molton op de bank en elke 5 min hem er op attenderen als je moet plassen gaan we op potje of wc.. En het leuk maken, stickers uitdelen bij plasjes... Helaas door mijn mk laten varen en meneer had weer luiers
Doorzetten en luierbroekjes is goed idee! Verder ook als doenbaar kdv of peuter speelzaal gaat ff overleggen hoe ze t aanpakken! Me kindje ging eerst mee in plasrondes en nu gaat ze zelf als ze moet
Me kleine meid wordt eind van de maand 3, maar hier ook niet zindelijk. We oefenen wel maar er komt niks. Ze zegt nu sinds een week wel " oh plas" en grijpt naar haar luier. Dan zet ik haar gauw op het toilet maar ben dan net te laat denk ik. Er komt niks. Ze wil overigens niet op het potje zitten maar wel op de wc. Ik laat ook wel is haar broek uit maar ze geeft het niet aan als ze moet. Ze zit bij een gastouder en daar zit ze ook met regelmaat op het potje. Geen idee hoe ik verder moet hiermee.
Bij onze jongste hebben we op een gegeven moment de luier helemaal afgelaten thuis. Anders plaste hij gewoon in zijn broek. Alleen als we langer dan een kwartier de deur uitgingen, kreeg hij wel weer een luier om, omdat hij de eerste dagen echt totaal geen controle had. Hij kon het hooguit 2 tellen ophouden. Dat ging snel beter en na een week ging hij zonder luier naar het kdv. Hij heeft daar een keer of 3 een ongelukje gehad. Na een week of 3 waren alle ongelukjes wel voorbij. Poepen heeft langer geduurd, dat heeft hij nog een maand of 4 in zijn luier gedaan. Meestal tijdens het slapen, maar soms vroeg hij ook wel speciaal om een luier om in te poepen. Omdat hij last kreeg van verstopping, hebben we daar ook aan meegewerkt. Sinds een paar weken gaat het poepen ook goed op de wc.
Ik had de start expres gepland in mijn vakantie. Konden we het lekker thuis samen uitvinden Indd: gewoon die luier uit en een mooi onderbroekje laten kiezen. De eerste ochtend plaste dl ieder half uur in haar broek met 'oooh, ik plas!'. 's Middags heb ik haar gewoon ieder half uur zelf op de wc gezet en deed ze steeds een plasje. Blijkbaar was dat haar 'plasritme'. Iedere dag werd dat half uur wat langer en ging ze ook steeds vaker aangeven dat ze moest plassen. Eerste dagen bleven we thuis. Dagen erna ging de brilverkleiner mee naar visite, werkte perfect! Op de psz en bij de gastouder gevraagd of ze haar ieder uur ook even willen laten plassen en tot nu toe gaat dat heel goed! In bed heeft ze nog haar luier aan en daarom poept ze vaak net voor of na haar middagslaapje Ik vind dat nu nog prima, blijkbaar is dat nog te eng om op de wc te doen.
Ik heb zelf gewoon de luier afgedaan. Wat boekjes in de avond over zindelijkheid. Heeft 1,5 week geduurd tot hij helemaal zindelijk was. Zowel overdag als in de nacht. Ik vond het zelf heel eng om te doen maar het heeft goed uitgepakt. Succes!
Wij zijn er ook druk mee bezig alleen is het nog wat lastig met het kinderdagverblijf, dan is hij te druk met spelen en heeft hij het niet genoeg door, of geeft het niet goed genoeg aan. en omdat meneer daar 3 dagen heengaat, is het nogal lastig. dus we gaan in onze vakantie, die is bijna ermee aan de slag. Wij hebben thuis gewoon de luier uitgelaten, en het potje in de kamer, dan kan hij gaan wanneer hij wilt. het gaat nu ook steeds beter als we naar de winkel ofzo gaan, dan gaat hij eerst even op het potje, en weer na het weggaan. het blijft een lastig proces voor de een en de ander heeft het zo door. Succes!
Ik zou een paar dagen achter elkaar, wanneer jullie thuis zijn en niet echt veel de deur uit moeten, de luier uit doen en een 'grote jongens'-onderbroek aan doen. Verder vooral geen druk en niet boos worden bij ongelukjes. Wel om de zoveel tijd vrágen of hij moet plassen. Kinderen denken daar zelf vaak niet aan, vooral niet als ze aan het spelen zijn. Als hij nee zegt, niet aandringen. Plast hij toch in zijn broek, niet boos worden, zeggen dat het niet erg is, maar dat hij de volgende keer beter kan zeggen dat hij moet plassen. Op de psz of kdv kun je vragen of ze dat ook willen doen: Droge broekjes mee geven en vragen of ze hem om de zoveel tijd willen herinneren aan plassen. Op ons kdv doen ze dat sowieso. Dan hebben ze een plaspauze (buiten de pauze mag je altijd plassen, maar bij een plaspauze gaan alle kinderen, en ook de kinderen, die nog niet zindelijk zijn, worden even op de wc gezet. Om te wennen, zeg maar).