spruw

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door urmomma, 12 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. urmomma

urmomma Lid

18 okt 2007
    83
    0
    0
    studente
    antwerpen
    mijn zoontje heeft srpuw ,
    de huisarts heeft me daktarin gel voorgeschreven die ik 4x per dag in zijn mondje moet smeren en op mijn tepels ..
    heeft iemand ervaring met spruw?..hoeland duurt het voor het genezen is ?
    en wat hebben ze u voorgeschreven ?
    en als het zovaak voorkomt waarom geven ze zo'n zalfje gewoonweg niet aan elke baby?
    Mijn mam zei me dat toen ze mij kreeg , elke vrouw zo'n gel moest gebruiken , maar dat is ook in rusland dus ..

in ieder geval , ik hoop maar dat het niets ernstig is

2. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Mijn dochtertje heeft ook spruw gehad. Ik gaf op dat moment geen bv meer dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb eerst druppels gekregen , maar die hielpen voor geen meter en later heb ik ook die gel gekregen en met een week was alles weg.

3. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Wij kregen ook Daktarin voorgeschreven. Na een dag of 4 was de spruw zo goed als weg. Wel hebben we toen nog 3 dagen doorgesmeerd om te voorkomen dat het weer terug kwam. Wij hebben de gel op het lepeltje gedaan en toen met een schone pink in het mondje gesmeerd. Dat was nog wel een heel gedoe. Geef de Daktarin ook niet voordat je gaat voeden. De Daktarin is erg slijmerig en kan ervoor zorgen dat de voeding niet goed in z'n maagje kan komen en dat hij dan gaat spugen. Beter is het dus om het na een voeding te gaan geven.
    Spruw is niet ernstig en Emiel heeft er niets aan over gehouden hoor.

4. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Jill heeft ook spruw gehad en ik ook omdat ik bv geef. Zij kreeg een substantie en ik creme voor mijn tepels.
    Bij Jill was de spruw snel over, maar bij mij duurt t nog steeds. Sinds 2 dagen voelt t weer meer aan en nog erger, ik denk dat Jill t ook weer heeft.
    Echt een gedoe dus.

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik mocht geen gel gebruiken maar kreeg geel vloeibaar spul wat rook naar kersen, na een week was het weg maar wel goed gebruiken want het is hardnekkig.
    Is het wit niet weg, neem weer contact op met je HA.

6. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    julian heeft ook spruw en ik kreeg ook dat gele spul. nu heb ik hem deze kuur gegeven en het is nog niet helemaal weg..wij de huisarts gebeld. zegt hij dat hij er niks meer aan doet als hij er geen last van heeft want 'het hoort er bij' :rolleyes:
    nou zijn de voedingen hier nog steeds drama....zal ik maandag toch nog maar eens de huisarts bellen...want dit gaat niet echt fijn zo

7. trotsemama

trotsemama Actief lid

9 sep 2007
    408
    0
    0
    Verkoopmederwerkster
    Den Haag
    Daktarin heeft hier prima geholpen, binnen 3 dagen alles weg

8. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Hier ook Daktarin voor onze dochter, heeft goed geholpen. Bij mij had mijn huisarts ook gezegd dat ik de Daktarin ook op mijn tepels moest smeren, maar volgens de apotheek is dit erg achterhaald. Daktarin op je tepels zou de melkklieren kunnen verstoppen. Daarom moet je daarvoor een andere creme gebruiken. Bij mij hoefde dat niet op recept en heb ik het zo van de apotheek meegekregen.

Wat trouwens naast de medicatie minstens zo belangrijk is, is het gebruik van schone spuugdoeken en bh's, vaak verwisselen van compressen en veel handen wassen!

9. Jeej

Jeej Lid

4 nov 2007
    84
    0
    0
    Hier was het een zeer langdurig project. Eerst begonnen met Daktarin. Het ging wel vrij snel beter, maar ik bleef lang witte puntjes zien. Toen het eindelijk weg was (na ongeveer 4 weken) en ik stopte kreeg ik zelf binnen 2 weken weer pijnsteken in mijn borsten. Dus weer gaan smeren en zo heb ik weken aan gemodderd. Ook nog Gentiaan Violet geprobeerd en uiteindelijk heb ik zelf Fluconazol capsules geslikt gedurende 3 weken. Dat hielp eindelijk afdoende en nu ben ik er al een hele poos vanaf. Wel merk ik dat zodra mijn weerstand laag wordt bijv door een verkoudheid of een buikgriep ik meteen weer ff een paar dagen daktarin moet smeren anders steek het gelijk de kop weer op bij mij. Mijn dochter heeft er al heel lang geen (zichtbare) last meer van.

10. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Met Daktarin was het binnen 3 dagen weg...heb daanra zeker nog 2x per dag een week lang door gesmeerd om er helemala vanaf te zijn...én niet te vergeten alles uitwassen op 60 graden, ook boxkleden etc...anders komt de schimmel gewoon weer terug...

succes!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Spruw komt veel voor, maar niet iedereen krijgt het natuurlijk. En je gaat niet onnodig medicijnen innemen, lijkt me.

Het beste werkt de medicatie als je na elke voeding de mond van je kindje en je tepels behandeld. Niet die enorme schep uit de bijsluiter, daar wordt je kindje maar misselijk van, maar per keer een hoeveelheid ter grootte van een flinke erwt. Die smeer je overal in het mondje, wangetjes, kaakjes en tongetje, met een schoon gaasje of goed schoongewassen vinger.

Als de klachten weg zijn kun je het beste nog 10-14 dagen doorsmeren om het echt helemaal uit te roeien, want als het na te kort behandelen terugkomt is het moeilijker weg te krijgen.

Verder heel schoon te werk gaan. Alles wat met de mond van je kind of je melk in aanraking komt desinfecteren of op minstens 60 graden wassen. Minstens eens per dag een schone BH, pads regelmatig verschonen. Kijk ook uit met je handdoek na het douchen. Gebruik het liefste steeds een schone.

Je kunt de daktarin rustig op je tepels smeren, daarvan gaan ze echt niet verstoppen hoor. Alleen is het zo dat bij sommige vrouwen de tepels week worden van de orale gel. In dat geval kun je voor je tepels beter een dun laagje daktarincreme gebruiken.

12. Tyler heeft ook spruw gehad en we hebben 2 weken die gele druppeltjes gegeven (weet niet meer hoe het heet!)

En een collega van heeft ook een baby die de eerste tijd in het ziekenhuis heeft gelegen en die baby had geen spruw maar kreeg de medicijnen wel uit voorzorg!

13. acire

acire Fanatiek lid

hey, sascha heeft ook spruw.
    we hebben van de dokter nystatine meegekregen.
    wat een rotspul is dat zeg, een geel goedje dat je met een pipetje op de speen moet aanbrengen en dan steeds opnieuw in de mond tot het pipetje leeg is.
    heb je in de ene arm een baby, de andere een fles, dan moet je dat spul op de speen doen en dan maar zorgen dat het er niet afdruipt.
    ze heeft het nu bijna een week en het lijkt alleen maar erger te worden. haar lipjes krijgen nu zelfs al een witte gloed.
    morgen maar eens bellen of hij niets anders voor kan schrijven. wat werkt het beste volgens jullie?

14. kat

kat Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.402
    2
    0
    Dewi heeft ook spruw gehad.
    De eerste keer hebben we ook nystatine gekregen (ik moest het overigens rechtstreeks bij haar in het mondje doen, en dan met een schone vinger verdelen in haar mondje) en ik kreeg daktarin (ik geef ook bv).

Toen was het na een paar daagjes alweer weg. Zelf heb ik toen nog 10 dagen door gesmeerd.

De tweede keer hebben we allebei daktarin gebruikt, en ook hier was het na een paar daagjes weer weg (idd. ook hygiënisch te werk gaan).
    Dewi gaf ik ook kleine bolletjes tegelijk (stuk of 3/4) en die verspreide ik over de wangen en het gehemelte, maar niet te ver in de mond.
    En ook hier weer even mee doorgegaan. Ik heb overigens bij mijzelf na elke voeding gesmeerd, eerst de tepel schoon gemaakt aan de lucht laten drogen en toen gesmeerd.

Gr. Kat

15. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    acire, daktarin werkt echt goed! en ze vinden het ook erg lekker ;)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nystatine is een middel dat de groei van de schimmel tot staan brengt, maar de schimmel niet dood, het lichaam moet dan de schimmel overwinnen. Het is meestal het eerste (vrij milde) middel dat geprobeerd wordt. Zo te zien werkt het niet, dus moet je je huisarts bellen voor een wat sterker middel, meestal krijg je dan Daktarin, dat wel een schimmeldodende werking heeft.
    Schimmelbehandeling heeft het meeste effect als het na elke voeding wordt aangebracht. Dat gehannes met een speen is niet nodig, je kunt, zoals Dewi schrijft, het gewoon in de mond doen en met een goed schoongemaakte vinger uitsmeren.

Normaal gesproken moet je bij antischimmelmedicatie binnen 2 a 3 dagen verbetering zien. Heb je die niet, dan is het middel niet sterk genoeg. Slaat de behandeling aan, behandel dan 10-14 dagen door na het verdwijnen van de klachten om ook de laatste restjes uit te roeien.

17. acire

acire Fanatiek lid

bedankt voor de antwoorden!
    ik bel morgen de huisarts weer even op en zal vragen om daktarin.
    ik hoop dat dat het beter werkt.

18. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Even een tip: wij deden de Dactarine altijd met een wattenstaafje aanbrengen in de mond van ons zoontje. Zo kun je preciezer en beter te werk gaan dan met je grote vingers!

19. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Hier ook dactarin aangebracht met een wattenstaafje, werkte perfect. Mijn zoontje had geen last van de spruw, ik des te meer (beter zo dan omgekeerd!) Met de dactarin werd het na 3 dagen minder, na een dag of 6 volledig over, toen nog wel 3 dagen doorgesmeerd voor de zekerheid.

20. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Ik deed in het begin inderdaad met mijn vinger in de mond van onze dochter, maar wat een gesmeer! Iza vond het ook nog eens ontzettend smerig. Met een wattenstaafje is het heel goed te doen!

Deel Deze Pagina