Logopedie

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Antje77, Jun 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Wij kregen vandaag een brief van de logopedie. Ze willen onderzoek doen bij ons zoontje omdat tijdens obervatie opvallend was dat hij helemaal geen spontane uitingen had. Verbale taal uitlokken, resulteerde in non-verbale uitingen.
    Gezien zijn leeftijd zou er zeker sprake moeten zijn van verbale uitingen.
    Tevens lijkt zijn motoriek iets vertraagd, maar dit zou nader onderzocht moeten worden.

Iemand dit ook gehad met zijn / haar kindje? Iemand die ons misschien gerust kan stellen?

Wij maken ons flink zorgen hierom. Die zorgen komen niet puur hierdoor. Dit komt omdat bij hem vermoeden is van stofwisselingsziekte. Achterstand in ontwikkeling is vaak een symptoom. Wij weten niet of daar sprake van is. Ik heb wel het gevoel dat hij wat achterloopt op leeftijdsgenoten als ik soms zie / hoor wat anderen kindjes doen / kunnen.
    Daarbij blijkt dat hij 's nachts lage suikers heeft en dit kan nadelige gevolgen hebben voor de hersenen, ze beschadigen.
    Daar hadden wij al zorgen om en nu met deze brief is dat alleen maar verergerd.
    Tevens merkte wij dat hij soms onduidelijker praat en er woordjes zijn die hij eerst goed uit sprak, nu ineens anders uit spreekt.

Ben zo bang dat hij een achterstand heeft of schade op loopt door zijn ziek zijn.
    Maar is dit wel het geval of is het zijn karaktertje? Hij is heel introvert.
    Kijkt altijd de kat uit de boom en als we bijv in de stad iemand tegen komen, die gedag tegen hem zegt of iets vraagt, dan houdt hij zijn mond. Ook bijv bij bezoek doet hij dit. Pas na ongeveer een uur ontdooit hij en zegt hij wel wat. Zoekt dan ook wel contact. Maar veel praten doet hij nooit. Vertelt aan ons ook geen hele verhalen.

Iemand die ook een introvert kindje heeft en waar dit ook aan de orde was? Ik hoop natuurlijk dat dit het gewoon is en niet een achterstand of dergelijke.
    Ben er wel erg vedrietig om en ga morgen gelijk bellen met de ka, want zij gaat morgen overleggen met de neuroloog ivm het onduidelijke spreken ineens.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik kan je denk ik niet echt geruststellen, want ik denk dat een kindje van die leeftijd, introvert of niet, bij de ouders altijd wel praat. Maar daarbij zijn er kindjes die gewoon wat minder snel zijn, hoeft niet altijd wat te betekenen.

Ik las net een stukje van je topic over de maizena, er is hier iemand op het forum (geweest) die kindjes had met een stofwisselingsziekte en die kregen 's nachts sondevoeding. Is ook niet altijd even leuk, maar als hij het gewend is is het niet zo erg meer en weet je zeker dat er geen beschadiging optreedt. Maar dit zou ik even bespreken met de kinderarts.

Ik snap dat je je zorgen maakt, ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Hij praat bij ons wel, maar is niet zo'n grote prater. Als ik bijv informeer naar zijn dagje kdv, krijg ik zelden een heel verhaal te horen over wat hij allemaal gedaan heeft. Hij geeft meestal alleen korte antwoorden. ' S avonds nemen we altijd de dag door, wat we allemaal gedaan hebbeb. Dan benoemt hij wel de dingen. Hij praat wel, maar kletst je niet de oren van het hoofd.

Ik zal met de metabole arts bespreken mbt de maizena, want dat is niet zo'n succes. Hoop er volgende week terecht te kunnen. Ka weet zelf ook niet goed wat wel of niet te doen. Het is ook afwachten op het dna onderzoek.

4. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Onze L. is ook introvert bij vreemden maar thuis ratelt en ratelt ze maar door. Dus in die zin kan ik je helaas niet geruststellen.

Verder hoop ik dat jullie heel snel meer weten. Niks zo rot als je je zo'n zorgen maakt en dan ook nog lang in onzekerheid moet zitten.

Suc6 met jullie mannetje xxx

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Dank je wel!! Ik denk dat de geen spontane uitingen, tijdens de observatie, puur te maken heeft doordat zij een vreemde was voor hem.
    Wij vinden dat hij bij mensen die hij goed kent, wel spontane uitingen heeft. Dit was gister nog te zien tijdens verjaardag van een vriendin.
    Om dat stukje maak ik mij niet zo'n zorgen, heeft meer met hem als persoon te maken.
    Wel is zijn taal niet zoals het hoort. Met momenten praat hij onduidelijk.

Volgende week krijgt hij een EEG, waarvan we 3 juli de uitslag krijgen. Tevens maandag naar de metabole arts en hopelijk zijn we nu snel wel wijzer.

Share This Page