logopedie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door meertje, 24 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Beste Dames,

Mijn zoontje van 9 maanden kan nog steeds geen hapjes eten.
    Pap gaat wel en gepureerd fruit met een liga ook, maar zodra hij een stukje in zijn mond krijgt begint hij te kokhalzen.
    Ik heb het idee dat hij niet weet wat hij met het stukje moet doen en laat het daarom ook op zijn tong liggen.
    Ik heb al een keer te horen gekregen om met hem naar een logopediste te gaan.
    Heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Meertje

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik weet dat mijn neefje ook redelijk laat was met stukjes eten. groenteprut/fruitprut ging prima, pap al minder. Hij kokhalsde, of duwde het stukje zelf naar buiten. Maar dat is met de tijd wel goed gekomen. Hij eet nu wel stukjes (1j1m). En dat gaat allemaal prima.
    Ik zou het even navragen op het CB, want bij mijn neefje was verder geen bijzonderheid. Ik weet zo niet of er nog andere dingen zijn waar je ook op moet letten..

Maar ik denk eigenlijk dat het gewoon een kwestie van tijd en wennen is..

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Heb je al geprobeerd het in zn wang/tussen zn kaken te stoppen?
    Of krijgt ie dan ook geen neiging om te gaan kauwen?
    Bij mijn zoontje werkte dit goed de eerste tijd, totdat ie doorkreeg het via zn tong naar zn kaken te brengen.

4. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik denk dat het gewoon nog even tijd nodig heeft en je je vooral geen zorgen moet maken. Logopedie kan altijd nog. Ik heb tegenwoordig het idee dat kindjes gelijk alles goed moeten kunnen en anders maar gelijk allerlei therapieen moeten (kan ook aan mij liggen hoor, ik ben meer van: het komt vanzelf allemaal wel. Elk kindje zijn/haar eigen tempo)

Wat soms kan helpen is een stukje brood tussen de kaakjes stoppen. Dat schijnt het kauwen te stimuleren.
    Heeft hij al tandjes? Dat helpt ook ;)

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dat denk ik ook. Sorry, maar ik vind het onzin om er meteen een logopedist bij te halen, terwijl je zoontje waarschijnlijk gewoon nog moet wennen aan stukjes. Hij is pas 9 maanden! Ik zou het gewoon lekker de tijd geven...

Mijn zoon is nu 13 maanden, en die is pas net gewend aan stukjes. En nog altijd kan ik fruit niet in al te grote stukjes aan hem geven, want dan kokhalst hij nog steeds. Ze hebben ook nog niet zoveel tanden natuurlijk, en baby's hebben automatisch een kokhalsreflex bij stukjes in de mond.

6. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Hey meiden bedankt voor de tip om het tussen zijn kaakjes te stoppen dat ga ik zeker proberen.
    Dean heeft altijd al een probleem gehad met slikken zo erg dat hij een paar keer een blauw masker kreeg en de kinderarts erbij moest komen.
    Daarbij heeft hij ook nog verdere problemen met zijn gezondheid en de kinderarts gaf dit advies eigenlijk vandaar.
    Maar ik ga jullie tip zeker uitproberen top!

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Baby's hebben een kokhalsreflex: dat wil zeggen dat ze stukjes automatisch uitkokken ... een soort veiligheidsmechanisme dus. Bij de meeste kindjes verdwijnt dit relfex rond 8 maanden, maar aangezien kindjes geen machientjes zijn, kan het ook langer duren. Logopedie lijkt me niet nodig. Ik zou nog even wachten met de grotere brokjes ... je zou kunnen beginnen met zn eten niet te pureren tot moes, maar te prakken. En zo langzaam opbouwen ...

8. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Hey meiden ben vandaag bij een de cb geweest en heb daar een arts gesproken.
    Waarschijnlijk zijn de mondspieren van de kleine niet goed ontwikkeld.
    Alle symptonen heeft hij daarvan was mij alleen niet eerder opgevallen.
    Heb nu toch een doorverwijzing gekregen naar een logopediste.

Groetjes Meertje

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Dan hoop ik dat de logopediste jou en je zoontje goed verder kan helpen. Goed dat je het bij de cb-arts hebt aangekaart. Wij kunnen natuurlijk alleen maar tips op afstand geven ;).
    Succes en het komt vast allemaal goed!

10. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    wat fijn om te lezen dat je doorverwezen wordt. Is helemaal geen ramp hoor, naar de logopedie gaan. Ons zoontje gaat er al heen vanaf dat hij een fles dronk (hij heeft downsyndroom, dus die hebben vaak slappere spieren en moeite met eten/drinken) en we hebben bij alle stappen begeleiding gehad, nu gaat het prima! Heb het idee dat we er echt wat mee gewonnen hebben, hij kan nu al prima articuleren bij bepaalde geluiden/woorden terwijl het misschien (??) anders was geweest wanneer we er niet naar om hadden gekeken.
    De logopedisten doen het vaak heel leuk met de kids, helemaal niet zo belerend!

11. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    meiden bedankt allemaal ben benieuwd allemaal.

Deel Deze Pagina