Hallo, Aller eerst even wat 'voor info' voor mijn vraag komt.. Ik heb een dochter van 6 weken welke vanaf het begin goed gedronken heeft, en wat ook erg goed ging (voor t feit dat het mijn eerste kindje is welke met KS geboren is..) Vanaf 3 wkn had ze erge zuigbehoefte, wat we tot 4 wkn hebben kunnen rekken voordat wij overstag gingen en haar een speentje aanboden hebben. Wat overigens veel onrust scheelde vooral in de avond uren! Ik voed op verzoek, en vanaf 5 weken komt ze om de 3,5 tot 4 uur overdag en na de avond voeding (welke tussen 21.00 en 22.00 uur ligt) komt ze pas weer tussen 4.00 en 5.00 uur 's nachts...Eerder wakker maken lukt niet, ze word of niet wakker of wil absoluut niet drinken. Maar nu sinds afgelopen vrijdag is ze tijdens het voeden erg onrustig, huilt tijdens het voeden, heeft moeite met toe happen en laat steeds los. Nu heb ik ook het idee dat ik niet meer zoveel voeding heb.. mijn borsten zijn constant soepel, en ik lek ook niet meer (tot 5 weken moest ik kompressen echt paar keer vervangen, nu kan ik meer dan 24 uur met een kompres!) Vanaf 4 weken kolfde ik de 1 na laatste avond voeding, zodat mijn man haar het fles kon geven.. maar het lukt mij niet meer om een complete voeding te kolven, terwijl dit vanaf het begin prima lukte! tussen de voedingen door kolven wil bijna niet.. er komen dan paar druppels en het doet pijn.. en leg ik de kleine meid aan gaat ze sabbelen.. Loopt nu de voeding daadwerkelijk achteruit? En wat zou ik eventueel kunnen doen? Alvast bedankt!
Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn: 1: zo rond 6 weken zien we vaak regeldagen: deze kenmerken zich door veel en vaak kleine beetjes willen drinken. 2: mogelijk heeft je kindje pijn bij het drinken, spruw, of loopt de melk niet zo snel als voorheen. Dat betekent dat ze zelf harder haar best zal moeten doen om het aan te zuigen. Dit zal ze leren! 3: misschien is je melk inderdaad minder: dat kan komen doordat ze in de avond niet (meer clustert) veel huid op huid contact in je vrije uurtjes en tijdens het voeden een paar keer van kant wisselen kan helpen. Ook kun je direct na het voeden nog even met de hand kolven. Allemaal extra signaal aan je lichaam dat er meer melk mag komen. 4: Wanneer vraag en aanbod op elkaar afstemmen zien we vaak dat de borsten niet meer zo gestuwd zijn naar een voeding toe. Het lijkt slapper en leger, maar je lichaam snapt gewoon dat er niet meer zoveel meer hoeft aangemaakt dan wordt gedronken. Dus: kijk goed naar groei en plasluiers. Is je kindje verder tevreden? Zoniet: dan ingrijpen, of schakel een lactatiekundige in om je verder te helpen, Zo ja, dan lekker doorgaan zoals het ging! Succes!
Heb inderdaad 2 dagen terug een regeldag gehad.. plus de kleine meid is verkouden neem aan dat het allemaal wel wat in verband met elkaar staat! Ook kolven gaat weer beter! Toch bijzonder hoe t lichaam dit samen met je kindje weer regelt!