Hallo allemaal, Volledig nieuwbakken op dit gebied Ik moet mijn dochter echt gaan inschrijven op een school. Er zitten er bij ons 3 om de hoek. Met 1 heb ik een afspraak gemaakt, degene waarvan mij het "schoolplan" het meest aansprak. Maar wat zijn nou de vragen die je stelt bij het uitkiezen van een school? Ik ben even blanco...(ligt ook wel aan zwangerschaps dementie hoor, het speelt me grote parten ) Aangezien jullie misschien al ervaring ermee hebben, teer ik graag op jullie kennis! Bedankt alvast (vooral namens mijn dochter)
Wat wil je weten? Wat vind je belangrijk? Wat voor leesmethode hanteren ze? Zie je dat ook terug als je door de school loopt? Hoe gaan ze om met uitschieters (onder En boven) Pestbeleid, hoe vaak gym, mag je rondkijken, in de klas? Merkte zelf dat een hoop vragen kwamen na het eerste bezoek Zo van "oh daar deden ze dat zo.. Hoe doen ze dat hier?" Wat vind je zelf belangrijk.. Speciale leesmethodes zoals daltonmethode of liever normaal klassikaal, godsdienstonderwijs of niet etc En vooral ook veel sfeer proeven. Wij spraken bijv bij 1 school af om 8.45 net na schoolbegin dus Waren veel te vroeg en al half claustrofobisch toen alle kids om onze oren vlogen. Terwijl dat bij een andere school juist heel rustig ging. Dat soort dingen ga je dan vergelijken en dan kom je vanzelf bij een keuze.
Ja precies, wat vinden jullie belangrijk? Bepaalde methode (Jenaplan, montesori) wel of niet een Christelijke grondslag, gemengde school of juist wit/zwart etc etc En maak afspraken of ga naar de open dag/ochtend, die worden meestal wel een aantal keer per jaar georganiseerd. Uiteindelijk is het toch de sfeer op school die de keuze bepaalt, bij ons wel tenminste.