Loonbeslag

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Hallo allemaal,

Ik kreeg vandaag bericht van mijn werkgever dat een instantie loonbeslag wil leggen.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Mijn locatiemanager wil hierover met mij in gesprek maar ik voel er niet zo veel voor om mijn financiën met mijn manager te bespreken. Moet ik dit?

Uiteraard neem ik contact op met de instantie maar die is vandaag gesloten ivm Hemelvaart.

Ik hoef geen reacties als: "gewoon je rekeningen betalen". Dat weet ik maar ivm persoonlijke omstandigheden heb ik het bedrag niet kunnen voldoen en de instantie heeft nooit open gestaan voor een betalingsregeling.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jouw werkgever moet hieraan meewerken en moet informatie overdragen, ik kan me voorstellen dat hij daarom met jou in gesprek wil en zou dit ook niet weigeren.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.866
    113
    Ja is heel normaal dat je werkgever met je hierover in gesprek wil, dat gebeurt hier ook als er loonbeslag wordt gelegd. Vaak proberen ze je gewoon te helpen.

4. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    Ik heb hier geen ervaring mee,
    maar van wat ik weet is zo'n gesprek meer om te kijken hoe het met jou gaat ( in de zin van betrokkenheid van werkgever).

overigens ik weet niet wat voor instantie het is maar ik dacht ooit ergens gehoord te hebben dat een deurwaarder/incasso bureau altijd open moet staan voor een betalingsregeling / oplossing . en dat loonbelasting vaak een maatregel is als een consument gewoon niet betaald.

overigens het lijkt mij dat voor een loonbeslag er eerst een rechtszaak eb hele rambam aan voor is gegaan. Dus als je bewijs hebt dat je wel degelijk op brieven en dergelijke hebt gereageerd zal je je toch moeten informeren in wat mogelijk is en je misschien beroepen op een geschil...

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mijn vriend werkt op een deurwaarderskantoor en heb het even voor je nagevraagd. Wat is de datum van beslaglegging en is jouw salaris en vakantiegeld al uitbetaald.

Het is logisch dat jouw werkgever met je in gesprek wil om je te helpen. Heb je een partner? Dan is het ook belangrijk eerlijk open kaart te spelen over zijn salaris anders kan ervoor gekozen worden om jouw beslagvrije voet op 0 te zetten waardoor ze heel jouw salaris moeten afgeven.

Jouw werkgever mag niet weigeren en moet hieraan mee werken.

Om jouw beslagvrije voet te bekijken kun je deze link aanklikken. Alles wat je erboven verdient moet jouw werkgever afdragen.

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_normen.pdf

duikster vindt dit leuk.
  6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Als de instantie betalingsregelingen geweigerd hebben zijn ze in gebreke gebleven, als jij kan aantonen dat je wel wou betalen maar hun nee zeiden moeten ze overnieuw beginnen met de procedure..

Daarnaast mag een werkgever niet weigeren. Hier is overigens nooit een gesprek met de werkgever geweest maar dit zal vast zijn om te kijken of hij je ergens mee kan helpen.

Voor meer info pb maar :)

7. twinkle star

Een loonbeslag gaat altijd via de rechtbank met uitzondering van CIB en belastingdienst die mogen zo loonbeslag leggen.

Ik weet niet bij elke instantie je schuld hebt maar als dit niet het CIB of belastingdienst is zijn er 2 momenten geweest dat ze jou op de hoogte hebben gesteld.
    Dit met een dagvaarding, uitspraak rechter via de deurwaarder (betekening).

Binnen 4 weken nadat het bij jou bekend is gemaakt mag je in verweer maar het belang mag in die tijd wel gelegd worden.

8. twinkle star

Dit klopt niet. Een instantie is nooit verplicht een betalingsregeling af te spreken, zij mogen dit weigeren. Slim is het niet want de procedure via de rechter kost veel geld. Zij zullen dit dus alleen doen als de schuld hoog is en/of zij het idee hebben dat de betalingsregeling niet nagekomen zal worden, weinig zal opleveren.

jessy77 vindt dit leuk.
  9. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    serieus? ons is altijd verteld dat als jij een betalingsregeling wil ze wettelijk verplicht zijn te kijken naar de mogelijkheden.. en als jij aan bied moeten ze die aannemen als jij een inkomsten en uitgave formulier ingevuld hebt geloof ik..

maar goed misschien ben ik verkeerd geinfomeerd hoor.

10. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Ik ben werkgever en heb nu enkele malen een werknemer met loonbeslag gehad.

Ondanks dat ik weet dat hier een heel lange tijd met mogelijkheden aan vooraf gaat zal ik mijn medewerkers nooit de les lezen. Dat is niet aan mij.

Wat ik wel moet doen is meewerken, dat leg ik uit. Verder bied ik wel mijn hulp aan in de vorm van een budget coach. Dat betaal ik dan uiteraard. Daar heeft iemand als eens dankbaar gebruik van gemaakt. Dat vond ik zo tof dat ik diegene ook regelmatig een tas boodschappen of kinderkleren heb toegestopt.

Pstjepiet, Blijdorp, void en 37 anderen vinden dit leuk.
  11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wees ook eerlijk naar de deurwaarder toe over je inkomen en uitgaven (huur en zorg verzekering) anders gaan ze schatten wat die kosten zijn en dat valt vaak nadelig voor je uit.
    Dan houden ze te veel in van je loon.
    Terwijl ze er rekening mee horen te houden dat je je huur nog kan betalen

Misschien ook goed te kijken bij de gemeente voor hulp
    Misschien kunnen ze je advies geven of helpen de achterstand in stukjes terug te betalen
    Meestal luistert een deurwaarder beter naar een schuldhulpverlener dan naar jezelf om een betaalafspraak te maken

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Tip: Klop eens aan bij schuldhulpmaatje. Zij kunnen antwoord geven op al je vragen, je helpen je financiën op orde te krijgen en ze kunnen bemiddelen met instanties. Ook bij de rechtbank.. Is een vrijwilligersorganisatie, dus kost je helemaal niets.

13. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Dit. Het is doorgaans goed bedoeld van je werkgever om te kijken waar ze evt kunnen ondersteunen. Ik zou het gewoon kort uitleggen je hoeft niet direct al je financiën op tafel te leggen als dat niet prettig voelt!

14. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Ook heel fijn dat ze willen helpen maar het is een beetje gênant om dit met je leidinggevende te bespreken die je dagelijks op de werkvloer ziet. Mijns inziens veranderd dit de werkrelatie nogal daar mijn leidinggevende toch anders naar me kijkt .

15. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Hier is allemaal geen tijd voor.
    Ik kreeg vandaag de melding van mijn werkgever en moet uiterlijk maandag laten weten of ik iets heb kunnen regelen, anders sturen ze de papieren op.

16. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja maar dan is er wel al wat aan vooraf gegaan. Er wordt niet zomaar vanuit het niets beslag op het loon gelegd. Opzich heb je kansen genoeg gehad om tot een oplossing te komen. Dat de schuldeiser niet akkoord is gegaan met de door jouw voorgestelde betalingsregeling kan komen doordat ze het bedrag te laag vonden. Hebben zij ook nooit een voorstel gedaan?
    En wat heb je zelf al ondernomen om de openstaande schuld af te lossen?

17. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Nee zij hebben geen tegenvoorstel gedaan. Zij gaven alleen aan dat zij geen betalingsregeling willen treffen. Ik heb ook nog een aangetekende brief gestuurd met een betalingsvoorstel maar daar zijn ze ook niet op in gegaan.
    Ze zijn inderdaad niet verplicht om een betalingsregeling te treffen.
    Ook heb ik alsnog een deel van het bedrag over gemaakt om te laten zien dat ik van goede wil ben, maar dat heeft ze ook niet doen overtuigen .

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik vraag mij dan af hoelang deze rekening al open staat.. heb nog nooit gehoord dat er zo snel beslag werd gelegd op iemands loon. Dan heb je toch al te maken met een deurwaarder?

Of je nou wel of niet wil, je baas zal nu toch al een bepaald beeld van je hebben. Het beste lijkt het mij juist om hierover eerlijk te zijn en het uit te leggen.

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Is het een groot bedrag? Kan je her van familie of vrienden lenen en dan nog snel overmaken dit weekend?

Loonbeslag is een laatste maatregel omdat men weet inderdaad hoe vervelend en belastend het is voor diegene, ik zou mij eerlijk gezegd ook verschrikkelijk schamen en opgelaten voelen. Sterkte meid. :(

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Waarom is dat gênant? Ik vond het heel fijn dat mijn leidinggevende op de hoogte was van mijn privesituatie (was niet van financiële aard, maar mijn emotionele toestand). Toen kon zij mij tenminste helpen. Ik kan me namelijk voorstellen dat het je ook stress oplevert wat je werk niet ten goede komt.
    Je leidinggevende is ook een mens ;) en iedereen heeft zn eigen sores.
    Sterkte met je situatie.

Hopsatee en twinkle star vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina