Mijn dochter heeft 6 jaar geleden ook vier ochtenden peuterspeelzaal gedaan voor haar spraak maar kwam toch met een flinke achterstand op de basisschool terecht en kinderen konden haar ook niet verstaan, maar achterlopen heeft ze niet gedaan en ze praat inmiddels prima. Mijn jongste dochter die ook een flinke achterstand heeft heb ik niet voor de vve opgegeven want dan had ze naar een andere psz had moeten gaan en dat wilde ik niet omdat ze nu op een antroposofische psz zit en dat bevalt mij prima. Ik vertrouw erop dat het straks prima zal verlopen net als bij haar zus.
Bedankt voor jullie reacties. Op de vraag of de peuterspeelzaal vve heeft, moest ik wel even googlen, maar dat is er, vanaf 3 jaar. Dus als ze naar de volgende groep gaat. Ook heb ik weleens gehoord dat ze er meer dagdelen heen kan als het niet gaat zoals het moet gaan... We moeten er nog wel over nadenken, of we er steeds een half uur voor gaat rijden. Mijn man is trouwens ziek en tijdelijk afgekeurd, dus helaas zit voorlopig solliciteren en een nieuwe baan er niet in. (Omdat sommige van jullie begonnen over solliciteren). Maar als er vervoer geregeld word op een andere manier, dan word het wel anders natuurlijk. Maar we zijn er ook nog niet over uit. De logopediste kwam ook met de optie dat het misschien goed is als ze ipv 1x, 2x in de week naar logopedie gaat. Dus als dat ook nog meer kan helpen, dan liever dat eerlijk gezegd. We denken er over na.... Wat betreft verkoudheid/ oorontsteking etc... dat heeft ze gelukkig zelden. Ik heb een dochter die bijna nooit ziek is. (Ben ik heel blij mee, afkloppen...) Ik kan het altijd vragen, maar mijn eigen vermoeden is dat het daar niks mee te maken heeft.
Mijn zoontje heeft ook een flinke spraakachterstand, toen hij 2 jaar 11 maanden was zat hij op het niveau van 1 jaar en 9 maanden. Hij heeft eerst 8 maanden 2x in de week psz gehad, sinds januari 4x per week. Omdat het een erg goede psz is, besteden de juffen de werkelijk vvetijd die ze voor hem krijgen ook echt aan hem. Ik merk dat hij er qua karakter op vooruit gaat en sinds mei probeert hij ook wat meer te praten. Hij is nu 3 jaar en 5 maanden. 1x per week logopedie. Als ik jou was, zou ik eens proberen of je dochtertje niet al eerder met de vve mag starten op haar eigen peuterspeelzaal. Dan hoeft ze niet te wisselen en is het voor jullie als ouders ook fijner. Mocht het met 3,5 jaar nog niet gaan, zou je dan nog voor een andere peuterspeelzaal kunnen gaan. Laat je kindje ook kind zijn, met een eigen ontwikkeling. Sterkte, het is een moeilijk iets!
Even een vraagje: de kindjes die een spraakachterstand hebben en naar de logopedist/ behandelgroep gaan, brabbelen die wel veel? Ons zoontje begon met 15 maanden te praten. Allerlei woorden kwamen voorbij. Met 16 maanden is hij volledig gestopt met praten (op papa en mama na). Achteraf door oorklachten (oorontsteking, vocht achter de trommelvliezen). Door het vocht heeft hij maandenlang slecht gehoord. 27 mei jl heeft hij buisjes gekregen en hoort hij weer goed. Op dit moment brabbelt hij veel. Hij vertelt hele verhalen, alleen snappen wij er niks van. Er zit geen bestaand woord tussen. Af en toe denken we een woord te horen, maar vervolgens zegt hij dit niet meer. Hij communiceert overigens als de beste met gebaren. Hij maakt meerwoordzinnen en heeft een grote woordenschat. Op dat gebied lijkt hij zelfs voor te lopen. Alleen het praten... Herkent iemand dit?
Ja John brabbelde heel veel en had uiteindelijk ook een hele eigen taal, die er nu gelukkig uit is, we hadden een hele lijst met als hij dit zegt, bedoelt hij dat
Ik weet gewoon niet zo goed of ik me zorgen moet maken of niet. Ik doe het eigenlijk wel, maar iedereen om mij heen is van 'het komt wel'. 10 September hebben wij weer controle. Als hij dan nog niks zegt, worden we naar een audiologisch centrum verwezen.
Ik heb altijd zo'n onderbuik gevoel gehad dat er wat praten betreft iets niet klopte en ik had gelijk. Volg je gevoel dat is altijd goed. Niet alle dingen kunnen onder het motto "komt wel" soms hebben ze gewoon extra hulp nodig.
Als je zorgen maakt moet je gewoon gaan onderzoeken etc. "Komt wel" is echt zulke irritante uitspraak vind ik want nee in vele gevallen komt dat niet van zelf of pas later en hoe eerder je bij bent hoe beter Mijn dochter praat goed maar brabbelde nooit of amper eigenlijk. Maar ze had ook geen medische achtergrond dus wellicht daar speelt wat mee nog steeds of moet hij extra ondersteuning/zetje krijgen in goede richting. Volg je gevoel gewoon
Je kind heeft meer dan 1 jaar achterstand en de logo adviseert een speciale psz. Grootste problemen wat je noemt om het niet te doen zijn praktische problemen(benzine is duur en je hebt geen tijd door werk). Je schrijft echter dat je benzine vergoeding krijgt en je man zit werkeloos thuis. Hij heeft dan toch genoeg tijd. Dan kan hij toch zeker met jullie kind gaan. Ik zou dus stoppen met twijfen en starten met regelen. Wat heb je te verliezen? Je kind heeft meer dan een jaar achterstand en de logo vindt dag er niet genoeg vooruitgang in zit met huidige behandeling.
Ja dit dus. Straks begint je kind met een achterstand aan de basisschoo, en van dat etiket kom je nog maar moeilijk af.
puur uit interesse ben ik benieuwd wat de reden altijd is om een kind met taalachterstand naar de speciale psz te sturen? Want mijn gedachtengang is dat je met veel investeren (woordjes oefenen ed) de meeste vooruitgang kan boeken? Dan lijkt me dat een ouder thuis altijd minder kinderen per persoon heeft dan een leidster op de speciale psz en dus meer tijd daarvoor heeft toch? Of is het idee van vreemde ogen 'dwingen'? Of een vreemd persoon begrijpt een zelf verzonnen taaltje van het kind niet en daardoor moet een kind sneller het juiste woord gebruiken?
de kinderen kunnen elkaar dan ook helpen en die mensen hebben er meer verstand van dan wij. Wij lezen ook voor en oefende ook met hem en we benoemde alles, maar toch pikte hij het van ons niet op, maar op een speciale psz/school wel
Kinderen 2+ leren veel beter onder elkaar dan jij thuis kan doen. Neemt niet weg dat het erg belaagrijk is om thuis ook veel lezen etc maar voorschool kan erg helpen
Het lijkt wel dat jij het over mijn dochter hebt. Mijn dochter word ook 3 in oktober en wij zijn al zo'n half jaartje in behandeling bij een logopediste. Mijn dochter zegt veel na, en heeft wel een goede woordenkennis. Ze maakt veel 2 woord zinnen en af en toe zit er een langere bij. Ze heeft wel aardig wat achterstand. Hier hoeft ze niet naar een speciale peuterspeelzaal. Wel heeft ze een 3e ochtend erbij gekregen volgens vve programma heet dat volgens mij. Het bureautje heeft ook nog voorgesteld om training te geven 1 keer in de week een uurtje hier bij mij thuis. Ik zal eerst eens na gaan of zulke dingen in jouw gemeente ook mogelijk zijn voor je haar naar een andere school doet, het lijkt mij ook niet te doen om er een half uur voor te moeten rijden.
de dingen steeds noemen zou wel helpen maar dat is niet hoe een kind een woord leert. veel mensen doen het als ouder zeer actief, zodat kindje steeds passief er in zit. woorden leren en leren taal gebruiken leert een kind door de functies van de woorden en zinnen te ervaren. het ligt aan de vorm van achterstand natuurlijk. het kind moet ervaren dat woorden en zinnen een kracht hebben, kracht van communiceren die dingen kan laten gebeuren. communiceren dus. juiste woorden of foute woorden,dat maakt niet uit dat het kind de geluiden en woorden gebruikt. kindje moet zelf actief mee doen ipv steeds horen hoe iets heet. kinderen leren door communiceren. boekjes met plaatjes met vragen er op bijvoorbeeld, als je vraag leest en laat het kind antwoord zoeken onder het papiertje, als je optilt weet je het antwoord(bijvoorbeeld.) stapel kaartjes, met plaatjes bijvrbeeld, wat komt er hierna? wie zit er hier achter? optillen en kijken. o het is de koe! dus spelletjes. een kindje steeds corrigeren helpt volgens mij niet zo goed. zo stopt het kind vanzelf om het te proberen. positief blijven en elk poging om te communiceren belonen met de correcte reactie. voorlezen helpt natuurlijk, maar probeer het kind actief mee te laten doen. kinderen kijken ook graag poppenspel. hoe poppen met elkaar praten en dingen doen. ik weet niet of je hier wat aan hebt. ik heb het toch geschreven. als het niet zo relevant is,alvast mijn excuses voor het bevuiling van je topic.
Een kind steeds corrigeren heeft een averechts effect. Mijn zoontje praatte ook niet, en als er wat uit kwam was het functioneel. Uit testen bleek hij met 2,5jr een achterstand van 7 mnd te hebben. Met 3,5 jr nog steeds. Reguliere logopedie heeft hem niet geholpen. Mijn zoontje bleek een taalontwikkelingsstoornis te hebben. Wij hebben toen via het MKD de Hanencursus voor ouders gevolgd. (hoorde een boek bij: praten doe je met z'n 2-en) Toen ging er voor ons in elk geval een wereld open. Communiceren is zoveel meer en leren doe je idd door te doen. Ervaringsgericht. Ik sta op de trap, ik kruip onder de glijbaan door. Kijken, volgen en taal toevoegen. Nee, de auto past niet in de garage, hij is te groot. Veel in spelsituaties. Pas toen ging mijn zoontje taal beter begrijpen en daardoor ook iets beter gebruiken. Nadat hij uiteindelijk is toegelaten op een cluster 2 school, ging hij helemaal als een speer. En een speciale peuterspeelzaal (VVE) heeft 2 gediplomeerde leidsters op een groep. Ze zijn bijgespijkerd in allerlei methodes. Hier gaan ze regelmatig op cusrus. Of wij hebben gewoon een onwijs goede peuterspeelzaal. Maar kinderen die moeite hebben met taal, zijn ook op sociaal gebied wat minder ver. Als jij ver achter ligt op leeftijdsgenootjes heb je over het algemeen ook meer moeite om contact te maken/hebben met leeftijdsgenootjes. Op de psz staat dit natuurlijk centraal.