Logopedie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bellybell, 9 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hallo,

    Onze dochter van 5 krijgt al bijna 1,5 jaar logopedie. De eerste logopediste was niet streng genoeg en kreeg niks klaar bij mijn dochter. Afgelopen december overgestapt, dit gaat prima, maar deze mevrouw stopt er mee eind dit jaar.

    Wij hebben een gehandicapte zoon waar we veel afspraken voor hebben staan etc, ik werk zelf nog, mijn man werkt fulltime, ik krijg het bijna niet geregeld om elke week ergens naartoe te kunnen gaan. Nu heb ik dit nog kunnen regelen, maar er zijn aardig wat verlofuren aan op gegaan. Niet erg, als er een einde in zicht is. Maar de logopediste geeft aan dat er nog zeker 6 maanden logopedie bij moet. Tja, geen idee hoe ik dat rond moet krijgen.

    Weet iemand de regels van logopedie op school? Of heeft iemand anders een geniale tip?
     
  2. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Is er geen logopedist op school die je kind uit de klas kan halen voor de behandeling en daarna weer terug brengt?
    Dit wordt op veel scholen gedaan waardoor ouders er zelf niet elke keer bij hoeven te zijn.
     
  3. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik zou inderdaad ook kijken naar de mogelijkheid om onder schooltijd logopedie te krijgen.

    Mijn zoontje wordt 1x in de week door de fysiotherapeut uit de klas gehaald om te oefenen, dus dat lijkt me met logopedie ook mogelijk.
     
  4. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Nope, is hier niet.
    En normaal is het ook geen probleem... Normale kindjes hebben na een half jaar vaak geen logopedie meer nodig. Maar dit duurt gewoon al enorm lang en dit wordt echt een obstakel
     
  5. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Zie je zoontje op een gewone school? Hier zit niks intern, maar denk dat ik het toch eens aan ga kaarten, kijken wat hierin mogelijk is...
     
  6. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Kan ik me voorstellen. Hier werken meerdere reguliere scholen samen met een logopedist vandaar dat ik de optie noemde. Ik zou het dus zeker aankaarten bij school om te zien of er mogelijkheden zijn of kunnen komen.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    De 'normale' logopedie gaat inderdaad niet via school, maar daarbuiten. Op het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs is dat anders geregeld, daar heb je inderdaad vaak intern een logopedist. Maar op het regulier onderwijs is dat niet zo. Daar is vaak wel een logopedist bij de school betrokken, maar alleen voor onderzoek en advies. Wanneer er echt logopedische behandeling nodig is wordt dan verwezen naar een logopedist buiten de school.

    Misschien is het wel mogelijk om af en toe onder schooltijd naar logopedie te gaan? ik weet niet hoe ver dit van de school af zit en hoeveel tijd je daardoor kwijt bent maar misschien valt dat te overleggen met school. Tenslotte is logopedie ook erg belangrijk voor de ontwikkeling van je kind.
     
  8. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    #8 Miracle1, 12 nov 2018
    Laatst bewerkt: 12 nov 2018
    Niet mee eens, hier zijn meerdere reguliere basisscholen in de wijk waarbij de logopedist op school komt om behandelingen te geven aan de kinderen en er niet alleen komen voor onderzoek en advies.
    Het wisselt dus sterk per school of dit wordt aangeboden of niet.
    Wij konden met beide kinderen ervoor kiezen om naar de praktijk te gaan of naar een reguliere basisschool in de wijk te gaan voor de logopedie behandeling. Mijn kinderen hoefden daar ook niet op school te zitten, de logopedisten werken een vaste dag per week op verschillende reguliere basisscholen.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is niet waar hoor, hier op meerdere basisscholen een vaste dag waarop de logopedist ‘in huis’ is en daar de afspraken heeft met leerlingen - officieel moet daar een ouder bij zijn, maar incidenteel haalt de logopedist zelf even een kind uit de klas. Ik ken meerdere mensen bij wie de afspraak nu is dat ze bv iedere 6de afspraak erbij zijn, omdat het ivm werk gewoon niet te regelen is.
     
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Kan jij zelf geen oefeningen met haar doen? Ik zou vragen om een gericht behandelplan en waarom het nodig is dat ze dit nog minstens een half jaar moet doen. Horen jullie zelf ook nog problemen met het praten?

    En overleg inderdaad even op school. De meeste reguliere basisscholen die ik ken werken samen met een logopediste die dit onder schooltijd op school doet.
     
  11. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Hij zit op speciaal onderwijs. Maar afgelopen jaar is de fysiotherapeut die we toen voor hem hadden ook 1x in de week naar de groep gekomen waar hij toen zat.
    Er was sprake van dat hij mogelijk naar regulier onderwijs zou gaan. En zowel school als fysio stonden er voor open om dit onder schooltijd op school in te plannen. Dus ik zou het gewoon bespreken met school en logopediste.
     
  12. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Het is gisteren aangekaart tijdens het oudergesprek. Heb ook aangegeven dat ik het normaal gesproken echt wel een normale zaak vind dat het buiten de deur is... Maar mijn dochter heeft het gewoon enorm lang nodig, veel langer dan normaal... En dat belemmert alles nu.

    Mijn dochter heeft weinig concentratie, en heeft bepaalde gewoontes erin zitten. Op zich versta ik haar gewoon duidelijk... Maar het zijn echt bepaalde klanken die niet goed gaan. Bv pelen ipv ssssssssssssssspelen... Daam ipv Daan... Als ik haar er thuis op wijs; mama weet niet wat pelen is... Dan corrigeert ze dit zelf.

    Ik zou ook zeggen; geef me een stapel oefeningen en we gaan los. Geeft werkbladen mee, ik oefen wel, geen probleem. Maar 1,5 jaar elke vrijdagmorgen verplicht logopedie en vaak leuke dingen missen op school, is ook niet meer leuk voor haar natuurlijk. En dan 1 x per 4/6 weken een keer overleg en kijken wat de vooruitgang is. Ik weet zeker dat ik hier thuis meer met haar gedaan krijg, dan de logopediste daar. Vooral nu er weer een overstap moet komen naar een nieuwe logopediste. Nee, dit schiet niet heel erg op zo helaas.

    Dankjewel voor jullie tips/meningen... Zodra ik antwoord van de juf heb, horen jullie het :)
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh, hier is logopedie ook juist veel thuis oefeningen doen. Ze heeft 1x pw een half uurtje logopedie, maar dat is vooral uitleg en even ‘proefdraaien’ voor de oefeningen thuis. Dus na 1,5 jaar zou je inderdaad denken dat ze bv wat minder vaak een afspraak kunnen inplannen en vooral focussen op thuis die oefeningen doen.
    Ik zou dus ook eens overleggen met de logopedist of het mogelijk is bv die afspraak eens in de 4/6 weken te laten staan en thuis dagelijks, gestructureerd oefeningen te doen.
    Hier is het gangbaar om bv 6-10 weken wekelijks een afspraak te hebben, daarna een pauze van behandelingen voor ook bv 10 weken en in die periode dus thuis die oefeningen blijven doen. Kijken of ze het dan zelf oppikken. Na zo’n pauze evalueren en mogelijk weer een paar weken logopedie gevolgd door weer een pauze.
     
  14. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Ja, juist, zoiets.
    Af en toe heb ik nog amper de tijd thuis te oefenen, of de week is alweer voorbij. Ik vind elke week komen ook gewoon too much. Ze kan me toch werkbladeren meegeven en aangeven wat er geoefend moet worden en me de instructies geven? Dan kan ik thuis weer vooruit.
    Nu doen we thuis ook oefenen, maar het is maar zo minimaal wat we voor huiswerk meekrijgen, dat het echt geen dagelijkse 10 minuten oefenen zijn. Uiteraard doe ik zelf wel praatplaten downloaden en heeel heeel heeeeeel veel lezen of verhaaltjes met haar lezen. Ze had er het afgelopen jaar ook gewoon niet het geduld voor, veel te druk met andere dingen. Nu kan ze echt die rust vinden om netjes mee te doen en te luisteren.

    Ik ga het eens overleggen, kijken wat ze ervan zegt ;)
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Bij mij vroeger op school was al een inhouse logopediste die kwam gewoon 1 vast dagdeel naar de school toe en iedereen met een stotterprobleem of andere zaken die logopedie nodig haddrn gingen naar haar. Had gewoon een klein vergaderhokje die dag en je werd uit de klas opgehaald. Zelfde als extra leesbegeleiding voor dyslexie of extra rekenoefeningen en uitleg voor de moeilijke rekenaars. Was echt een doodnormale basisschool, bijna 25 jaar geleden. Maar ze hebben t nog steeds.
     
  16. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Hier ook jaren (met onderbreking)logopedie gehad, soms met 2 kids tegelijk.
    Daarnaast ook alweer jaren fysiotherapie en ook dat is tijdelijk met 2 kids geweest.

    Nu heb ik geen zorgenkindje. Maar hier is ft en logo na school. Op vaste dagen.
    Leuk? Nee. Nodig? Ja!
    Omdat we drie kinderen hebben en dus veel afspraken hadden , hebben we wel besloten om niet ook nog op tig buitenschoolseactiviteiten te gaan.

    Inmiddels is de logopedie weer op pauze gezet en de fysio is nog maar 1*in de 3 w. Heeeeeeerlijk.

    Dus niet echt tips, maar wel een medemama die erin heeft gezeten!

    Hier trouwens een gouden logo .die zooo inspeelde op de kinderen. Mijn kinderen zijn enorm verschillend en de oudste kan bijv niet zoveel met enthousiasme en grapjes. Dus als de middelste klaar was, zette de logo de knop om en ging met een stalen gezicht met de oudste werken
    Zo belangrijk!
     
  17. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Herkenbaar hoor. Mijn zoontje heeft vanaf 6 weken fysio gehad. Fysio, ergo, logo... Kwam eerst allemaal aan huis elke week of we moesten er naartoe. Nu zit hij op speciaal onderwijs (mytylschool) en gelukkig all inclusive ;)

    Dochter dus wel logo... Vind het ook echt niet erg. Maar soms is het gewoon geen doen. De dagen dat ik niet werk, werkt de logo niet... Bv de woensdag zou hier perfect zijn, maar dan werkt zij niet. Tja, dan blijft er weinig over als werkende moeder. Mijn man heeft al een paar keer vrij gevraagd, ik al vaak dingen moeten verzetten... Maar heb gewoon ook enorm veel afspraken in het ziekenhuis en school etc voor mijn zoontje, dat ik niet meer weet hoe ik het gedaan moet krijgen.

    We zijn zelfs een tijdje op maandag om 17 uur naar de logo geweest. Dat heb ik gestopt, geen doen. Meiske was kapot moe en kreeg er niks van mee.

    Het voordeel is is dat ze nog een jaartje extra groep 1 doet, dus wat speling heeft gelukkig.
     

Deel Deze Pagina