Loi-hogeschool Windesheim PABO

Discussion in 'De lounge' started by puck24, Oct 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. puck24

puck24 Niet meer actief

Hey,

ik ben mij aan het orrienteren om de PABO via hogeschool windesheim te gaan volgen en om er een thuisstudie van te maken komt LOI daar bij om te hoek kijken.
    Ik ben nu in verwachting en weet helemaal niet of ik er goed aan doe deze opleiding dus binnenkort al te starten. Ik weet niet wat ik moet verwachten van de zwaarte van de lesstof etc.
    Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe bevalt de opleiding, is het zwaar, valt het mee. Is het te combineren met kinderen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

p.s. om mijn situatie duidelijker te maken, ik werk niet en heb dus veel studietijd.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Ik werkte ook niet en ik heb een voltijd studie gedaan tijdens mijn zwangerschap en natuurlijk daarna naar school. Een HBO studie dus hetzelfde niveau als de PABO.

Ik vond het wel te doen. Ik heb er alleen wel een jaar langer over gedaan in verband met de 4 maanden "verlof"

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je moet stage lopen en dan dus ook je kindje naar de opvang moet brengen. Maar dat lijkt me geen probleem.

3. jufkrisje

jufkrisje Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    2,566
    31
    48
    ik heb geen ervaring met de lio..

wel met de pabo. Over het algemeen vond ik de lesstof niet zwaar of moeilijk.. Maar het is gewoon zo dat als je alles op tijd maakt je niet in de stress raakt. ;) Al waren er bij mijn klas dus medestudenten die alles lieten hangen en dan ineens alles op het eind moesten doen.. Dán is het natuurlijk wel heel veel werk :D

Stage lopen hoort er inderdaad ook bij. Mag je veel zelfstandig les geven van je mentor heb je wel je voorbereidingstijd buiten het stage lopen. Dus heb je bv. een hele week stage zit je naar schooltijd of s avonds ook je lessen voor de volgende dag voor te bereiden en eventueel nakijkwerk te doen...

Dus houdt inderdaad rekening met opvang voor je kindjes straks..

maar de Pabo is een hele leuke opleiding hoor!

4. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Collega's van mij (voortgezet onderwijs) zijn achter elkaar gillend weggelopen bij LOI/Windesheim omdat het allemaal nogal chaotisch geregeld was. Ze zijn stuk voor stuk overgestapt naar een reguliere hbo opleiding. Maar goed, dat waren lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Hoe de pabo van LOI/Windesheim functioneert weet ik niet.

5. puck24

puck24 Niet meer actief

Dank jullie wel meiden. Ik krijg geen verlof. Ik ben in februari uitgerekend en de opleiding begint in februari. Dus het is wel een beetje chaotisch om dan te beginnen. Ik moet heel goed nadenken. Sowieso heb ik kinderopvang voor mijn kindjes als ik stage moet lopen. Dat is geen probleem. Ik wil alleen al zolang dit doen dat september voor mij ontzettend lang wachten is. Dus waar doe ik goed aan...beginnen in mijn bevallingsmaand of beginnen in september? Ik moet natuurlijk niet zo'n niet bindend studieadvies krijgen dan ben ik verder van huis...

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou een half jaar later starten. Zo vlak na je bevalling is wel erg heftig... Ik had een tentamen een maand na de bevalling en dat is ook jammerlijk mislukt (ik had een 2). Terwijl ik normaal gesproken mijn vakken in 1 keer haal. Mijn hoofd zat zo ergens anders (we zijn ook verhuisd die maand, dat wel). Ik ben uiteindelijk na 3 maanden weer begonnen en dat was prima. Toen was ik er echt helemaal klaar voor.

Aangezien je niet werkt, zou ik persoonlijk voor de reguliere opleiding kiezen. Begeleiding zal denk ik beter zijn en ik vind eigenlijk dat het contact in reallife er echt bij hoort, zeker met zo'n opleiding. Maar als de contacturen te veel zijn, zal zo'n thuisstudie wel een prima alternatief zijn denk ik (maar heb er geen ervaring mee!).

Ik studeer dus voltijd en mijn zoontje gaat 3 dagen naar de opvang. Ik denk niet dat ik het had getrokken als ik mijn studie volledig thuis had moeten doen, wanneer mijn zoontje er dus ook bij was. Ik zit dus van 9 tot 4 uur op de universiteit te studeren (en vooruit, ik spreek ook nog wel regelmatig met studievriendinnen af om even te lunchen of een kopje thee te drinken). Thuis krijg ik praktisch niets voor elkaar...

In ieder geval, ik zeg sowieso doen! Een diploma is echt een meerwaarde en je hebt er zo te lezen de middelen voor (ik neem althans aan dat jullie kunnen rondkomen van 1 salaris :)).

7. puck24

puck24 Niet meer actief

Dank je wel Merijn voor je duidelijke verhaal. Ik heb nog helemaal niet naar regulieronderwijs gekeken omdat ik dacht dat mijn zoontjes dan beide 5 dgn naar het KDV moeten en dat is iets wat ik niet wil. Maar ik ga mij er zeker in verdiepen!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb natuurlijk geen idee hoe het met de pabo zit aangezien ik dat niet studeer :) Kan me voorstellen dat je 5 dagen te veel vindt, dat zou ik ook vinden. Succes!

Share This Page