Hallo, Ik had even een vraagje, ik ben in 2010 bevallen van een zoontje en heb in 2011 een longembolie gehad door een operatie, er zit trombose in de familie en mijn moeder is overleden aan longembolie, er is wel getest op erfelijkheid maar bij mij is het niet erfelijk, ik heb gewoon dikke pech gehad dus. Maar nu is mijn vraag dus heeft dat nu ook gevolgen op de zwangerschap? Ik las namelijk bij iemand hier op et forum in de handtekening dat ze van de vk doorgestuurd is voor controles bij de gynaecoloog, is dat standaard? Ik weet even niet wat ik kan verwachten en hoop dat u mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt.
Hallo, Als je in de voorgeschiedenis een longembolie gehad hebt dan moet je inderdaad onder controle van de gynaecoloog. De reden hiervoor is dat je tijdens de zwangerschap en zeker in het kraambed een (iets) verhoogd risico hebt op trombose/longembolie. Waarschijnlijk adviseert de gynaecoloog je om tijdens de zwangerschap en kraambed fraxiparine (antistolling) te spuiten. Preventief om een longembolie of trombose te voorkomen. Ik zou dus op korte termijn je door laten verwijzen naar de gynaecoloog. Dit kan via de huisarts of via een verloskundige. Gebruik je foliumzuur? Groetjes Gea
Ja op dit moment gebruik ik foliumzuur, alleen geef ik op dit moment elke dag over, dus veel blijft er niet van binnen.. Ik heb volgende week een intake en eerste echo bij de VK, moet ik het daar dus gelijk maar aan gaan geven? Zodat ze mij gelijk kunnen door verwijzen?
Dan is het inderdaad handig om het volgende week meteen even te melden bij de verloskundige. Kunnen zij inderdaad een verwijzing voor je regelen. Vervelend dat je iedere dag over moet geven. Iedere dag toch maar foliumzuur nemen, ook al komt het er misschien weer uit. Meer kun je niet doen. Groetjes Gea