Help

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mientje1982, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mientje1982

25 apr 2010
    68
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik zit sinds 2009 in de ziektewet door middel van zwangerschap(VANGNETTER). ik wordt betaald van het UWV maar ik heb een werkgever vast dienstverband.Daar ben ik ook druk aan het reintegreren.Ik zit nu op de 8 uur per week.IK merk dat het reintegreren me veel inspanning kost lichamelijk als geestelijk. Ik wil natuurlijk heel graag terug werken mijn doel is ook mijn volledige 36 urige werkweek.Al is de kans groot dat ik het misschien niet ga redden. mijn vraag is daarom ook. stel ik ben eind januari voor 15 uur terug in mijn eigen functie. kan de werkgever me dan ontslaan na de Wia beoordeling voor me volledige uren. of moet hij me voor de uren die ik werk in dienst houden. En wat gebeurd er als ik nog aan het reintegreren ben en is de twee jaar verstreken.
    Mijn werkgever is eigenrisico drager heeft dit gevolgen voor hem als ik in de wia terecht kom.

aub u hulp.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mientje1982,

Voor de uren dat je het eigen werk nog wel kunt doen, mag de werkgever je meestal niet ontslaan.
    Je werkgever mag je na 2 jaar ziekte alleen ontslaan wanneer jij, je werkgever en UWV Werkbedrijf het eens zijn dat:
    - je het eigen werk niet meer kan doen,
    - jij en je werkgever voldoende re-integratie-inspanningen hebben gedaan,
    - er geen mogelijkheden voor ander of aangepast werk zijn.

Het gevolg van het eigenrisicodragerschap van je werkgever is dat hij gedurende 10 jaar de eventuele WIA-uitkering moet betalen en in die periode ook verantwoordelijk blijft voor je re-integratie.

Actuele informatie over ontslag bij ziekte vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mientje1982

25 apr 2010
    68
    1
    8
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Geld het 10 jarige termijn van uitbetaling van werknemers door werkgevers ook voor mensen die van de ziektewet betaald krijgen. dus ziek als gevolg van zwangerschap.

groet,

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mientje1982,

Ja, als je werkgever is eigenrisicodrager voor de ZW of de WIA is, moet hij vrijwel altijd het salaris betalen en de re-integratie op zich nemen.

Er zijn wel een paar uitzonderingen, waarbij werknemers van eigenrisicodragers toch recht op een uitkering hebben:
    - Als je ziek wordt door zwangerschaps- of bevallingsklachten, als je ouder dan 55 jaar bent en recht hebt op
    - de Compensatieregeling 55+, of als je arbeidsgehandicapt bent. UWV betaalt dan een ZW-uitkering.
    - Als je bij de WIA-keuring volledig en duurzaam arbeidsongeschikt wordt verklaard. UWV betaalt dan een
    - IVA-uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over eigenrisicodragerschap voor de ZW en de WIA.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. mientje1982

25 apr 2010
    68
    1
    8
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

sorry dat ik mijn vraag niet voldoende aan u heb uitgelegd.

als ik na de zwangerschap ziek ben als gevolg van zwangerschap dus met andere woorden in de ziektewet zit. (Mijn werkgever krijgt het geld van UWV zeg maar.)Stel ik kom dan in de WIA terecht wie betaald dan deze uitkering uit.MIjn werkgever (eigenrisicodrager)of het UWV omdat mijn werkgever is beschermd.(Geen ziektewetuitkering maar de WIA uitkering)

groet,

mientje

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mientje1982,

Nogmaals, je werkgever betaalt je WIA-uitkering. De oorzaak van je klachten staat daar los van.

Alleen als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Dan heb je recht op een WIA-IVA uitkering van UWV. Die krijg je echter alleen als je in theorie minder dan 20% van je oude loon kunt verdienen, en er geen enkele kans is dat je weer herstelt van je klachten.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina