Allereerst: laten we het in dit topic netjes houden. Geen oordelen, geen gezeur. Geen negativiteit. Zero negativity (tevens een boek van Ant Middleton • ex SF operator, aanrader). Wat doe jij om je medemens te helpen in de huidige periode? Lukt het je om iets te doen? Of wil je iets doen en lukt het niet? Of wil je het niet? Kan ook natuurlijk. Mag ook. Ik merk aan mezelf bijvoorbeeld dat ik zo ongelofelijk kan klagen. Soms terecht hoor. Die klote inflatie en straks ook natuurlijk zo’n onwijs hoge rekening voor de kinderopvang. Energieprijzen dragen er ook niet aan bij. Tsjonge jonge ook wij merken dit. En wat kan ik klagen. Weet @tuc als geen ander . Maar als het erop aankomt voelt iedereen de crisis denk ik. Daarom geeft het mij een goed gevoel om iets te dóen. Ik kan het me permitteren, maar wil er tegelijkertijd natuurlijk ook zelf warm bij zitten. Dat betekent echter niet dat ik minder wil sparen of niks leuks meer wil doen; maar ik voel me wel verantwoordelijk om als het kan gewoon mijn steentje bij te dragen her en der. Ik hoop hier wat inspiratie op te doen. De kleinste dingen kunnen al verschil maken. Ik doe nog niet zo heel veel; Ik doneer af en toe geld aan een goed doel bij rampen. Denk aan een bedrag wat ik bijv met koopzegels bijelkaar heb. Beetje cheaten misschien maar zo ‘merk’ ik het minder. Die 190€ energie compensatie is natuurlijk heel fijn. Heel gewenst. Maar ik heb het niet echt nodig dus ook dat heb ik opzij staan voor een goed doel. Ga ik in december weer doen. Weet nog niet wat. Maar ook kleine dingen doen ertoe. Zo doneer ik al jaren in ons ‘deelkastje’ in de buurt en heb ik al 4 keer een kraampakket mogen doneren (waar ze ongelofelijk blij mee zijn). Ook mijn zoon heeft via school een initiatief voor een boodschappenpakket. Zo goed: ik geef hem elke dag een product mee om het mandje te vullen. Oh en: hij krijgt standaard elke dag 2 stuks fruit mee, waarvan hij er 1 moet uitdelen omdat er serieus kindjes zijn die geen fruit mee mee krijgen momenteel. Dat is toch gewoon erg . Ik kan me niet voorstellen dat er niet meer is! Wat doe jij om te helpen? Laten we elkaar inspireren!
Ik doneer regelmatig aan de voedselbank. Met geld een aantal keren per jaar maar ook door mee te doen met de supermarkt en school acties plus mijn kerstpakketten en goede leven bonnen van ah aan hen te geven. Verder doe ik sowieso veel met goede doelen. Bijv een dame hier uit het dorp die een actie voor kinderen met Sinterklaas doet en die geef ik dan een bijdrage. Donatie stichting pepernoot, jarige job. Er werd hier voor asielzoekers allerlei spullen gevraagd (kinderkleding en spullen etc) en allemaal weggebracht naar hen. Sowieso een aantal vaste goede (lokale) doelen. En niet perse qua geld maar ik heb meegedaan een middag kerstkaarten (initiatief vanuit iemand uit het dorp) schrijven voor eenzame mensen afgelopen weekend. Het zijn kleine dingen en ik zou graag meer doen maar dat lukt nu niet met 32 uur werken, 3 kleine kinderen etc. Dus nu zulke dingen en later wil ik graag wat meer echt vrijwilligers werk gaan doen. Al zou ik eventueel wel bijv nu in de avonduren voor een goed doel de website ofzo willen doen. Dat is mijn werk en dus makkelijk voor mij en kan ik flexibel doen. Maar zoiets kom ik nu niet meer tegen.
@Havermout oh wat tof! Dat geldt ook! Ja ik snap je. De kleine dingen tellen ook. Goed om te lezen dat je je zo betrokken voelt ❤️
Ik doe om de week vrijwilligerswerk bij de kringloop en daar hebben we ook een voedselweggeef plank en daar neem de laatste tijd elke keer wat voor mee. Sowieso het werk daar is erg dankbaar (kleine kringloop, waar mensen ook veel voor een praatje komen). Vanuit de kerk hebben ze een actie met kerstpakketten voor ‘voedselbankgezinnen’. Daar hebben we de nodige boodschappen heen gebracht. Ik vind het zelf wel fijn om juist van dit soort praktische, lokale dingen te doen en te steunen, dan een random goed doel.
Ik ben vrijwilliger, al een aantal jaren. Dit geeft voor mij een goed gevoel en mensen zijn enorm blij. Wat @nelta schrijft gewoon lokaal We geven spullen aan het wijkkastje en zetten spullen in de ruilkast. Ook de mini bibliotheken krijgen aardig wat boeken. Ik geef niet veel geld aan goede doelen. Als ze met een bus komen of bij nood doen wel wat.
Ook ik betrap mezelf op het feit dat ik graag weet waar m’n geld naartoe gaat als ik een goed doel steun zeg maar. Maargoed, sowieso kan ik collectantes echt niet weigeren. En dan die nationale acties voor bijv Oekraïne of Tsunami destijds. Nee man. Ik móet iets doen dan. Maar ik vind al die ‘wijk’acties echt leuk om te lezen. Dat is hier wel wat minder. Oh en kleding en schoenen, dat doneer ik echt regelmatig. En speelgoed. Zo dankbaar
Ik doe mee aan dingen als secret Santa. Dan maak je 1 of meer boodschappentassen voor een minima(gezin). En ik ben ‘steungezin’ bij Buurtgezinnen. Verder ben ik een beetje op zoek naar hoe ik het beste iets kan betekenen voor mensen. Iets persoonlijker dan ‘een goed doel’ zeg maar.
Doneren aan goede doelen: we hebben een paar vaste. Jaarlijks evaluatie en herindeling. Meestal iets in de richting van ontwikkelingswerk, vluchtelingenwerk, natuur/milieu en gezondheid. Afgelopen zomer heb ik de voorraadkast leeggemaakt en twee volle fietstassen naar de voedselbank gebracht. Kerstpakket gaat waarschijnlijk ook daarheen. Ik zou meer willen doen. Zeker voor persoonlijke drama's. De mensen die het niet redden, maar ook neg niet terecht kunnen bij de regelingen. Maar dan moet je ze wel kennen. En iets passend kunnen bieden. Ik heb de neiging alles voor iedereen te willen oplossen. Zie je een bericht over vluchtelingen die al maanden in overvolle sporthallen bivakkeren. Wil ik ze allemaal in huis nemen (gaat niet werken natuurlijk ) Vervolgens over toenemend aantal daklozen (ja hoor. Kan best hier op zolder) Dan over energiearmoede: wil ik die allemaal warme vesten sturen. Klimaatprobleem: mamafiets lost t is dr eentje wel op door de verwarming uit te zetten, niks meer te consumeren en dr adem in te houden Gelukkig is er een papafiets die iets meer realistische kijk op de zaak heeft.
Ik heb op school geregeld dat al het eten dat overblijft van de kerstviering naar een daklozenproject of ouderenproject in de buurt gaat. Ieder jaar gingen er bergen met heerlijk eten in de vuilnisbak. Verspilling en echt zonde. De kinderen uit groep 7 en 8 helpen met inpakken en wegbrengen. Daarnaast is er op school een speelgoedproject. Al het speelgoed dat over is of waar kinderen te oud voor zijn gaat naar een project van stichting het vergeten kind. Ouders komen echt bergen met spullen brengen. Dat pakken ze in en gaat als cadeau naar kinderen in een opvang of armoedeproject. Ouders van de school die zelf financiële problemen hebben mogen op een apart moment langskomen en wat uitzoeken voor hun eigen kind. Misschien een idee voor andere scholen.
Oh wauw ik vind het oprecht zó tof om te lezen dat er daadwerkelijk moeite wordt gedaan en men ook bereid is om op meer persoonlijk niveau te helpen. Dat is nl precies waar ik naar op zoek ben. Al die kleinschalige initiatieven: je kan zeggen wat je wil maar ze doen ertoe!
Ik doneer aan een aantal doelen. En maak verjaardagstaarten voor de kindjes die jarig zijn voor de voedselbank met een groep vrouwen. Soms zou ik wel wat meer willen doen maar vaste momenten zijn voor mij vaak te beknellend en dan ga ik mezelf in de weg zitten. En ik doneer de goedkopere kleding van mijn zoontje aan de luierbank in de omgeving. Die zorgt dat het goed terecht komt.
Laatste dingen: Pakje van mijn hart voor de Sint ( joe radio zender) 5 pakjes van 10 euro/stuk. Storting voor Belgische Baby Mila (paar euro) Zonder honger naar bed pagina van onze Gemeente ( doos met eten) Eigenlijk doe ik gewoon maar wat. Zie ik iets, waarbij ik vind dat steun nodig is, dan geef ik wat.
Ik heb een moeder van school die in scheiding ligt en compleet afhankelijk is van haar ex (zolang de scheiding er nog niet door is) opgegeven voor een kerstpakket van de rotary. Die wordt zaterdag afgeleverd.... Zo leuk.
Financieel kunnen we helaas niets missen, het is voor onszelf al roeien met de riemen die we hebben helaas. Wel geven we veel bruikbare spullen weg via de weggeefhoek & breng ik de te kleine maar nog goede kleding die onze kids niet meer passen naar de buurvrouw en buurvrouw winkel.
Wij helpen vooral financieel en met spullen. We hebben een pleegkind in huis en nog steeds vluchtelingen uit Oekraïne. Ik heb gewoon echt geen tijd voor vrijwilligers werk oid ernaast. Vaak voel ik mij daar schuldig over, alsof ik iets afkoop ofzo.... maar het is even niet anders. Wij betalen al jaren de energierekening van mijn broer en zijn gezin en laten 1x in de week de basis boodschappen bij hun bezorgen. Kennissen van ons doen vrijwilligers werk in Mamibië en hebben geen inkomen. Samen met een ander stel maken wij maandelijks voldoende geld over waar ze van kunnen leven. Maandelijks geven we geld aan het kindertehuis in Kenia waar onze dochter haar eerste weken heeft doorgebracht. Elke week laat ik boodschappen bij school bezorgen voor kinderen die geen of onvoldoende eten mee hebben. Alle kleding en speelgoed dat niet meer gebruikt wordt door de kinderen doneer ik. Wij verkopen eigenlijk nooit iets maar geven het weg, dus dat geldt ook voor kleding van ons, spullen, fietsen, etc.. Oh, en een tijdje geleden leerde ik hier dat ik geen KOT hoef aan te vragen nav het feit dat ik mij schuldig erover voelde dat wij dit krijgen maar niet nodig hebben. Man en ik hebben het hierover gehad. We hebben besloten het wel te houden maar elke maand over te maken aan een doel dat iets voor kinderen doet. Zoals Stichting jarige Job, kinderfonds, Janje beton, etc...
Ik geef veel speelgoed gratis weg en goede kleding aan organisaties waarvan ik weet dat het bij mensen terecht komt die het nodig hebben.
Behalve de standaard goede doelen en collectes aan de deur, geef ik ook regelmatig kinderkleren aan een vriendin. Verder doneer ik zowel maaltijden als verzorgingsproducten aan een plaatselijke Facebook groep voor mensen die het financieel erg zwaar hebben, maar geen recht hebben op hulp van de voedselbank. En soms die ik spontane dingen, zoals afgelopen zaterdagavond heb ik een doggybag laten maken (het restaurant had beter op de menukaart kunnen zetten dat alles minimaal 3 persoons porties waren), en dat aan 3 daklozen gegeven die daar vlakbij in een portieken van een winkel met z'n allen onder 2 slaapzakken zaten te rillen. Zij waren er super blij mee. (Dit was in Engeland, en het vroor zo'n 8 graden toen.)