Ik heb deze week te horen gekregen dat ik dit heb. Ik vroeg me af of er hier meer meiden op het forum zitten die hier bekend mee zijn? Ik heb over 2 weken pas een afspraak met de gyn en dan hoor ik meer. Het was te uitgebreid om aan de telefoon te bespreken.. Het maakt me allemaal best onzeker moet ik zeggen..
Hai. Ja, dat heb ik. Ik kwam er bij toeval achter. Het is even belangrijk of je het heterozygoot of homozygoot hebt. Die laatste variant kan meer klachten geven, maar is ook een heel stuk zeldzamer. Waarom is het bij jou onderzocht?
Wat had het bij jou voor consequenties? Ja dat weet ik niet.. Dat zal ik tijdens de afspraak wel horen.. Bij mij is het onderzocht omdat mijn oma en tantes trombose hebben gehad. Mijn moeder is hier nooit op onderzocht dus die zou het ook goed kunnen hebben.. Ik merk wel dat het me nu continue bezig houd.. En als je zo op internet leest zijn de meningen zwaar verdeeld.. De een moet de gehele zwangerschap spuiten de ander alleen tijdens het kraambed.. Zoals ik nu snel van de gyn begreep hoefde ik me nu nergens druk om te maken maar ze zei dat ik wel rondom de bevalling en kraambed medicatie zou moeten gebruiken. Ik ben nu bijna 20 weken zwanger en ben zo bang dat het dadelijk hierdoor misgaat..
Het protocol is zes weken spuiten na de bevalling, of eerder, als je bedlegerig wordt. Voor de zekerheid. Tenminste, als je nog geen trombose hebt doorgemaakt. Logisch dat je je zorgen maakt. Had ik ook. Jammer dus dat je zo lang op een afspraak moet wachten. Op zich komt FVL ontzettend veel voor, alleen weten de meeste mensen het niet. Het is in die zin een voordeel dat het bij jou wel bekend is. Let op symptomen als warm/pijnlijk been en benauwdheid. Dan meteen aan de bel trekken. Maar nogmaals, als je heterozygoot bent is de kans dat je klachten krijgt niet zo groot.
Bedankt voor je reactie Maria. Wat daar staat komt wel overeen met wat mijn gyn ook zei. Moest jij hierdoor in het ziekenhuis bevallen?
Ik moest om andere redenen in het ziekenhuis bevallen, maar op zich mag je gewoon thuis bevallen hoor, met FVL.
Ik heb ook fvl, ik krijg tijdens de zwangerschap niks, na de bevalling moet ik 12 weken spuiten met iets (ben de naam kwijt). Moet nog ongeveer 7 weken (tweeling) maar ben wel bang voor trombose of longembolie. Ik kan/mag nog maar heel weinig bewegen dus lig veel op bed/bank. Ik weet niet of ik door die fvl in t zkh zou moeten bevallen want moet er zoiezo bevallen omdat t een tweeling is.
Snoop, als je zo goed als immobiel bent moet je nu al spuiten he. Heb je dat overlegd met je vaatarts?
Immobiel ben ik nog niet, loop paar keer per dag de trap op en ga nog af en toe het huis uit naar de winkel ofzo. Doe ook nog wel licht huishoudelijke klusjes ( de was, vaatwasser, koken). Ik ging echter altijd 1 keer per dag even wandelen ofzo om toch aan 30 minuten beweging te komen, maar door veel harde buiken lukt dat niet meer goed. Ik heb geen vaatarts, de gyn heeft besloten wat de procedure is m.b.t. antistolling. Zal het van de week nog eens vragen.
Hoi, hier ook! Ik ben getest omdat mijn moeder het ook heeft. Zij heeft trombose gehad. Ik ben heterozygoot. Mijn gynaecoloog vond het bij mij ook niet noodzakelijk om bloedverdunners te spuiten. Wisselt dus per ziekenhuis, heb zelfs nog een tijd verplichte bedrust gehad en nog geen bloedverdunners.. Wel heb ik pre-eclampsie gekregen en mijn gyn gaf wel aan dat er onderzoeken bezig zijn om het verband tussen factor v en en pre-eclampsie/hellp duidelijk in kaart te brengen. Maar het scheelt idd ontzettend of je heterozygoot of homozygoot bent. Mijn internist vertelde dat er heel veel mensen met factor v rondlopen die dat nooit zullen weten, komt vaak voor.
Ik heb het ook. Ik moet de hele zwangerschap en 6 weken na de bevalling spuiten. Ook slik ik naast de fraxiparine iedere dag een tablet Ascal. Ik heb een aantal jaar geleden een trombosebeen gehad, en meerdere miskramen. Ik begrijp je zorgen en zou het inderdaad uitgebreid bespreken met je arts.
Thanks voor jullie reacties. Dat vind ik dus zo vreemd hè dat het wisselt per ziekenhuis. Hoe kan dat nou? Diazz, zou jij de hele zwangerschap moeten spuiten omdat je al eens trombose hebt gehad of weet je dat verder ook niet? Moontje ik weet inderdaad nog niet of ik heterozygoot ben of homozygoot. Dat zal ik dan wel horen.. Ene moment denk ik joh ik heb nooit ergens klachten van gehad en in 1 x zwanger geraakt zonder miskramen dus maak je nu niet druk en op andere momenten word ik doodsbang door verhalen van trombose in de placenta etc... Brrrr