Wat is het beste plan van aanpak?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door RozeNikki, 11 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RozeNikki

RozeNikki Actief lid

2 feb 2016
    141
    0
    0
    Hoi,

Ik zit nog in mijn proeftijd bij een nieuwe baan en wil er graag weg maar ik kan dus zelf niet stoppen want dan verspeel ik mijn recht op een uitkering.
    Hoe zit dat als er met wederzijdse goedkeuring ontslag besloten wordt?
    Mijn werkgever gunt me het beste maar kan mij niet ontslaan omdat de reden dan met mijn zwangerschap te maken heeft wat wettelijk niet mag.

Wat is hiet het beste plan? Ik heb het gevoel dat ik vast zit in deze situatie.

Groetjes,
    Nikki

2. RozeNikki

RozeNikki Actief lid

2 feb 2016
    141
    0
    0
    Follow up vraag- ik heb nog een eigen bedrijfje ingeschreven staan waar ik geen inkomen uit haal, moet ik dit opzeggen om rechtt te hebben op een uitkering?

3. RozeNikki

RozeNikki Actief lid

2 feb 2016
    141
    0
    0
    Also; klopt het dat ik binnen 10 weken na het eindigen van mijn ww uitkering nog recht heb op een wazo uitkering? (In het geval ik dus wel deze maand weg ben bij mijn huidige baan)

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste RozeNikki,

Je wilt graag stoppen met werken bij je werkgever, maar wilt niet zelf ontslag nemen. Dat is heel verstandig. Als je zelf ontslag neemt, dan is de kans erg groot dat je geen WW-uitkering krijgt. Datzelfde geldt als er op jouw initiatief ontslag met wederzijds goedkeuren wordt getekend. Ook dan is de kans groot dat je geen WW-uitkering krijgt, omdat je zelf het initiatief hebt genomen met dit werk te stoppen.

Je geeft zelf al aan dat ontslag vanwege je zwangerschap niet is toegestaan. Ontslag tijdens je zwangerschap is überhaubt niet toegestaan. Meer informatie hierover vind je hier. Als je toch ontslagen wordt, dan zal UWV de rechtmatigheid van dit ontslag onderzoeken. Ook hier kan het zijn dat je geen recht hebt op WW omdat er tijdens je zwangerschap een ontslagverbod geldt en je werkgever jou dus niet had mogen ontslaan.

Ik raad je dus aan erg goed uit te kijken en niet zomaar ontslag te nemen of akkoord te gaan met je ontslag. Het beste kun je hiervoor juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Voor eventueel WW-recht maakt het niet uit dat je ook een eigen bedrijf hebt. Als je WW zou krijgen, dan kijkt UWV hoeveel uren je gemiddeld aan je eigen bedrijf besteed hebt in de laatste 26 weken. Deze uren kan je naast de WW als zelfstandige blijven werken. Ga je meer uren werken? Dan worden deze extra uren wel op je WW-uitkering in mindering gebracht.

Het klopt dat de nawerking voor recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO) tien weken is. Als jouw vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je dienstverband of WW-uitkering ligt, dan kun je vanuit die verzekeringsgrond nog een zwangerschapsuitkering krijgen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina