Hallo dames, Onze zoon wordt eind deze maand 5 en zit nu dus in totaal een jaar op school. Aan de ene kant is het een superlieve jongen die de kat uit de boom kijkt maar de laatste 2 maanden krijgen wij wat commentaar vanuit school. Schijnbaar is hij in de klas heel dromerig, terug getrokken en treuzelig (niet direct reageren op groepsinstructies etc) maar dit schijnt nu weer iets beter te gaan. Waar de juffrouw mee zit is het feit dat zoonlief in de pauze enorm wild kan zijn en continu de clown uithangt maar daarbij wel andere kinderen afschrikt. Hij stopt dan ook niet altijd als een kindje "stop, hou op!" roept en probeert ook altijd stoeien uit te lokken. Schijnbaar is er een vast groepje jongens waar hij 1 van is en waarbij het meestal uit de hand loopt. Vandaag was hij weer in de pauze naar binnen gehaald omdat hij bij een vriendje als een bezetene aan de sjaal stond te trekken "omdat hij die nodig had". Mijn zoontje is echter wel meestal degene die begint volgens de juf....en toen ik hem vandaag ophaalde en we stonden te praten rende hij van me weg en liet ze me zien wat ze bedoelde. Mijn zoontje begon een beetje gek te doen tegen een ander jongentje en ging op de grond liggen...nog een andere jongen erbij en voor je het weet liggen ze allemaal op elkaar en gebeuren er dus ongelukken. Dat is wat de juf bedoelde...en mijn zoon probeert het meestal uit te lokken. Ik herken het gedrag deels wel. Het is een slimme jongen maar diep van binnen ook enorm onzeker en verlegen. De eerste maanden vertoonde hij dit gedrag niet op school...eerst kat uit de boom kijken namelijk. Maar thuis kan hij ook wel clownesk doen hoor...tijdens het afdrogen bv de hele tijd dansen, gekke bekken trekken en rare liedjes zingen etc. Hij is er wel in te corrigeren - in die zin - ik zeg dan dat ik wel even wegloop en als hij klaar is met gek doen kom ik wel terug. Dan stopt hij meteen en is zelfs een beetje beledigd. Enfin...we zijn vorige week op advies van school zelfs bij de huisarts geweest om na te vragen of dit wel allemaal "normaal" was maar volgens de arts ontwikkelde hij zich normaal en moest hij dit gewoon nog leren. Vanavond zei hij uit zichzelf dat hij altijd "stoer" wilde zijn zodat andere kinderen bang voor hem zouden zijn. Toen ik vroeg waarom kon hij dit niet uitleggen maar toen ik vroeg of hij bang was om gepest te worden beaamde hij dit meteen en gaf ook aan dat ditzelfde groepje jongens hem ook wel eens gepest heeft. Of dat klopt weet ik natuurlijk niet want ik kan hem nu natuurlijk ook woorden in de mond gelegd hebben. Wie herkent dit van zijn eigen kind? Aan de ene kant de héle tijd grappig willen zijn (ook thuis wel) en op school gaat hij zich dus echt uitsloven (en over de grens!) terwijl hij aan de andere kant supergevoelig en zorgzaam is voor dieren, ons, zijn zusje etc. Ook nooit driftbuien en hij is vrij makkelijk te corrigeren vind ik zelf. Buiten dat clowneske dus! Dat stopt maar niet! Spelen met (iets) oudere kinderen (hier op het woonerf) gaat wel altijd goed en nooit problemen gehoord of gehad. Met zijn buurjongen die een jaar ouder is wordt er ook (leuk) gestoeid en dat gaat ook goed. Maar die is ook een kop groter en sterker...dus dat escaleert eigenlijk niet snel. Thuis verder niet echt veel problemen; buiten het feit dat hij idd erg verlegen is in nieuwe situaties (roept nu al dat hij niet met zwemles wilt beginnen) en ook de clown gaat uithangen als hij zich geen houding weet te geven. Tja...heel verhaal...moet het toch weer even kwijt. Wie herkent dit gedrag en wat heeft eventueel geholpen?? We willen graag een weerbaarheidstraining doen maar daar moet hij minimaal 6 voor zijn. Iemand nog tips? Of herkenning? Omdat de juf ons geadviseerd heeft om naar de schoolarts te gaan was ik al bijna bang dat hij "iets" mankeerde...
mijn zoon (september 4 geworden) vertoond momenteel precies t zelfde gedrag. zowel thuis als op school precies zoals jij t verteld. door zijn onzekerheid gaat hij op een negatieve manier aandacht trekken. negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht in zijn ogen. mijn zoon kan het nog niet echt verwoorden waarom hij dit echt doet, de juf op school zegt dit veel vaker te zien en de kinderen weten dus niet echt hoe ze dit wel moeten aanpakken. Wij hebben met school afgesproken duidelijk te vertellen wat we wel en niet verwachten en welk gedrag gepast en ingepast is op het moment dat hij het laat zien natuurlijk. door hier samen 1 lijn in te trekken hopen we dat het helpt haha verder geeft de juf ook aan dat het vermoeidheid bij mijn zoon kan zijn, hele schooldagen kosten hem erg veel energie momenteel
Zo te horen gebruiken ze de kanjertraining? Snap de stap van de juf naar de schoolarts niet. Het gedrag herken ik wel van jongetjes kleuters, dus niet vreemd. Ik zou eerder als juf de handleiding en oefeningen van de kanjertraining gebruiken en desnoods de intern begeleider inschakelen.
De juf heeft ons geadviseerd naar de schoolarts te gaan omdat ze al het gedrag bij elkaar een beetje opvallend vond. Hij is dromerig; snel afgeleid, in de pauze dus op een negatieve manier aandacht vragen en bv ook onzeker/faalangstig met werkjes. De juf heeft zelfs de term autisme laten vallen omdat hij in de klas óf alleen in de poppenhoek speelt óf alleen wilt bouwen met lego/duplo. Maar goed; we hebben een uur bij de schoolarts gezeten die heeft aangegeven dat er niets aan de hand is met hem en hij zich gewoon normaal ontwikkeld. Enfin...ik ben ergens toch "blij" dat andere kinderen dit gedrag ook vertonen. Ik denk dat de juf op dit moment even niet weet wat ze ermee aanmoeten. En ik eigenlijk ook niet!!
Ja, heel herkenbaar. Wij lopen op dit moment bij intergrale vroeghulp ivm hulpvraag op school en als ouders zijn we er 100% van overtuigd dat het hooggevoeligheid is. Clown gedrag vertoont onze zoon als hij onzeker is. Door dit gedrag te vertonen probeert hij de controle overzich zelf terug te krijgen, want die is hij immers kwijt door z'n onzekerheid. Het clown gedrag ansich probeer ik te negeren en corrigeer het ook wel eens. Ik neem hem dan bij me en probeer even een bubbel voor hem creëren waar hij zich in kan terug trekken, kan het niet zo goed uitleggen. Hooggevoeligheid is geen diagnose voor, al wordt er wel steeds meer onderzoek naar gedaan. Maar het is een karakter eigenschap van het kind. Thuis lopen we praktisch nergens tegen aan, maar op school wel, vandaar IVH.
Het feit dat hij alleen speelt is helemaal niet raar. Stel je eens voor: je hebt een hele drukke dag gehad. Hebt van hot naar her gevlogen, druk druk druk! Je komt thuis, potver allemaal bezoek en je bent al zo vreselijk moe! Wat wil je dan het liefste? Ik wil dan rust, alleen zijn, op adem komen. Even helemaal niets. Kinderen willen dit ook! Een moment alleen, even rust creëren en dat is helemaal niet vreemd. Ik vind het vooral vreemd, dat de juf dit vreemd vindt.
Intergrale vroeghulp. Tot nu toe vind ik het niet zoveel voorstellen. Ze komen eerst thuis kennismaken, vervolgens komt er iemand anders thuis observeren en op ons verzoek ook op school, want daar ligt het "probleem" En vandaag heeft hij een soort intelligentie test moeten doen op locatie. Daar kwam het clown gedrag ook weer zichbaar naar voren, maar dat is pure onzekerheid. Ik kan hem ondertussen lezen en schrijven en we voelen elkaar echt haarfijn aan. Vandaag was best een hectische dag, veel prikkels etc.. en dat zie en merk ik meteen aan hem. We moeten hem dan ook echt een halt toe roepen en aangeven dat hij even in z'n bubbel moet kruipen. Hij doet dat op verschillende manieren, de ene keer speelt hij uren (alleen!) met zijn lego en de andere keer zit hij op z'n tablet of kijkt hij tv.
Mijn zoon had dit op de kleuterschool ook sterk en nog steeds steekt het de kop op als hij zich onzeker voelt of op een verkeerde manier leuk of stoer gevonden wil worden. Aan autisme zou ik niet meteen denken als hij alleen in de bouwhoek speelt. Daar is toch niets vreemds aan. Vaak een moment om zelf tot rust te komen. Daarnaast, soms maak je toch ook liever iets wat je zelf bedacht hebt en op jouw manier, hij is vijf, je hoeft toch niet alles samen te doen.
Klinkt als hooggevoelig, om hem wat zekerder te maken zou je eens kunnen kijken naar een sport zoals judo, structuur, mag stoeien onder begeleiding en leert er echt veel van. Wij gaan binnenkort ook kijken voor onze knul (hoogstwaarschijnlijk hooggevoelig, ons knulletje is nog maar 2.5 maar gaat ook gek doen wanneer we bezoek hebben en zeker van zijn leeftijd. Hij vond het heel leuk maar spannend)