Hallo UWV webcare team, Ik heb een aantal vraagjes. Op het moment zit ik in de WW en heb kort geleden ontdekt dat ik zwanger ben. Nu loopt mijn WW af begin sept 2014. Mijn vermoedelijke bevallingsdatum is 16 okt 2014. Nu brengt mijn zwangerschap flink wat risico's met zich mee, want ik heb epilepsie en slik hiervoor ook medicijnen. Tijdens mijn zwangerschap kan ik weer aanvallen krijgen. Ook voor mijn ongeboren kindje is de combi van mijn medicatie en de risico's van mijn eventuele aanvallen zwaar. Ik hoorde dat ik recht zou kunnen hebben op een zwangerschaps uitkering? Ook is mijn vraag of ik in mijn situatie recht heb op een ziektewet uitkering ipv mijn WW op het moment? Zit nu in een hele onzekere periode qua mijn epilepsie. Zo ja, word mijn WW dan opgeschoven en weer opgepakt na mijn zwangerschapsuitkering? Zo niet, heb ik na mijn zwangerschapsuitkering nog recht op WW? Ook al heb ik mijn volle 11 maanden gehad?? alvast bedankt.
Beste Ik82, Een WW-uitkering geeft inderdaad recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Dat is ook het geval als je WW-uitkering tien weken voor je uitgerekende datum eindigt, wat bij jou het geval is. Blijf je in de WW? Vraag dan acht weken voor je uitgerekende datum de WAZO aan. Dat kan via UWV Telefoon (0900 9294). Je verlof kan op zijn vroegst zes weken, en uiterlijk vier weken voor je uitgerekende datum ingaan. Dat mag je zelf kiezen. Je WW stopt op het moment dat je verlof ingaat. Het restant van je WW-uitkering kan na het verlof weer worden voortgezet. Om een WW-uitkering te ontvangen, moet je beschikbaar zijn voor werk en daar actief naar solliciteren. Mocht je vanwege je ziekte of je zwangerschap niet in staat zijn om te werken, dan moet je je ziekmelden. Dat kan eveneens via UWV Telefoon. De eerste dertien weken van ziekte maak je gebruik van je WW-uitkering. Vanuit de Ziektewet heb je ook recht op WAZO. Vraag deze acht weken voor je uitgerekende datum aan. De WAZO begint in dit geval zes weken voor je uitgerekende datum. Na afloop van het verlof kun je het resterende deel van je WW-uitkering weer laten voortzetten. Op onze website vind je actuele informatie over de WAZO en over ziekte tijdens de WW. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo uwv, nog even een vraagje. Mijn ww eindigt op 1 september 2014. Vanaf 4 september 2014 kan ik de WAZO in laten gaan. (6 weken voor). Ik heb dus geen resterende ww voor na mijn WAZO. Kan ik ik weer opnieuw ww aanvragen na mijn WAZO? Alvast bedankt.
Beste ik82, Je wilt weten of je een WW-uitkering kunt aanvragen na je WAZO. Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet heb je recht op WW. Je kunt WW aanvragen, maar je zult er hoogstwaarschijnlijk geen recht op hebben (je voldoet immers niet aan de wekeneis). Wanneer je na de WAZO nog geen werk hebt gevonden adviseer ik je dan ook een bijstandsuitkering aan te vragen. De gemeente beoordeelt of je recht hebt op een bijstandsuitkering. Actuele informatie voor het aanvragen van een bijstandsuitkering vind je hier. Ook ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare