Heb het nu helemaal uitgezocht mocht ik per september werkeloos raken. Doordat me contract niet wordt verlengd krijg ik ww en 16 weken zwangerschapsverlof van het UWV (100% ipv 70% zoals geregeld in bij je WW). Ben hier dus echt blij mee dat we niet straks met half lege handen zitten. Doordat ik nu een lease auto en deze niet meegerekend wordt in je WW en zwangerschapsverlof (bij werkeloosheid) zal het salaris ongeveer gelijk zijn. Maar nu de vraag ik krijg dan nog 2 maanden ww voor het zwangerschapsverlof. Hoe streng zijn ze met die sollicitatieplicht? Niemand die me natuurlijk aanneemt en zie het niet echt zitten om straks hoogzwanger te moeten gaan solliciteren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben vorig jaar januari zwanger geraakt. Ik werkte op uitzendbasis en bij mijn werk moesten in april alle uitzendkrachten eruit. Toen heb ik WW aangevraagd en ook gekregen. Ik had zeker sollicitatieplicht, heb dat ook gewoon netjes gedaan maar het was zeer duidelijk dat ik zwanger was op een gegeven moment en ik werd gewoon niet aangenomen. Mag niet, maar gebeurt wel (ze geven wel een andere smoes). Ik weet niet hoe de arbeidsmarkt nu is, want heb sinds feb een baan, maar vorig jaar was het al slecht en met zwangerschap helemaal voor mij dan. In elk geval, ik heb maandelijks braaf mijn lijstje met sollicitaties ingeleverd bij het uwv, met daarbij de status (brief verstuurd, uitgenodigd of geen reactie enz..) en ben er verder nooit op gecontroleerd of wat dan ook. Uiteindelijk is mijn ww overgegaan in zwangerschapsverlof en toeval wilde bij mij dat ik na m'n verlof ook geen recht meer zou hebben op ww dus dat liep netjes in elkaar over. Maar mocht je uitgenodigd worden op gesprek moet je er wel heengaan, hoogzwanger of niet. Je kunt het natuurlijk dan ook in je brieven gaan vermelden, dat is niet verboden natuurlijk en grote kans dat je dan niet eens meer uitgenodigd wordt. Maar dan heb je wel gesolliciteerd.
Tonneke, Hier ook een zwangere met een aflopend contract vlak voor de uitgerekende datum. Op dit moment werk ik 20 uur en heb ik een aanvulling vanuit de WW...Je krijgt op het moment dat het zover is een werkcoach toegewezen waarmee je in een gesprek afspraken gaat maken. Bij mij is de sollicitatieplicht bijvoorbeeld naar beneden bijgesteld, ipv 2x per week 1x solliciteren. Jij zit tegen die tijd nog dichterbij je uitgerekende datum dus zal er bij jou helemaal gekeken gaan worden wat nog haalbaar is. Het UWV ziet zelf ook wel in dat de kans op een baan met een zwangere buik erg klein is(ik spreek uit ervaring). Ik zou me vooralsnog niet al te veel zorgen maken en je kunt je desnoods overal alvast gaan inschrijven bij uitzendbureaus, dat telt namelijk ook mee als verplichte sollicitatie, dan ben je zo door die 2 maanden heen. Geniet van je zwangerschap en vooralsnog geen zorgen maken, komt tijd, komt raad
'Dat is fijn om te weten. Ik ga 8 november met verlof en ga eind augustus tot en met halverwege september op vakantie (contract loopt eind augustus af). Het is dus ruim 1,5 maand maar. Ga dan ook zeker in de brieven zetten dat ik zwanger ben, kan er toch niet omheen dan. Ww loopt dan nog 3 maanden door na me verlof maar dan heb ik wel de kans om een goede leuke baan te vinden. Moet je op vacatures solliciteren of gelden open sollicitaties ook?
Een open sollicitatie geldt ook. Wel hebben ze een beperking op het meetellen van inschrijvingen bij uitzendburo's, ik meen dat ze er maar een per maand meetellen als sollicitatie. Tijdens je vakantie heb je ook gewoon recht op WW hoor, maar je moet het wel aangeven dat je vakantie wilt opnemen. Officieel moet het UWV je vakantie goedkeuren
Oja en hoe zit het met vakantie? Je krijgt er 20 maar over 2010 zijn het nog maar 4 maanden. Ik ga eind augustus op vakantie en dat zijn dan 8 dagen in september. Maar als ik me part time dagen er vanaf haal maar 5. Houden ze hier rekening mee? Het is best ingewikkeld nog allemaal.