Zwanger en schoonmaakwerk.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Twingia, 19 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik ben 17 en 3 dagen zwanger. En werk in de schoonmaak.
    Nu is het zo dat je 3 maand voor de bevalling niet meer dan 1x in het uur bukken, hurken, knielen mag.

Nu moet ik dit veel vaker in het uur. Namelijk 9 x bij een WC en dan 6 x bij prullenbakken. En dit in 1 uur en 3 kwartier.

Het werk kan niet aangepast worden, want ik werk er alleen. Dus kan niet aan een collega vragen doe jij dat, dan doe ik iets anders.

Wat moet er dan gebeuren? Eerder in met zwangerschapsverlof? Ofzo? Enn moet ik dit zelf melden bij mijn leiding gevende?

Bron: van het niet bukken enzo:
    Waar moet ik op letten als ik zwanger ben en werk? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Twingia,

Wanneer je jouw werk niet volledig kunt/mag doen door je zwangerschap, kun je jezelf ziek melden bij je werkgever.
    Met je werkgever kijk je dan naar de mogelijkheden voor aangepast werk.

Als je ziek gemeld bent in verband met zwangerschapsklachten dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden.
    UWV neemt dan de aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling.
    Wanneer deze wordt goedgekeurd, betaalt UWV de Ziektewet-uitkering meestal via je werkgever.

Zit je zes weken vóór je vermoedelijke bevallingsdatum nog in de Ziektewet?
    Dan wordt de Ziektewet op dat moment beëindigd en moet de zwangerschapsverlof in gaan.
    Denk er wel om dat deze nog wel apart aangevraagd moet worden.
    Dit moet je werkgever voor je doen.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens je zwangerschap vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina