Momenteel zit ik er een beetje door heen, ik werk 7 dagen in de week en heb nog nooit zoveel gewerkt en zo weinig op mijn bank zien staan. Het is zelfs zo dat ik mijn rekeningen niet eens kan betalen, en dan trouw ik ook nog over enkele dagen. Ik zit sinds 2008 in de branche waar ik werk, en heb mijn contract bij het huidige bedrijf sinds december hij is inmiddels weer verlengd voor een halfjaar maar ik verdien als iemand 'inleer' Ik krijg geen reiskosten vergoed maar zit sommige dagen gemiddeld een uur in de auto, overigens weten ze mij bij diverse panden in te plannen. Vorige week kreeg ik zelfs een meisje van 18 een dag met mij mee die ik kon gaan inwerken. Mensen met een uitkering hebben nog meer op de rekening staan, dan ik wie 7 dagen per week werkt. Het weekend is maar 1 uur per dag maar toch ik sta daar maar wel even. Ik verdien 9,55 bruto en wordt dit jaar 25, heb in de zelfde branche eerder 15,- bruto verdiend op 21 jarige leeftijd. Nu wil ik toch graag wel aankaarten dat ik het normale loon wil ontvangen maar hoe pak ik dit aan? Liefst nog voor aankomende maand want heb het zo hard nodig, en ik sta er ook verdomd hard voor te werken.
Ik ben bang dat dit een beetje het normale bruto uurloon is van deze tijd. Er was laatst hier ook een topic wat over het gemiddelde uurloon ging en daar kwam uit dat er best een hoop mensen het minimum uurloon kregen of dit aangeboden hadden gekregen bij een sollicitatie. Ik denk dat dit vooral komt omdat er nu zoveel mensen zijn die een baan willen hebben, maar dat er maar weinig vacatures zijn. Je kan natuurlijk altijd een gesprek aanvragen. Heb je geen functioneringsgesprekken? Ik zou dan aangeven dat ik erg hard werk en mijzelf bewezen heb binnen het bedrijf, maar dat je helaas in je loon hier nog niet voor wordt beloond. Sowieso zou ik minimaal reiskosten verwachten.
Als je contract verlengd is, heb je ook een functioneringsgesprek gehad toch? Heb je het toen aangekaart? Wat is uit dat gesprek gekomen? Hebben ze laten weten wat de toekomstplannen voor jou zijn? Doorstroommogelijkheden? Interne opleiding? Zomaar om salarisverhoging vragen zou ik niet doen. Het is helaas nog steeds 'voor jou tien anderen' en zo schokkend vind ik je loon niet. Als je nu al hard werkt zou ik proberen net zo hard te werken, maar dan via opleidingen of hogere functies.
Heeft het bedrijf een cao? Ben je lid van een vakbond. Een gesprek aan gaan kan toch geen kwaad, maar ze kunnen nee zeggen. Ik verwacht niet dat omdat je om een verhoging vraagt ze je volgende contract niet gaan verlengen. Ben je al bij de volgende toe aan een vast contract?
Nee ik heb geen gesprek gehad tijdens mijn contractverlenging, kon hem snel even ondertekenen voor ik weer aan de slag kon. Ik werk als interieurverzorgster. Zoals het mij duidelijk was ging 'inleer' er sowieso af bij contractverlenging en zou ik het normale loon verdienen het probleem is voor hun ook dat ze verder niemand kunnen vinden die mijn weekenddienst zou draaien, dit is steevast elke weekend momenteel heb ik daar ook moeite mee maar in december zat ik zonder werk en nam dat voor lief. Verder ben ik in mijn regio een van de weinige die ze overal in kunnen zetten en beschikt over een auto. Klein maandje geleden is er een buitenlands vrouwtje aangenomen, spreekt gebrekkig Nederlands (wij hebben wel veel met oudere te maken) en die wouden ze ook inleer doen, zij gaf aan dat ze ervaring had en kon zomaar wel het normale salaris krijgen. Dit gaat er bij mij gewoon niet in, ik ben een van de weinige die over een auto beschikt en moet naar diverse panden. Dat vrouwtje wat er nu nog amper een maandje werkt, kan bijv. maar op 1 pand werken en moet elke dag voor een bepaalde tijd klaar zijn omdat ze nog ander werk heeft. Voor mij is ander werk ernaast geen optie, lichamelijk is het erg zwaar werk en ik trek gewoon niet meer dan een week van 25 uur. A.s. maandag moet ik bijv. een week bouwschoonmaak doen dit zijn dagen van 8 tot 4 kijk er gigantisch tegen op een snelle berekening gaf aan dat ik dan ongeveer 300,- verdien. Daar sta ik dan gewoon fulltime voor te werken, ik heb echter wel recht op reiskosten als ik bijv. van pand tot pand ga dan worden deze vergoed maar er gaat elke keer iets fout met de km door geven dus daar moet ik nu sowieso even achter aan en verder krijg ik pas na 30 km een vergoeding momenteel werk ik veel op een pandje dat ongeveer 20 a 25 km van mijn huis is.
Je hebt recht op wat er in je cao staat. Spit die goed na. Verder heb je nig algemene regels (wetten) waaraan werkgever moet voldoen. Dus spit dat goed na voordat je gaat roepen ik wil meer. Voor jou 10 anderen helaas... Onderbouw je beredering goed dsn kun je evt wat klaar krijgen
Je werkt in 7 dagen 25 uur in totaal of begrijp ik dat verkeerd? Als je lichamelijk meer werken niet aan kunt, krijg je voor de overige uren dan geen aanvulling vanuit het UWV? Of ben je nooit gekeurd?
Ik zou dit dan aankaarten en je positieve punten benadrukken. Nee heb je en ja kun je krijgen. En jij hebt toch ook ervaring?
Nee ik ben nooit gekeurd. Denk ook dat ik daar niks mee zal bereiken, het zijn vooral enorm zere benen en voeten na een halve dag werken dus ben benieuwd hoe ik volgende week door ga komen. Verder denk ik dat meer mensen bij zo intensief beroep wel last hebben van zulke kwalen. Mentaal trek ik het ook niet, weet nu al dat ik volgende week niks ga doen behalve werken kom ik thuis plof ik op de bank of mijn bed. Bij mijn contractverlenging stap ik er zelf ook uit, en misschien wordt hij ook wel niet verlengd. Dit is niet wat ik de rest van mijn leven wil blijven doen, vooral niet elke weekend werken. Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land die wil ik ook graag kunnen bezoeken. Wij zijn nu ook net begonnen voor een kleine, dan zie ik dit niet als een combinatie. Ik hoop volgende maand toch genoeg te kunnen verdienen, zodat ik mijn start kan maken voor een webshop dit is allemaal al uitgewerkt en het ondernemen heeft altijd wel wat in mij gezeten. Heb voor fotografe gestudeerd, ook mijn eigen bedrijf gehad maar ben verder gegaan als hobbyist omdat daar gewoonweg geen brood mee valt te verdienen.
Maar als je lichamelijk en mentaal er zo bij zit dan zou ik mij toch even laten keuren hoor. Dit lijkt mij niet goed voor iemand van 25 jaar. Ik denk ook zeker niet dat iedereen zulke klachten heeft die dit werk doen. Wij hebben lassers enz in dienst van gemiddeld 50 jaar die nog 60uur per week werken. Mogelijk is er dus toch iets mee aan de hand en neem je het te licht?
Dit is tegenwoordig heel normaal in de schoonmaak. Je werkt je de tering en verdient bijna niks. En de vrouwen waarvan je hun kantoor schoonmaakt die kijken op je neer, en hebben altijd wat te zeiken! Zoals het mij duidelijk was ging 'inleer' er sowieso af bij contractverlenging en zou ik het normale loon verdienen Dat moet je sowieso aankaarten, op kantoor bij schoonmaakbedrijven lopen ze altijd achter de feiten aan. En reiskosten vergoeding is inderdaad boven een bepaalde KM grens helaas. Daarom moet je hier echt kijken wat verdien op een dag, en wat zijn de reiskosten, en vaak kan dat gewoon niet uit. Heb bij mijn vorige werkgever ook vaak genoeg nee verkondigt als ik te ver moest reizen. Ik ga nooit meer terug naar de ''gewone'' schoonmaak. Ik werk momenteel niet, maar heb ook in de industriële schoonmaak gezeten. Dat is echt veel beter en leuker, betere arbeidsvoorwaarden.
Doordat je het nieuwe contract hebt getekend zit je nu vast aan die voorwaarden, tenzij die voorwaarden in strijd zijn met de cao of de wet. Waarom wordt je eigenlijk niet gezien als een ervaren medewerker, in plaats van een lerende medewerker? Je schrijft dat je al jaren in deze branch werkt toch?
Mee eens. Zo jong en niet meer dan 25u per week aankunnen lijkt mij niet echt normaal. Ook niet bij lichamelijk zware arbeid. Verder kun je natuurlijk gewoon een gesprek aanvragen. Hier is te lezen dat je heel goed kunt onderbouwen waarom je loonsverhoging zou verdienen Niet geschoten is altijd mis.
Ik ga uit van de bezuinigingen, mijn teamleidster heeft ook altijd wel een mooi praatje klaar liggen dat het altijd nog beter verdiend dan in een winkel enz. Verder heb ik denk ik geen recht meer op aanvullingen, mijn partner zit op een modaal inkomen. Ik heb altijd zelf de insteek gehad van ik wil niet op mijn partner zijn zak teren, voor hem is het een lachertje wat ik maandelijks verdien. Maar als mijn contract eindigt dan heb ik hopelijk een begin gemaakt met mijn webwinkeltje en moet ik die woorden maar even terug nemen. Ik denk toch dat ik het voorzichtig aan ga kaarten, heb het vermoeden dat ik anders een vast contract zou gaan krijgen i.v.m. weekenddienst de vacature heeft toen ook aardig lang open gestaan en ze zochten eigenlijk een mannelijke kandidaat. Nu hebben ze me uiteindelijk op meerdere locaties nodig en is het voor hun ideaal dat ik een auto heb. Eerder maakte ik er geen bigdeal van maar heb afgelopen maand gigantisch veel gewerkt en schrok er van wat er op mijn rekening stond had eigenlijk bijna het dubbele verwacht, ik check sowieso nog even of er geen fouten gemaakt zijn. En nu hoorde ik dus van die nieuwe collega dat zij wel direct het normale salaris kreeg wegens ervaring, heb ik zo iets van ja en ik dan ben daarnaast ook nog eens flexibeler.
Nou het is wel zo. En de voorvrouw had ook niks met die vrouwen daar op kantoor. Van de mannen hoorden je helemaal geen klachten.
Ik ben bang dat dit niet een schokkend lage loon is. Ik ben secretaresse, 22 jaar en verdien op het moment 8,50 per uur. Werk hier nu bijna een jaar, ik ben bang dat ik als ik 23 ben geworden niet meer omhoog zal gaan aangezien mijn mannelijke (inmiddels ex) collega 9 euro per uur verdiende met zijn 32 jaar en afgeronde HBO studie. Helaas is het zo dat je in deze tijd blij moet zijn met een baan, ik zou kunnen gaan voor 1 a 2 euro per uur minder maar ik werk vlakbij en heb een leuke baan. Heb ook geen reiskostenvergoeding trouwens en deze branche heeft jammer genoeg geen CAO. Ik zou als ik jou was in de CAO kijken of er iets over is te vinden.
Heb je loonheffingskorting? En op loonlijst is makkelijk uit te rekenen wat je netto loon is als je je bruto-loon weet. Als je 25 uur werkt zou je zo'n 900 euro over moeten houden. Bij een fulltime dienstverband zo'n 1400. Netto. Tis geen vetpot, maar sommigen verdienen minder dan dat.