Nog even en dan is het weer kerst Wat betekend een hoop lekker eten, maar goed wat mag wel en wat mag niet. Kijk de standaard dingen weten we nou allemaal wel. Geen voorverpakte zalm, paling enz. Geen rauw vlees, die kennen we nou wel Maar wij zijn bijv 1e kerst bij mijn moeder en die heeft allemaal lekkere dingen gehaald waarover ik een beetje twijfel of ik dat nou wel of niet mag eten. En ik ben vast niet de enigste die vragen heeft. Ik dacht misschien kunnen we mekaar hier helpen met vragen over eten: Mijn vragen: 1:Mag Parmaham? (leek me wel, is gerookt toch. Dus gaar dacht ik?) 2:Mijn moeder heeft Makreel gekocht, maar dan voorverpakt uit de supermarkt, geld daarvoor dezelfde regel als bij zalm en paling?
volgens mij kun je die ham gewoon eten en die makreel moet je laten staan. Aangezien die vacuum verpakt is kan daar listeria in voorkomen.
1. Parma ham mag je gewoon eten. Is bewerkt. Eet er geen kilo van want het is erg zout. 2. Makreel wordt aangeraden om zeer matig mee te zijn omdat het een roofvis is. Roofvissen bevatten veel metalen. Daarnaast wordt afgeraden om vacuumverpakte vis te eten. Vacuumverpakt betekent dat alle lucht uit de verpakking is. Je kunt dus wel verse zalm, paling en makreel (beperkt) eten. Waar wel op letten: - rauwmelkse kazen (van het kaasboertje bijvoorbeeld) - rauw vlees (biefstuk, carpaccio etc) - rauwe groenten / rauwkost (goed wassen!) - alcohol (natuurlijk maar als het goed doorgekookt is in het eten, kun je het wel eten: bijvoorbeeld stoofpeertjes) - toetjes met rauwe eieren (bijvoorbeeld zelfgemaakte Tiramisu) Eet daarnaast niet te veel pate e.d. (ivm te grote hoeveelheden vitamine A). Je kan dus veel meer WEL eten dan NIET eten. Geniet lekker van de kerstdagen
Een kleine aanvulling: Wat niet mag is vacuumverpakte RAUWE vis. Paling en makreel zijn NIET rauw, en mag je dus gewoon eten. Voor alle vette vis geldt trouwens wel dat ze allerlei slechte stoffen extrgoed in hun lichaamsvet opslaan (pcb's). Eet er dus geen kilo's van. Vette zeevis geldt wel als heel gezond! Ook met paling dus een beetje oppassen.
Op de site van het voedingscentrum staat bij wat je niet mag eten alleen "voorverpakte vis". Er staat niet rauwe voorverpakte vis, dus volgens mij gaat het om alle voorverpakte vis.
Je hebt gelijk! Het staat er wel een beetje vaag: "voorverpakte vis, zoals gerookte zalm", had begrepen dat er wat aanpassingen zijn gedaan op de website van het VC, en dat salami ineens ook niet meer 'mag'. Kan me nou niet herinneren wat er eerst stond en of dit ook veranderd is. Ik probeer zelf af te gaan op (semi)overheidssites (zoals VC of RIVM) als het gaat om voedingsadviezen, en zoek nog weleens door op wikipedia of echt wetenschappelijke sites als iets me niet helemaal duidelijk is. Jammer genoeg weet ik niet meer waar ik de vacuumverpakte rauwe vis vandaanheb. Volgens mij van VC, maar dat valt nu natuurlijk met geen mogelijkheid meer te achterhalen Anyway: vergeet mijn advies maar dan. Als 't inderdaad veranderd is, is daar vast een reden voor, en dan wil ik niet degene zijn die zegt dat je de adviezen in de wind moet slaan.
Het gaat om de vaccuumverpakking. Gerookte zalm uit een vacuumverpakking wordt afgeraden! (ook al is het niet rauw). Verse rauwe vis mag je trouwens wel eten (goeie sushi e.d.)
@Cygnet2 Dat dacht ik dus ook, dat het om de vacuumverpakking ging. En gerookte zalm is wel degelijk rauw, ook. Paling mocht eerst wel! Maar zoals mermaid ook al zegt, staat er (nu?) heel wat anders op de site van het VC, namelijk 'voorverpakte vis'. En daar ga ik me echt niet tegenaan bemoeien
Ja, dat van die salami had ik ook gehoord inderdaad. Daar begreep ik helemaal niets van. Ach nou ja, ik houd me maar aan de richtlijn geen voorverpakte vis te eten, dus vacuüm verpakte zalm enzo. Nog 5 maandjes en dan mag ik het lekker weer.
oh da's een leuke... Je hebt koud roken en warm roken. Bij warm roken wordt ook gegaard, maar bij koud roken niet. Vergelijk het maar met Amsterdamse ossenworst. Die is ook gerookt, maar nog steeds rauw (Meijer op de Scheldestraat heeft de lekkerste!). Zie wikipedia (Roken (voedsel) - Wikipedia) en je kunt ook nog op Het koud roken van vis kijken
VC is wel vaker lekker onduidelijk vind ik. En ach, nu heb je een reden om je gerookte zalm bij de goede visboer te halen. Zo slecht is dat ook weer niet
Vraag 2: hoe groot is de kans dat de AH (of welke andere supermarkt dan ook) koud gerookte vis verkoopt?
Even een vraagje over zalm, ik snap er namelijk de ballen niet meer van als het gaat om "voorverpakt" en "vacuum verpakt". Ik begrijp dat je geen vacuum verpakte zalm mag eten, maar mag je wel de voorverpakte zalm uit de supermarkt eten? Dus waar lucht in zit? Of ook niet. Want mijn vk zei van niet, maar volgens mij haalde ze het door elkaar (ze zei namelijk dat je geen vacuum verpakte vis mag eten), en ja, dat weet ik ook wel... . Maar ik bedoel dus een filet. Ik las namelijk ergens (weet niet meer waar) dat dat juist wel weer mag. Ik heb laatst een stukje zalm van de visboer gehaald, heerlijk hoor. Maar ik was wel 3x zoveel geld kwijt .
ja dat vraag ik me dus ook af over die zalm. ik heb laatst zalm gegeten van de ah. gewoon die in t vriesvak liggen, maar dus wel verpakt zijn. die moet je zelf nog bakken. mag dat dan wel? en nog een vraagje. mijn moeder maakt DE lekkerste whiskeysaus ever altijd met kerst. een mega grote bak en daar doet ze dan van de kleinste flesjes wiskey maar t halve fles van erbij. mag dat dan wel want t is echt minimaal of zeggen jullie dat ook liever niet doen?
Als je de vis nog zelf gaat bakken / verhitten, kun je het sowieso eten. Voorverpakt, vacuumverpakt, of niet ingepakt. Je verhit het namelijk, en dan gaan de bacterien die er eventueel inzitten hartstikke dood. Over alcohol hebben mensen verschillende ideeen. Ik heb deze zwangerschap nog geen druppel op (hmmmm, alleen een keer een toetje met wat drank erin). Maar met oud & nieuw ga ik toch echt met 1 glas champagne meetoosten, en ik ben van plan dat ene glas leeg te drinken ook. Sommige anderen hier houden het op 0 komma helemaal niks, qua alcohol.
Nogmaals, gerookte zalm is niet rauw. Rauwe vis mag best maar je mag geen vaccuumverpakte vis (dus de verpakking waar alle lucht uit is!). Je mag dus wel die pakjes van de AH bijvoorbeeld waar gerookte zalm voor de sandwich in zitten (die hele vierkante plakjes die schreeuwend duur zijn) en je mag dus ook gerookte zalm van de visboer. Gerookte zalm hoef je dus niet te bakken. Heb je vaccuumverpakte gerookte zalm (paling of makreel) gekocht dan kun je het eten als je het voldoende verhit (bijvoorbeeld op de pizza of in een saus) Er is niets mis met rauw mits je dit heel vers op eet. Dus niet donderdag halen en zondag eten... @Mamamuts: die vlos van jou haalt het dus inderdaad door elkaar Alcohol. Er wordt afgeraden alcohol te gebruiken omdat men niet weet hoeveel alcohol schadelijk is. Persoonlijk zou ik het sausje niet laten staan maar het is maar net waar je je prettig bij voelt.