Nou heb ik weer, moest vandaag voor mijn uitstrijkje (bevolkingsonderzoek, niets bijzonders) en konden ze mijn baarmoedermond niet vinden! Assistente 4-5 keer geprobeerd, toen de huisarts nog 3 keer, in de beugels, vuisten onder mijn billen, grotere eendenbek... pfff... De huisarts vroeg of ik klachten had en ik zei nee en toen zei ze dan mag je wat mij betreft over vijf jaar gewoon weer. De assistente zei later (wss zag ze dat ik het er niet mee eens was) dat ik anders over 2 maanden voor een nieuwe afspraak ga, bij mij eigen huisarts en dat wanneer dat niet lukt, ik naar de gyn ga. Vond ik wel een goed plan. Maar er kunnen dus 2 dingen zijn: of mijn baarmoedermond ligt behoorlijk hoog en nu waarschijnlijk aan de zijkant ofzo, waardoor ze hem niet in beeld kregen. (komt vaker voor zeiden ze) En het kan zomaar zijn dat hij over 2 maanden weer anders ligt. of mijn baarmoeder is gekanteld. We zijn al een tijdje bezig voor een tweede en als hij dus gekanteld is lijkt het mij dat ik dan ook niet zwanger kan raken. Kan hier dan wat aan gedaan worden en zo ja? Is dat heftig of valt het mee? En kan een hoge baarmoeder ook problemen geven bij het zwanger raken? We hebben een prachtige dochter van 3, dus het kan wel. En ik zal deze vragen ook bij mijn huisarts en gyn voorleggen natuurlijk. Maar dat is pas over 2 maanden. Dus ik dacht misschien kan ik hier wat tips en ervaringen lezen,
Eigenlijk elke vrouw heeft een gekantelde baarmoeder. Bij de meeste mensen ligt hij achterover gekanteld, bij mij juist naar voren. Een gekantelde baarmoeder heeft geen nadelig effect op het zwanger worden. Het is alleen tijdens onderzoeken soms wat moeilijker om erbij te komen of goed in beeld te krijgen. Er kan niks gedaan worden aan een gekantelde baarmoeder en dat is ook helemaal niet nodig. Ook een hoog gelegen baarmoeder levert geen problemen op. Ik zou een vervolgafspraak maken om het nog eens te proberen. Hopelijk lukt het dan wel. Want een uitstrijkje is toch wel belangrijk.
Hier mislukt het de eerste keer meestal ook.. Uiteindelijk is er tot nu toe steeds niets aan de hand.
Ja daarom vond ik de uitspraak van de huisarts een beetje raar. Ik vind het zelf ook erg belangrijk. Ik wacht het maar rustig af.... Stomme vraag misschien, maar als de ha mijn baarmoedermond niet kanvinden, kunnen de zaadjes van mijn man dan wel?
Kon hij het echt niet vinden, als in totaal helemaal nergens zichtbaar? Of kon hij er niet bij, omdat het op een andere plek lag? Als 'ie echt spoorloos was, dan zou ik om een echo vragen. Want dat lijkt me toch wel een beetje vaag... Jullie hebben al een dochter, toch? Als er geen baarmoedermond was geweest en geen baarmoeder, dan was je niet zwanger geworden. Dus ik neem aan dat de zaadjes de weg wel kunnen vinden.
Ik ben een paar maand terug geweest en het koste de assistente ook wel even erg knoeien om het voor elkaar te krijgen (au) zij gaf ook aan dat mijn baarmoeder erg veel gekanteld was en dat dit wel vaker gebeurde na een zwangerschap/bevalling en dat het verder niks uitmaakte dat het alleen met ene uitstrijkje even wat lastiger en pijnlijker was. Uiteindelijk wel gelukt en alles goed En je vraag kunnen de zaadjes het wel vinden, natuurlijk wel de weg is niks anders hoor, als jouw menstruatie de weg naar buiten kan vinden kunnen de zaadjes ook diezelfde weg omhoog wel vinden.
Hij was gewoon niet goed zichtbaar en lag waarschijnlijk erg hoog. Ja we hebben een dochter van 3. Mijn zwangerschap is dus al even geleden en heb een keizersnee gehad. Misschien dat hij daarom wat gekanteld was. Maar het schijnt vaker voor te komen dus. Ik wacht het rustig af en anders laat ik me verder onderzoeken bij de gyn. Vorige keer lukte het ook niet snel, dus ging er ook niet vanuit dat het deze keer snel lukt. Maar ja, je wil zo graag he, Bedankt meiden!!
Mijn baarmoeder is naar achter gekanteld. En inderdaad onderzoeken daar zijn dan gigantisch pijnlijk. Ik zou vragen of je naar de gyn mag, uitstrijkje is erg belangrijk.
Dat je geen klachten hebt wilt niet zeggen dat er niks mis kan zijn met je baarmoeder. De meeste vrouwen die een afwijkend uitstrijkje hebben ervaren geen klachten en dat zou je huisarts moeten weten. Vind hem erg laks. Maar goed..de tijd nemen voor je patiënten lijkt tegenwoordig ook te veel gevraagd Lekker een afspraak maken bij de gyn zou ik zeggen.
Wat vervelend! Uitstrijkje maken is toch al niemands hobby! Ik zou misschien toch even bij de arts vragen of dit invloed heeft op een kans op zwangerschap. Ik ken namelijk een verhaal van een oude indische vrouw dat vrouwen vroeger hun baarmoeder lieten kantelen zodat ze niet of minder snel zwanger raakten. Misschien een fabel waar ze vroeger in geloofden maar ik zou het even navragen.
gelukkig ben ik niet laks en wil ik gewoon dat uitstrijkje laten doen, bij de ha of uiteindelijk bij de gyn en dan maar eigen risico van de verzekering. Mijn gezondheid is het belangrijkste! En ja, ik ga het ook zeker navragen over zwangerschap. Thanks!