Loon na 1 jaar ziekte wet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hdvrehtse, 19 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hdvrehtse

hdvrehtse Lid

2 jan 2013
    26
    0
    0
    Apeldoorn
    Hallo,

Vorig jaar 1 februari ben ik aansluitend op zwangerschapsverlof in de ziektewet beland. Ik zit nu dus bijna 1 jaar in de zw, het duurt waarschijnlijk nog wel een tijd voordat ik weer aan het werk kan/mag. Nu is mijn vraag of ik er na 1 jaar zw in salaris op achteruit zal gaan.
    Mijn werkgever kon mij hier geen duidelijk antwoord op geven omdat hij dit nog niet eerder voor de hand heeft gehad.
    Ik heb zelf geprobeerd te bellen naar het UWV, maar aangezien mijn dossier zo'n rotzooi is konden ze me ook niet direct een duidelijk antwoord geven.

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Esther

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Esther,

Je zit bij je werkgever in de Ziektewet en wilt weten wat er met je salaris gebeurt als je langer dan een jaar ziek bent.

Ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap of bevalling?
    In dat geval blijft je salaris 100%.

Wanneer je klachten niet door de zwangerschap of bevalling komen, kan het zijn dat je minder krijgt na een jaar ziekte.

Hoe veel loon je precies krijgt, staat in je CAO.
    In de meeste CAO’s staat dat een zieke werknemer 170% van het loon over 2 jaar krijgt betaald.
    Vaak is dit in het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70%.
    Heb je geen CAO?
    Dan moet de werkgever uitzoeken hoeveel hij je moet betalen.

Het tweede jaar van je ziekte kan het dus 70% worden.
    Mocht je daarmee beneden het sociaal minimum komen dan kun je een toeslag bij UWV aanvragen.

Actuele informatie over je inkomen tijdens ziekte vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina