Aanvullende ww na WAZO?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Esme1979, May 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Esme1979

Esme1979 Lid

Jan 20, 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Momenteel werk ik 40 uur per week via een uitzendcontract in fase A en ik ben zwanger. Op 3 juni gaat mijn WAZO in en ik ben op 14 juli uitgerekend. Mijn uitzendcontract loopt officieel tot 15 juni maar zal met het ingaan van mijn WAZO eindigen. Het uitzendbureau heeft voor mij de WAZO aangevraagd. Feitelijk ben ik dus vanaf 3 juni werkeloos.

Er is mij toegezegd dat ik in principe terug kan komen in de functie met wederom een uitzendcontract, maar niet meer fulltime maar slechts voor 24 uur. Mijn salaris zal dan dus een flink stuk lager liggen aangezien ik maar 60% meer zou werken. Gezien de geboorte van de kleine zou dit prima uitkomen. Ik heb hierover nog geen definitief bericht ontvangen, dit is pas aan het eind van mijn WAZO zeker.

Voor ik in mijn huidige baan werkte heb ik 7 maanden ww ontvangen. Ik ben 11 november begonnen en als mijn WAZO ingaat heb ik dus ruim 29 weken gewerkt. Ik heb nog recht op sowieso 5 maanden ww gezien mijn arbeidsverleden en dus waarschijnlijk op 3 nieuwe maanden omdat ik voldoe aan de 26 weken eis.

Mijn vraag is nu: wanneer ik aan het eind van mijn WAZO het aanbod van het uitzendbureau aanneem en de baan van 24 uur accepteer, heb ik dan recht op aanvullend ww?

En wanneer dit zo is:
    - Blijft de hoogte van het dagloon dan hetzelfde als wat gebruikt is voor de berekening van de WAZO? Of wordt dit opnieuw berekend volgens een andere berekening?
    - Heb ik dan sollicitatieplicht voor de overige 16 uur per week?
    - En hoe lang heb ik dan recht op aanvulling? De volledige 8 maanden?
    - Wanneer moet ik dit melden bij het UWV?

Een heleboel vragen, hopelijk kunnen jullie me aan de antwoorden helpen!

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Esme1979,

Je wilt weten of je na afloop van je WAZO een aanvullende WW-uitkering kunt aanvragen omdat je dan urenverlies hebt.

Je kunt aanspraak maken op een WW-uitkering als je meer dan 5 uren verliest en voldoet aan de overige voorwaarden.
    De hoogte van deze WW-uitkering wordt gebaseerd op het inkomen dat voor de WAZO hebt verdient bij deze werkgever. We nemen daarvoor de periode vanaf de voorlaatste maand voor je werkloosheid (3 juni) en gaan terug tot de aanvang van het dienstverband. Dit omdat je korter dan een jaar bij deze werkgever hebt gewerkt.

Heb je recht op een uitkering dan is dit inderdaad het basisrecht van 3 maanden plus de maanden die je nog overhad van de vorige periode. Bij dit uitkeringsrecht hoort zoals je al aangaf ook een sollicitatieplicht voor de uren die je werkloos bent.

Je vraagt de WW-uitkering vanaf 4 weken voor de gewenste ingangsdatum zelf aan via www.werk.nl.

Actuele informatie over de aanvraag procedure vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page