erkenning ongedaan maken?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Aurin, 26 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    hai meiden..

ik zit met een dillemma..

De vader van mijn kindje en ik zijn uit elkaar.

Hij wilde graag dat we de omgangsregeling en andere dingen, samen zouden regelen, dus zonder advocaat etc. De verstandshouding is redelijk, dus ik vond dat dit ook wel moest kunnen.

Nou loopt er al een rechtzaak over de omgangsregeling tussen hem en zijn ex, over hun dochtertje. En dit gaat ook nog wel even duren ben ik bang.

Ik heb gister een voorstel gedaan voor een voorlopige omgangsregeling, voor het 1e levensjaar van ons mannetje. Zodat we daarna rustig kunnen kijken hoe de situatie is, betreffende zijn andere kind en zijn leefsituatie. Maar dat we voor het 1e jaar dingen in ieder geval duidelijk hebben en de omgang kunnen starten.

Hier was hij het ineens niet mee eens, en wilde als er een regeling komt, dit voor de rest van t leven van ons kindje, ipv steeds een regeling bijstellen.
    Ook ging hij de regeling voorleggen aan zijn advocaat!

Ik ben nu behoorlijk kwaad, want we zouden het samen doen. En dat betekend niet even overleggen met je advocaat. En ik heb zoiets van als jij met je advocaat gaat praten, neem ik ook een advocaat en heb je pech met je omgangsregeling dan komt er dus gewoon weer een rechtszaak!

Ook heeft hij zijn deel van de erkenning getekend, om het ongedaan te laten maken. dus in principe als ik mijn handtekening zet, dan is de erkennig dus ongedaan.
    Dat betekend dat hij geen alimentatieplicht, geen omgangsrecht, en geen informatie recht meer heeft.
    En ons kindje, geen vader zeg maar.

Ik weet echt niet meer wat ik moet!

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Dat je kindje dan geen vader meer heeft, dat is natuurlijk niet zo. Jij kan dan alleen niks van hem eisen wettelijk en andersom ook niet.

Voordeel is dat jij de touwtjes in handen blijft houden als hij lastig doet, nadeel is dat je geen alimentatie kan eisen en als jullie onderling toch een bezoekregeling afspreken en hij houdt zich er niet aan dat je er weinig tegen kan doen.

3. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    precies..

ik weet echt niet wat handig is.. ook niet met nu een advocaat gaan regelen.. of kijken hoe het loopt.

:(

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Als je het nu tekentg, kan hij later volgensmij altijd nog je kindje erkennen.
    Andersom gaat volgensmij vrij lastig.

Succes.

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Vader blijft hij toch wel. Ik vraag me af als hij nu al zo onbetrouwbaar is in het nakomen van gemaakte afspraken, hoe dat in de toekomst zal gaan lopen.

Voordeel van ongedaan maken van de erkenning is voor jou dat je volledig zeggenschap hebt over je kindje. Dat is wel zo handig als papa dwars wil liggen over van alles en nog wat (ik spreek uit ervaring...).

Nadeel is inderdaad de alimentatie die je dan niet kan eisen.

Voor wat betreft de omgangsregeling, die zou je evt. toch wel in onderling overleg kunnen vaststellen. Voordeel is dat jij bepaalt, hij kan niks eisen als hij niet erkend heeft.
    En tja, eisen dat hij een omgangsregeling nakomt, heeft toch geen zin.... Als moeder moet je de door de rechter vastgestelde omgangsregeling nakomen, maar als papa zich er niet aan houdt, kan je daar niks tegen beginnen (spreek wederom uit ervaring...).

Kortom: je moet gewoon de voors en tegens tegen elkaar afwegen en bedenken wat je er mee zou willen bereiken als je de erkenning in stand houdt of ongedaan maakt.

6. Angelina

Angelina Niet meer actief

7. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    erkenning ongedaan maken kan in mijn geval wel.

hij heeft bij de gemeente een formulier getekend. En als ik dat nu ook ga tekenen dan is de erkenning van de baan.

8. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    volgens mij kun je nog altijd alimentatie eisen dm. een vaderschapstest (dna test) als het kindje er is.

ga anders eens advies vragen bij de rechtswinkel.
    sterkte met alles.

9. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    was gister bij het juridisch loket geweest, voordat hij dus begon over advocaat gedoe en erkenning.

Juridisch loket kon niet veel voor me doen, alleen door verwijzen naar een advocaat, wat ik op dat moment dus niet nodig achtte.. :S

10. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik denk dat je even heel eerlijk naar de situatie moet kijken. Wat is het voor jongen. Zal hij ook echt een vader zijn voor zijn kind, of doet hij vooral moeilijk. Laat je niet voorliegen door eventuele gevoelens die je hebt voor of tegen hem.

Als ik naar mijn partner kijk, dan weet ik dat hij goed voor zijn kind zal zorgen in de toekomst. Ook als hij mij heel erg gekwetst zou hebben. Het is gewoon een goed persoon.

Ik ken ook mensen bij wie het anders is. Waar je vooraf al wel kunt bedenken dat die persoon steeds lakser zal gaan worden, geen allimentatie betaald en vooral jou probeert dwars te liggen. Als dat zo is, dan zou ik hem het kind niet later erkennen. Eerst bewijzen zal ik maar zeggen.

11. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    hij zal ongetwijfeld een goed vader zijn. Maar! er is een maar... hij kan niet eens voor zichzelf zorgen, financieen niet rond, geld verdwijnt waar je bij staat, geen warm water, geen verwarming, matras op betonnen vloer.

hij heeft al een dochter, en als hij haar ziet is hij super met haar. Maar goed, dat is ook niet langer dan een halve dag want meer mag hij haar niet zien, ook door deze omstandigheden.

dus een goed vader, ongetwijfeld, maar zorgen ervoor kan hij niet, want in mijn ogen als je niet voor jezelf kan zorgen, kan je dat zeker niet voor een ander.

de keus is op dit moment:

Erkenning zo laten : rond de 180 euro alimentatie (berekening net binnen van advocaat), gezeur om omgangsregeling (waarschijnlijk rechtszaak, loopt er nu ook al een tussen hem en zijn ex voor hun dochtertje, en een onderzoek van de kinderbescherming naar hem loopt nu)

of erkenning ongedaan: geen alimentatie, omgang op mijn manier(mannetje heeft recht op een papa dus er moet wel een omgang zijn)

Ik weet t niet! is die alimentatie het waard om nu gezeur te krijgen over omgang?

Alimentatie wordt hoger naarmate t ventje ouder wordt, en naar school gaat.
    Erkenning kan hij later altijd alsnog doen.

en de situatie is nou niet zo dat ik zeg goh mijn kindje kan wel even bij papa een middag, en straks een weekend ofzo :S

12. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    heb net de erkenning ongedaan laten maken.

mijn kleintje heeft nu juridisch geen vader, maar ik heb wel alle touwtjes in handen.

13. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik denk dat het een goede keuze is.
    zoals je omschrijft kan hij zich toch niet aan zijn financiele verantwoordelijkheden houden.
    En daarnaast is het ook niet voor niets dat hij zijn andere dochter maar zo weinig mag zien. Je moet als moeder je kind beschermen. dat heb je ook gedaan. Dan kan hij nog zo aardig zijn. Je moet je kind ook een bepaalde veiligheid kunnen bieden.
    Zowel op emotioneel gebied als op materieel gebied.

14. Michelle1986

5 mrt 2009
    7
    0
    0
    Als de vader het kind erkend heeft heeft hij zo ie zo alleen plichten en geen rechten. Als hij rechten wilt moet hij die aanvragen via een rechtzaak.

Het lijkt mij heel logisch dat als je de erkenning ongedaan maakt zoals je verteld dat hij dan voor de wet de vader ook niet is. Dan heeft hij weinig pootjes om op te staan. Zonder een wettelijke erkenning kan hij weinig maken. Maar weet wel zodra je het ongedaan maakt hij geen plichten heeft en dus ook geen allimentatie hoeft te betalen. Een rechtsgeldige dna test kan alleen met jouw toestemming. Hij kan wel een vaderschapstest doen maar die is niet goed genoeg voor een rechtzaak aan te spannen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

liefs Michelle

15. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    dank je wel.

Ja ik weet dat hij nu niks hoeft te betalen. Maar ja voor het bedrag wat bepaald was, hoef ik het niet te doen nu. En als dat stress wat omgangsregelingen etc wegneemt. Dan graag.

Op dit moment heb ik ook niks meer van hem vernomen. En in mijn ogen betekend dat dat hij er dus ook idd niks mee te maken wil hebben.

Ik ga dit alleen doen. En dat gaat mij lukken!
    Vader figuren genoeg in mijn omgeving, dus dat komt ook wel goed.
    Alleen heel jammer dat het zo moet lopen. Had graag een echte papa gehad voor mijn mannetje

16. Naiobi

Naiobi VIP lid

25 apr 2008
    6.397
    0
    0
    None
    Hellendoorn :)
    Heeeej meis!

Het komt vast allemaal goed !
    *** knuffel ***

17. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    thanks nai ;)

18. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Ik zou zeker en vast je handtekening er NIET onder zetten!
    Want dan sta je er financieel echt helemaal alleen voor...
    Het is ook zijn kind dus is hij mede-verantwoordelijk voor de kosten van je kindje...Eerlijk is eerlijk! En hij denkt zich er blijkbaar makkelijk vanaf te helpen, wees slim en teken dit niet

19. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    te laat titara, ik heb er voor gekozen onafhankelijk te zijn van hem. Dus ook financieel, en dat red ik prima straks.

En als hij wil.. en kan, en zijn zaakjes op orde heeft straks.. kunnen we de erkenning altijd nog doen.

Ik wil eerst dat hij kan laten zien dat ie voor zichzelf kan zorgen, anders wil ik mijn kindje niet in zon situatie plaatsen. en als ik de erkenning had laten staan, dan moest er een omgangsregeling komen waar hij ook akkoord mee zou gaan. En hij wilde perse dat het kind ook naar hem zou komen. En dat risico wil ik nu niet nemen in zijn huidige situatie. Dus mag hij het mannetje zien, bij mij, wanneer ik het wil.

20. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Hoi Kuidebokibi,

Ik denk dat je gezien jou situatie de juiste keuze hebt gemaakt. Het is gewoon zoveel belangrijker dat je kind in een veilige, stabiele omgeving opgroeit, dan dat je van pa geld krijgt. En op deze manier kan je dat optimaal doen, je hebt zelf alle touwtjes in handen.

Dus als je het zelf financieel kan redden, zou ik dat altijd doen!

Deel Deze Pagina