iemand ervaring met bloedtransfusie nav bloedarmoede?

Discussion in 'De lounge' started by Lanalanalana, Apr 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Een tijd geleden zat mijn Hb op 4,1 erg laag dus. Ik ben toen flauwgevallen en naar het ziekenhuis afgevoerd. De arts daar had het over een eventuele bloedtransfusie maar dat is uiteindelijk niet gedaan. Later naar de huisarts gegaan en die gaf mij ijzertabletten. Van deze tabletten werd ik extreem moe, zo moe dat ik het eigenlijk niet meer trok. Ik viel eigenlijk continu in slaap en alles echt alles was teveel voor me. Stond er ergens een deur open, dan kreeg ik het niet voor elkaar op te staan en die deur dicht te doen. Vreselijk. Ook veel obstipatie door die tabletten gehad. Mijn Hb is wel omhoog gegaan en zat toen rond de 5.2. Ik kreeg toen wat problemen met mijn huisarts want die ontkende eigenlijk al mijn bijwerkingen, vooral het vermoeider worden vond hij echt heel raar en volgens hem kon het niet, terwijl ik mij zorgen maakte omdat ik ook gewoon auto moest rijden enz. Ik ben nu op eigen houtje (huisarts wil ook niet verder kijken nu) begonnen met Solgar genle iron, twee tabletten per dag. Ik slik het nou een week en voel me weer vermoeider dan ervoor (ik heb een paar weken geen enkele ijzertalet gehad). Ook heb ik nog erge obstipatie etc.

Ik zit steeds meer te denken aan een bloedtransfusie, misschien is het het proberen waard? Mijn huisarts heeft er niks mee en zegt dat alleen die ijzertabletten helpen die hij heeft voorgeschreven. Maar ik wil mijn ijzer naar een normaal niveau en dat zit ik nu niet! Wie heeft ervaring?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Is er (bloed)onderzoek gedaan naar de achterliggende oorzaak van je bloedarmoede?
    Ik bedoel: een bloedtrasfusie zal altijd helpen, maar als je de oorzaak van het ontstaan van de bloedarmoede niet weet dan ben je na 3 maanden weer terug bij af.

3. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    ja heel uitgebreid zelfs maar niks uitgekomen. Ik heb ook geen superheftige menstruaties ofzo.

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat is er allemaal getest dan?
    Als je geen extreme bloedingen hebt, dan is er dus verstoorde aanmaak.

5. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Om eerlijk te zijn weet ik het niet meer precies, er was behoorlijk wat aangekruist op het formulier. Naast de reguliere dingen ook dingen over het hart en B12 (deze was prima). Ik heb niet alles bekeken maar volgens de huisarts was alles zeer uitgebreid getest en was het bloed dik in orde.

6. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik weet niet meer precies, wel erg uitgebreid, ook dingen over het hart en B12 en alles was prima verder.

7. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    dubbel gepost, ging beetje vreemd met mn computer

8. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Een bloedtransfusie bij een ijzertekort/bloedarmoede? Dat heb ik nog nooit gehoord.
    Mijn dochter moest een bloedtransfusie ondat haar bloedplaatjes op niveau 4 (normaal 250/450) zaten. Ik dacht dat je alleen een bloedtransfusie krijg als je bloedplaatjes te kort heb, rode bloedcellen tekort of een plasma tekort.
    Weet je ook wat de bijwerkingen en de gevaren zijn??

IMG_1009.jpg

9. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

May 23, 2011
    3,325
    674
    113
    Utrecht
    Wat vervelend voor je.
    Het lijkt mij inderdaad erg belangrijk om te kijken waar je anemie vandaan komt. Is er al gekeken of je misschien bloedverlies hebt uit je tractus digestivus middels gastro- en/of coloscopie?
    Ben je bekend met bloedarmoede?
    Je Hb is wel erg laag om alleen met staalpillen op te krikken. Meestal wordt er bij zo'n laag Hb een bloedtransfusie toegepast, omdat dit vele malen beter en sneller effect heeft.
    Als ik jou was zou ik toch nog teruggaan naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een internist om te laten uitzoeken waar je bloedverlies vandaan komt en om je bloedarmoede adequaat aan te pakken.

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een Hb van 4 is extreem. Ik snap het voorstel van een transfusie (van het ziekenhuis) wel. Bijwerkingen? Dat valt ook allemaal wel mee. Er zijn mensen die wekelijk/maandelijks een transfusie krijgen om hun Hb op peil te houden. Maar... dit is bijna altijd vanwege een onderliggend lijden. Ik zou me dan ook daarop focussen en je door laten verwijzen. Er kunnen 100 en 1 oorzaken zijn voor zo'n laag Hb. Beter dit bij de bron aanpakken.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je schrijft trouwens in je eerste bericht dat je je ijzer terug wilt naar een normaal niveau. Is hij te laag? (Omdat je later schrijft dat je bloed ok is)

12. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    Hb van 4 is niet extreem laag hoor. Normaal is 7 ongeveer
    Probeer floradix eens is een drankje en helpt super goed bij laag hb,vermoeidheid enz

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eh... onder de 6 moesten wij persoonlijk de behandelend arts bellen...
    4 is niet normaal zonder duidelijke oorzaak. Met floradix kom je nergens met deze waarde.
    7 is niet normaal. Ook dit is te laag!
    Nirmaalwaarden zijn tussen de 7,5 en 10,0 (voor vrouwen)

14. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    In andere topics gaf je aan hartpatiënt te zijn, dan laten ze je niet lopen met een hb lager dan 6.0... en ferritine, ijzer dus, wordt niet met een bloedtransfusie verholpen. Een ijzerinfuus krijgen kan wel hoor, maar heeft dus niks met elkaar te maken..

15. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ja, die heb ik allemaal gelezen, maar zo doorleven is ook niks. Ik heb met de arts in het ziekenhuis er toen ongeveer een half uur over gepraat en die zei ook dat mijn Hb zo laag was dat een bloedtransfusie bijna onvermijdelijk was. Uiteindelijk is dat niet gebeurd

16. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nee floradix neem ik ook niet, dat is denk ik te "licht" voor de situatie. Ik ben idd hartpatiënt maar er is geen verband gevonden. Een Hb van 4 is trouwens wel erg laag iemand hierboven schreef van niet maar is wel echt zo.

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In wat voor zin ben je hartpatiënt? Mensen die problemen hebben met hun hartkleppen kunnen namelijk soms extra bloedafbraak hebben.
    Als je een probleem hebt met hartfunctie zou ik zeker met je cardioloog overleggen en een transfusie overwegen. Je hart maakt nu soort van overuren omdat het harder moet pompen om je lijf van zuurstof te voorzien.

18. Lanalanalana

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hartritmestoornis

19. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Het ligt aan je hartprobleem of je in aanmerking zou komen voor een transfusie. De meeste ziekenhuizen gebruiken de 4-5-6-regel, wat betekent dat je met bepaalde ziekten een transfusie krijgt bij Hb lager dan 6, bij andere ziekten bij Hb lager dan 5 en als je geen van die afwijkingen hebt pas bij een Hb lager dan 4. Transfusies zijn ook niet zonder risico. Als het probleem op te lossen is met ijzertabletten, dan zou ik toch daar voor kiezen. Vermoeidheid is een niet eerder gerapporteerde bijwerking van ijzerpreparaten, dus de kans dat je moeheid daarvan komt is echt heel erg klein. Natuurlijk kun jij de eerste zijn met deze bijwerking, maar die middelen zijn al tientallen jaren in de handel dus heel waarschijnlijk is het niet.. Voor de obstipatie (inderdaad wel een veel voorkomende bijwerking) kan je bijv. movicolon gebruiken via de huisarts.

Edit: bij hartritmestoornissen kom je niet eerder in aanmerking voor een bloedtransfusie..

20. Flinstone

Flinstone Niet meer actief

Ben je als hartpatiënt niet onder behandeling van de cardioloog?
    Anders zou je daar eens contact m op kunnen nemen.

Share This Page