Loondienst en zelfstandig ondernemer

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Cabb, 9 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik heb even 2 vragen. Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een 28-36 uren contract dat 17 februari afloopt en niet verlengd wordt. Daarnaast om een fulltime werkweek te creëren werkte ik ook als zelfstandig ondernemer(zzp).

Ik ben 15 mei uitgerekend van ons eerste kindje en zit al sinds begin zwangerschap in de ziektewet(door zwangerschap) omdat ik de werkzaamheden uit loondienst helemaal niet kan uitvoeren met mijn klachten. De werkzaamheden als zzp zijn totaal niet belastend en zou ik in principe wel uit kunnen voeren.

Ik ontvang nu de ziektewetuitkering via mijn werkgever en die gaat mij ziek uit dienst melden, daarna zal ik waarschijnlijk de ziektewetuitkering direct van het uwv ontvangen tot aan mijn zwangerschapsverlof wat begin april in zal gaan.

Nu is mijn vraag:

Mag ik mijn werkzaamheden als zzp'er wel voortzetten zonder dat ik gekort wordt op mijn ziektewetuitkering nu ik hem nog via mijn werkgever ontvang, en zometeen als ik hem direct via uwv ontvang? Het wel of niet uitvoeren van mijn zzp werkzaamheden heeft geen invloed op het wel of niet kunnen uitvoeren van mijn werkzaamheden uit loondienst.

En mijn 2e vraag:

Mijn zwangerschapsverlof wordt denk ik gebaseerd op mijn 28-36 uren contract. Kan ik ook een aanvulling krijgen omdat ik normaal gesproken de overige uren als zzp'er zou werken?

Schiet met er nog 1 te binnen:

Mag ik tijdens mijn zwangerschapsverlof ervoor kiezen om eventueel al eerder werkzaamheden als zzp'er uit te gaan voeren of eventueel eerder beginnen bij een nieuwe werkgever zonder dat dit van invloed is op mijn zwangerschapsverlof uitkering om mijn kansen op voldoende inkomen na het verlof te vergroten?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Cabb,

Je wilt graag weten of je inkomsten uit zelfstandige werkzaamheden invloed hebben op je Ziektewet-uitkering als je ziek uit dienst gaat.

Je Ziektewet-uitkering is gebaseerd op de inkomsten die je verdient bij je huidige werkgever.
    Deze uitkering blijft doorlopen als je uit dienst bent.
    Hiernaast berekent UWV hoeveel inkomsten je gemiddeld altijd al als zzp-er verdiende.
    Deze gemiddelde inkomsten hebben geen invloed op je Ziektewet-uitkering.
    Ga je meer verdienen?
    Dan wordt het bedrag dat je meer verdient wél gekort op je Ziektewet-uitkering.

Vanaf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen.
    Vanuit je Ziektewet-uitkering vraag je een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) telefonisch aan. Daarnaast kun je vanuit je zelfstandige werkzaamheden aanspraak maken op een ZEZ-uitkering.

UWV kijkt bij de beoordeling van de ZEZ ook naar de hoogte van de WAZO.
    Beide uitkeringen samen mogen niet hoger zijn dan de inkomsten die je normaal met werken verdient.
    Is dit hoger, dan wordt het verschil van je ZEZ-uitkering afgetrokken.

Je mag tijdens de uitkering(en) ervoor kiezen te gaan werken.
    Dit heeft geen invloed op beide uitkeringen.
    Echter de Arbo-wet staat niet toe dat je werkt in de 4 weken voor en 6 weken na je bevalling.

Actuele informatie over een ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Cabb

Cabb Niet meer actief

Bedankt voor de duidelijke reactie.

Hoe berekent het UWV mijn gemiddelde inkomsten als zelfstandig ondernemer?

4. Cabb

Cabb Niet meer actief

Zou mijn bovenstaande vraag nog beantwoord kunnen worden?

Mijn oude werkgever gaat mij ziek uit dienst melden. Nu willem ze dat ik allerlei papieren teken. Iets wat gaat over mijn ziekte. Er wordt gezegd dat ik dit moet tekenen zodat ik zometeen mijn ziektewet uitkering van het uwv krijg. Ik wil graag thuid rustig lezen waar ik voor teken maar moet op de zaak langskomen en het perce daar tekenen. Klopt dit?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Cabb,

Ten eerste wil ik graag mijn excuses aanbieden voor het te laat beantwoorden van je bovenstaande vraag.

Ik begrijp dat je graag wilt weten hoe UWV je gemiddelde inkomsten als zelfstandige ondernemer berekend.
    Ook wil je graag weten of je verplicht bent om de papieren betreffende de ziek uit dienst melding bij je werkgever te ondertekenen.

Moet ik de papieren bij de werkgever ondertekenen?

Is het een mogelijkheid om voor je gesprek de stukken toegestuurd te krijgen? Dan kun je ze voor je afspraak nog even doornemen. Gaat de werkgever hier niet mee akkoord en wil je graag weten wat hierin je rechten en plichten zijn? Dan wil ik je graag verwijzen naar de vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket.

Inkomen als zelfstandige ondernemer
    Je vraag over het berekenen van je gemiddelde inkomsten als zelfstandige hebben we doorgezet. Hierover krijg je zo spoedig mogelijk bericht.

Actuele informatie over uit dienst gaan tijdens ziekte, vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste cabb,

Hierbij kom ik nog even terug op je vraag over de gemiddelde inkomsten als zelfstandige.
    Bij het berekenen van je gemiddelde inkomsten als zelfstandige wordt er gekeken naar de referteperiode. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan uw eerste ziektedag. De gemiddelde inkomsten vanuit je werkzaamheden als zelfstandige wordt gedeeld door je gewerkte uren.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina