Hoi, Mijn man en ik hebben een gezamenlijke rekening en allebei een eigen rekening. Op de gezamenlijke rekening storten we beide een deel van ons salaris. Alle gezamenlijke kosten worden hiervan betaald. Op mijn eigen rekening blijft ongeveer 400 staan dat ik voor mezelf kan besteden per maand. Hierzelfde doet manlief ook. Op zich top, maar het valt op dat we allebei best vaak dingen (boodschappen, benzine, gezamenlijke cadeaus) van onze eigen rekening betalen. Misschien kunnen we beter meer geld op de gezamenlijke rekening storten en minder geld voor onszelf over houden op de eigen rekening. Wie heeft ook zo'n zelfde constructie en kan me vertellen hoeveel geld je voor jezelf op je eigen rekening houdt? En wat betaal je er van? We willen wel dezelfde rekeningen houden, dus zeggen dat je best met alleen een gezamenlijke rekening kunt hoeft niet
Wij hebben ook zo'n vorm van rekeningen, alleen wij storten een bepaald bedrag naar de gezamelijke rekening en wat dan over is is voor onszelf. Wij hebben deze constructie omdat manlief een eenmanszaak heeft. Wij betalen beide alles betreft onze auto's zelf, onze ziekenverzekering, mobiele telefoons, en inderdaad kleding en snuisterijen en hobbieaangelegenheden. De boodschappen, hypotheek, alles voor het huis eigenlijk, alles wbt zoonlief en cadeautjes, gezamelijke uitjes ed gaat van de gezamelijke rekening.
hier hebben we eigen rekeningen en een gezamelijke, maar wij oen zeg maar van het ene inkomen de vaste lasten en van de andere leven per maand en hebben 50 per maand voor onszelf waar we dan echt wat voor onszelf kunnen kopen.De rest gaat op de spaar als het over is. In jullie geval zou ik persoonlijk 200 op je eigen rekening laten staan en de rest naar de gezamelijke voor boodschappen.. Of het gewoon zo laten..
Wij doen het ook zo. Ik draag minder bij aan de gezamenlijke rekening omdat mijn inkomen een heel stuk lager is. Dan hou ik nog zo'n 1100 euro over voor mezelf. Daar spaar ik een gedeelte van (eigen spaarrekening) en voor de rest betaal ik van mijn eigen rekening bijvoorbeeld: Rekening mobiele telefoon Kosten zorgverzekering Abonnement tijdschrift En verder gewoon alles wat ik voor mezelf koop zoals kleding. Cadeautjes betaal ik soms van mijn eigen rekening en soms van de gezamenlijke. Ligt er een beetje aan voor wie het is. Maar ook ik merk dat ik af en toe m'n eigen pinpas gebruik voor dingen die eigenlijk van de gezamenlijke rekening betaald moeten worden zoals boodschappen en bezine. Dan twijfel ik of er nog wel genoeg op de gezamenlijke rekening staat en ik vind het altijd zo erg als ik ga pinnen en er staat niet voldoende saldo .
Alles gaat op en af van de gezamenlijke rekening. Naar de eigen rekeningen gaat ... euro voor sparen/noodgevallen, tot nu toe alleen maar noodgevallen
wij hebben hier geen gezamelijke rekeningen, beide gewoon onze eigen rekeningen, als de ene leeg is gebruiken we de andere
wij hebben nu twee eigen rekeningen. man krijgt wat hij per maand nodig heeft aan benzine, sigarette en een extra voor hem zelf. de rest word allemaal op mijn rekening gestort en daar betaal ik alle rekeningen/eten/kleding/cadeautjes enz van. voor ons werkt dit het beste. mijn man heeft een gat in zijn hand en alles wat hij krijgt gaat weg dus zo kan hij precies zien wat hij op zijn rekening heeft en daar moet hij de hele maand mee doen
Exacte bedragen noemen heeft geen zin, maar hier hebben we dezelfde constructie. We maken een vast bedrag over (partner wat meer dan ik) en daarvan doen we in principe alle gezamenlijke dingen: boodschappen, hypotheek, verzekeringen, kdv etc. Soms komt het niet helemaal uit, omdat het ineens om grotere bedragen gaat, of bijvoorbeeld met de feestdagen. Afhankelijk van de situatie wordt er dan betaald van de eigen rekening of - als we het op tijd bedenken - storten we allebei wat extra op de gezamenlijke rekening. Dit laatste is het handigst. Zien we rekening leeg lopen of juist vollopen, dan passen we het maandelijkse bedrag aan. Gewoon flexibel mee omgaan dus.
Nou, dit is dus precies ons verhaal! Daarom wil ik evt ook meer geld van mijn eigen rekening naar de gezamenlijke rekening overmaken.
Mag ik vragen waarom je je eigen rekening aanhoudt? Wat de reden is dat je daar je persoonlijke uitgaven van wilt doen? Wij hebben maar 1 rekening waar onze beide salarissen worden gestort en waar alles van betaald wordt. Ik snap eerlijk gezegd nooit zo goed waarom getrouwde mensen toch een eigen rekening aanhouden. Ik hoef me echt niet te verantwoorden voor de uitgaven die ik voor mezelf doe. Dat zijn er ook niet zoveel. Kleding, kapper, af en toe een nieuw luchtje, dat soort dingen... En als ik een keer bijv. alleen een weekendje weg wil met een vriendin dan overleg ik dat gewoon met m'n man en ook dat gaat van de gezamelijke rekening. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus ook de rekening is van ons beiden. Zelfs terwijl ik beduidend minder verdien dan m'n man. Voor mij voelt het houden van gescheiden rekeningen gewoon raar en onnodig binnen een huwelijk... Tis dus geen aanval, meer onbegrip. Omdat ik het gewoon heel anders zie volgens mij...
Wij hebben zo'n constructie gehad. Vond het veel te verwarrend, plus dat je de extra kosten hebt van die extra rekeningnummers. Dus hebben we samen besloten om beide inkomens op 1 hoop te gooien. Aangezien bij ons er geen sprake is van ee eigen zaak oid, kan dat prima. Kleine aankopen doen we zonder overleg, maar als iets meer dan 25 gaat kosten overleggen we ff met elkaar. We hebben nog wel ieder onze spaarrekening gehouden. Op beiden wordt maandelijks een bedrag gestort. De ene gebruiken we als buffer en de ander om te sparen voor een bepaald doel (bijvoorbeeld verbouwing, nieuwe laptop, oid).
Wij hebben een gezamenlijke rekening waarop we allebei geld storten, en eigen rekeningen (privé en zakelijk). Wij hebben het als volgt bepaald: wat willen we allemaal van de gezamenlijke rekening betalen en hoe hoog is het bedrag dat we daarvoor nodig hebben. Dat delen we door 2 (we hebben allebei voldoende inkomen om dat zo te kunnen en willen doen) en dat maken we maandelijks over. Wat over blijft varieert omdat we deels variabele inkomsten hebben. Gemiddeld hou ik zo'n 600 euro per maand aan eigen geld over, denk ik. Gezamenlijke rekening: - kosten die met het huis te maken hebben (hypotheek, verzekeringen, VvE, warmte/elektra/water, gemeentebelastingen, vaste telefoon, internet, tv, reserveringen) - kosten die met het huishouden te maken hebben (boodschappen, schoonmaak) - kosten die met de kinderen te maken hebben (hun kleding en schoenen, kdv, bso) - vakantie (storten we vaak wat voor bij) en hierop komt ook de kinderbijslag binnen en de kinderopvangtoeslag. Auto doen we niet gezamenlijk, we hebben er allebei een. We lenen die wel eens van elkaar, en tanken soms ook voor elkaar. We doen niet moeilijk over af en toe iets van eigen rekening betalen. Wij vertrouwen elkaar ook, dat heeft voor ons niets te maken met het uitgeven van elkaars geld. Maar goed, wij zijn ook niet getrouwd, en al helemaal niet in gemeenschap van goederen. Ik vind het gewoon makkelijker om ook allebei eigen geld te hebben. Kun je nog eens een cadeautje voor de ander kopen (zo flauw om dat van je eigen geld te krijgen). En ik werk voornamelijk in loondienst, terwijl mijn vriends inkomen volledig uit zijn eigen zaak komt. Dat maakt ook dat hij andere dingen moet regelen dan ik, qua verzekeringen en premies. Alles op de grote hoop maakt dat ingewikkelder. Maar ook als dat niet zo zou zijn, zouden wij ons prettiger voelen met allebei eigen geld, waarvan we een deel naar de gezamenlijke rekening storten.
Wij hebben 2 gezamelijke rekeningen - 1Vaste lasten rekening ( gaat dus alle vaste lasten per mnd af) - Inkomstenrekening ( hier komen onze salarissen op, en storten hiervan een deel naar de vaste lasten rekening,spaar en regenboogrekening. Verder kunnen we wat we overhouden besteden aan wat we willen) 1 Spaarrekening: - Iedere mnd een vast bedrag erop 1 Regenboogrekening: - Voor zoonlief, ook iedere mnd een vast bedrag
De reden dat we ook een eigen rekening willen blijven houden is omdat ik helemaal zelf wil weten en bepalen wat ik wel en niet koop. Of het nu 1 of 100 kost (bij wijze van). Ik hoef niet te weten wat mijn man allemaal betaalt van zijn rekening. Geen idee wat er op zijn rekening staat. Hij heeft ook geen idee hoeveel geld ik heb. Als ik iets voor hem koop, is het echt een cadeau van mijn geld en niet van het gezamenlijke geld. Ik vind dit een heerlijk idee en wil het graag zo houden (en mijn man ook). Alles wat van ons samen is en voor onze dochter is, doen we van de gezamenlijke rekening. De toeslagen komen hier ook op binnen.
Wij maken iedere maand een begroting, waarop alle vaste lasten staan, te verwachten variabele kosten, en een gereserveerd bedrag voor onverwachte uitgaven, gezamenlijke uitjes, verjaardagen, enzv. War over is delen we door 2 en gaat terug naar onze eigen rekeningen. Voor degene die er naar vroeg: wij vinden deze aparte rekening fijn, omdat het echt over het geld gaat dat 'over' is en dat we naar eigen inzicht kunnen uitgeven. Als ik hiervan iedere maand een paar laarzen wil kopen, dan kan ik dat doen, zonder overleg. Mijn man geeft graag geld uit aan computer-spul en andere dure hobby's. Hij laat het geld daarom veelal een paar maanden staan en spaart het op en koopt dan wat hij leuk vindt. Wij vinden dit gewoon handig, dan hoef je niet steeds als je wilt pinnen af te vragen of de ander er net iets af heeft gehaald, of net een bepaald doel voor het geld had bedacht. Overigens blijft het natuurlijk wel gewoon ons gezamenlijk geld, indien wordt het gewoon uitgegeven aan wat nodig is.
Wij doen het net zo als TS. Maar misschien dat we het binnenkort anders gaan doen. Dat we onze salarissen volledig op de gezamenlijke rekening storten en dat we allebei maandelijks wat "zakgeld" op onze eigen rekening laten storten. Zo doet mijn zusje het namelijk ook. En dat je minder vertrouwen in elkaar hebt als je allebei ook een eigen rekening hebt, vind ik persoonlijk een argument van niks. Alsof je per se alles samen moet doen als je samenwoont of getrouwd bent. Wij kunnen met onze eigen rekeningen doen en laten wat wij willen zonder verantwoording of toestemming te hoeven vragen aan de ander.Dus nooit ruzies of iets dergelijks of een bepaalde uitgave wel nodig is. Heerlijk die vrijheid. Zie dat wel als voordeel. Want hoe doen de mensen dat die alleen maar een gezamenlijke rekening hebben? Mag je daar altijd zonder overleg zomaar geld afhalen als je iets leuks ziet wat je wilt kopen? Ook als het iets duurs is?
Wat ik daar 'gevaarlijk' aan vind is dat wanneer er crisis is en die rekeningen aangebroken moeten worden je 'problemen' krijgt: straks heeft de één 8000 euro gespaard en de ander staat op 0 omdat diegene er allemaal leuke privé dingetjes van gekocht heeft...ben bang dat dat dan toch niet lekker gaat vallen. Geef mij de grote hoop maar en duidelijkheid over de in- en uitgaves, maar wat voor de één werkt hoeft niet voor een ander te werken
Hier ook een gezamelijke rekening en daarnaast ieder onze eigen. Op mijn rekening komt mijn loon binnen hier betalen we extra;s van en op de gezamelijk het loon van mijn man en daarnaast gaat er een vast bedrag per maand naar hem toe die hij kan vrij kan besteden. Dit werkt voor ons het best zodat we niet of hoeven te vragen of er nog geld op de rekening staat maar heeft ieder voor zichzelf een overzicht.
@ Fransa ik was aan lezen en wilde precies t zelfde vragen hier,ik snap die contructie dus helemaal niet,maar ok ieder voor zich en hier dezelfde situatie als bij jou getrouwd,gemeenschap van goederen en ik verdien ook flink minder als mijn man @Be Happy wij hebben ook alleen maar een gezamellijke rekening en hoe doe je dat t zelfde als dat je een gescheiden rekening heb je weet toch wat je vaste uitgaven zijn dan weet je ook wat je elke maand overhoud om andere dingen van te doen en ja als ik iets wil kopen "mag"ik dat zomaar doen ook als duur is en omgekeerd net zo ik vind "mag"trouwens wel erg kinderlijk klinken mijn geld komt toch net zo goed op die rekening?? als je relatie goed is(mijn mening)dan vertrouw je elkaar ook met geld en hoef je echt niet elke aankoop te verantwoorden, bij ons werkt t prima.