Ik heb een vraag omtrent mijn WAZO uitkering. In de 22e week van mijn zwangerschap kreeg ik te horen van mijn gynacoloog dat ik niet meer mocht werken i.v.m. een verkorte baarmoederhals. Nadat ik mijn wazo uitkering had aangevraagd kreeg ik een brief van het UWV dat ik geen recht heb op een uitkering omdat ik niet ziek gemeld was. Ik heb natuurlijk op mijn werk aangegeven dat ik niet meer mocht werken, maar nu blijkt dat mijn werkgever mensen met een nul uren contract niet ziek meld. na een telefoontje naar het uwv kreeg ik te horen dat mijn werkgever mij had moeten vertellen wat de gang van zaken is wat betreft het aan vragen van een wazo uitkering met een nuluren contract.Mijn werkgever moet mij alleen met terugwerkende kracht ziek melden, maar dit weigeren ze. Zou u mij kunnen vertellen hoe ik dit aan moet pakken. Anita
Beste Anita, Je kunt je het beste zo snel mogelijk ziek melden. Dit moet je dan met terugwerkende kracht doen. UWV zal dan beoordelen of je recht hebt op een ziektewet-uitkering van UWV, of dat je werkgever je loon bij ziekte moet betalen. Alleen als je ziek ten gevolge van je zwangerschap bent, heb je sowieso recht op ziektewet-uitkering. Dit zal moeten worden beoordeeld door onze verzekeringsarts. Via UWV Telefoon (0900 - 9294) kun je de ziek melden. Je mag ook een privé-bericht sturen met je contactgegevens. Ik of mijn collega neemt dan contact met je op om de ziekmelding te regelen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare