Valse LH piek / IUI-D.

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door frommel, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Iemand tips?

Beetje warrig verhaal, maar probeer het goed uit te leggen.

Voor onze IUI behandelingen gebruik ik LH testen van ClearBlue. Elke maand hebben we netjes een LH piek gevonden, en na een positieve test hebben we niet meer verder gestest. De laatste 3 pogingen hebben we dit wel gedaan. Alle 3 de keren werd de positieve test na enkele uren alweer gevolgd door een negatieve test. In de dagen erna volgde dan wel een positieve test die meer dan 24 uur positief bleef.

De eerste 6 pogingen hebben we op die eerste, korte lh piek geinsemineerd. Vanaf poging 7 hebben we daarnaast ook puregon gebruikt, waarvoor we echo's kregen om de groei van follikels in de gaten te houden. Toen viel op dat bij die LHpiek die maar heel kort duurt, het echobeeld niet overeenkwam met een daadwerkelijk op handen liggende eisprong. Ze hebben toen tóch geinsemineerd, maar ook bloed getrokken. Daaruit kwam toen dat ik waarschijnlijk een voorpiek had gehad; een verhoging in de LH, hoog genoeg om positief te testen, maar waarschijnlijk niet hoog genoeg voor ovulatie. De dag erop volgde inderdaad opnieuw een piek. Voor de zekerheid zijn we toen opnieuw geinsemineerd. Voor het eerst met succes.

Na een zwangerschap van 9 weken is het hartje helaas gestopt.

Nu enkele weken later zijn wij weer met de IUI begonnen. Netjes Puregon geprikt, vanmorgen fm waarop twee mooie grote follikels zaten en een positieve LHtest, dus staat er een inseminatie geplanned voor morgenochtend. Nu weer een LH test 3 uur na de positieve test gedaan, en ja hoor.. die is dus weer negatief.(Maar dit keer kwam het echobeeld weer wel overeen...) Gelukkig vanmorgen voor de zekerheid ook nog bloed laten trekken, dus wordt vanmiddag gebeld.. Vermoed dat ik pregnyl krijg en dan niet morgen maar woensdag pas geinsemineerd zal worden.. (ze gaan niet elke maand 2 x insemineren, want we gebruik daarnaast ook nog eens donorzaad...)

Maar wie zeg mij dat mijn eitjes niet toch gewoon op de piek van vandaag gaan springen? Dan zou de pregnyl niet veel emer uitmaken en is de inseminatie woensdag veel te laat. Maar morgen insemineren kan dus ook veel te vroeg zijn..

Ik wordt hier zo onzeker van.. Het is ook nog eens onze enerlaatste IUI behandeling.. en met al het prikken en meten zou het toch zonde zijn als we er steeds compleet naast zitten.

Zouden ze vanmiddag in mn bloed kunnen zien wanneer de beste tijd is?

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik heb nooit mijn LH gemeten maar altijd pregnyl gezet rond follikels van 18mm, volgens mij zitten ze dan tegen rijp aan zonder het risico dat ze zelf springen en zitten ze rond de 20-22 mm als ze springen. hoe groot zijn jou follikels dan?

3. Kishka

Kishka Actief lid

11 jul 2011
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Frommel,
    Ik had de afgelopen maand een vergelijkbare situatie... Alleen kwam het waarschijnlijk door de curettage (net als bij jou, zwanger van de IUI, MA bij 10.5 weken...), waardoor mijn cyclus helemaal van slag raakte. De eerste keer kreeg ik een positieve ovutest al op dag 10, veel te vroeg voor mij. Het ziekenhuis wilde niet luisteren toen ik zei dat het niet kon kloppen en de IUI stond al devolgende dag ingepland, maar ik heb gelukkig aangedrongen op een echo... Wat bleek: een onrijpe follikel van 12 mm. Na een week weer dezelfde. Uiteindelijk gingen ze elke keer een echo maken en op een moment was er een follikel van 20.5 mm te zien. Maar de ovutest was juist negatief! Tien hebben ze mijn bloed geprikt en op de basis ervan kwamen ze tot de conclusie dat mijn LH piek al geweest was! Dus dezelfde dag de IUI nog uitgevoerd... Maar ik werd pas 19 dagen later ongesteld, terwijl ik altijd een keurige LF van 13 dagen had. Dus ik vraag me af of de IUI toch op het juiste moment plaats heeft gevonden...
    Deze maand kreeg ik nog pregnyl voor de zekerheid, hoewel ik al een positieve ovutest had en het beeld op de echo liet een follikel van 19 mm zien. Ik had de echo 's ochtends, rond 12 uur 's middags pregnyl en de volgende dag om 10 uur de IUI. Of het op tijd was, weet ik nog niet, want ik zit nu op 9 dpo... Soms heb ik hoop en soms helemaal niet... Maar we zullen het zien...
    Voor zover ik het weet, gaan ze er vanuit dat je ei 24 tot 48 uur na de positieve ovutest springt, dus de IUI wordt altijd 24 uur na de positieve ovutest uitgevoerd. Pregnyl werkt op dezelfde manier, je ei zou 24 tot 36 uur na de injectie moeten springen. Wat voor invloed het heeft als je pregnyl krijgt terwijl je al een LH piek can jezelf hebt, geen idee...
    In ieder geval sterkte ermee, het is niet makkelijk! De IUI is lichamelijk niet zo belastend, maar is heel moeilijk om te timen, en aangezien je maar 1 kans hebt, is het zenuwslopend... Je wilt die kans zo graag optimaal benutten, maar het is zo moeilijk om het juiste moment te pakken...

4. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Heb nu 2 follikels, 1 van 18,1 mm en 1 van 15 mm.. Bij de vorige IUI waren dat er 2 van 17+ toen de arst besloot dat de LHpiek te vroeg was.

De LHtest zijn nu dus ook weer negatief en ik verwacht eigenlijk dat de "echte" LHpiek vanavond of morgenochten begint..

Kishka, Klinkt inderdaad of je niet echt in de buurt van je eisprong heb gezeten de vorige x... al kan je natuurlijk ook door de curettage/MA een langer cyclus hebben gehad.. Hoe lang na de curettage zat je? Bij mij heeft het 10 weken geduurd voor de hcg genoeg gedaald was, en mn cyclus dus weer enigzins normaal. Maar ik had dit dus ook al voor de miskraam.. Die valse pieken.

Maakt me erg onrustig.. Je hebt maar zo weinig kans. De IUI valt me best zwaar, de hormonen, het constant op en neer voor de fm (toch elke keer 3-4 x een echo), de spanning eromheen. Vooral na de miskraam vind ik het een hoge emotionele belasting en dan ook nog eens de spanning en onduidelijkheid of de timing wel goed is..

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    He Frommel, ik gebruik ook CB. Ik had normaal geen halve lh piek, maar een lh piek van inderdaad 24 uur of zelfs ietsje meer. Het streepje was dan ook dik toen ik hem eruit haalde. Mijn laatste cyclus had ik vaan net als jij zo'n halfzacht piekje. Wel een smiley, maar een licht streepje als je de stick eruit haalt en geen echte piek daarna. Ik heb CB toen eens gebeld en de testen zijn best gevoelig. Mijn conculsie was dat mijn lhpiek mijn laatste cyclus niet hoog genoeg kwam. Bij jou schommelt hij dus blijkbaar nogal, maar wel mega irritant als je dus een iui doet zeg.

Maar voor mij een herkenbare (niet)piek dus. Maar al met al vind het wel fijne tests. Ik weet nu gewoon, dikke streep is piek, lichte streep (nog) niet.

6. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Ok, deze uitslag had ik niet helemaal verwacht.
    Bloedwaarde blijken heel erg hoog (49 (normaalwaarde tijdens de LHpiek tussen 10 en 55). Lijkt er dus op dat de test vanmorgen de waarheid sprak. Blijf het vreemd vinden dan ik om 7u negatief teste, om 8u positief en vanaf 11u weer negatief... Maargoed. Volgens de arts gaan ze toch echt springen en dus morgen IUI.

7. Kishka

Kishka Actief lid

11 jul 2011
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen, beter te vroeg dan te laat in ieder geval! De zaad overleeft nog een paar dagen in je lichaam, terwijl je ei niet...
    Dus gelukkig dat het morgen wordt uitgevoerd!
    Ik snap volkomen wat je zegt over de IUI... Het geeft bij mij ook een hoop onrust. Ook dat ik onverwachts mijn werk soms moet afzeggen en naar het ziekenhuis haasten... Ook lan je test bv 's middags positief zijn, maar als je dan de volgende dag 's ochtends het ziekenhuis belt, mag je pas volgende dag 's ochtends terecht... Wat waarschijnlijk al veel te laat is...
    En als je ovutesten nog niet goed werken, weet je al helemaal niet meer waar je aan toe bent...
    Heel veel succes morgen in ieder geval!
    Oh ja, het was trouwens mijn derde cyclus na de curettage (als je de curettage als de eerste dag van de eerste cyclus rekent)...

8. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Hier ook zo'n zelfde probleem.
    Wij doen IUI in eigen cyclus, zonder medicatie en dus op basis van LH-tests.
    1e Poging met Kruidvat test gedaan, dus met streepjes.
    Voor de 2e poging had ik een positieve test van de Kruidvat, maar voor mijn gevoel een aantal dagen te vroeg. Er werd geadviseerd door het ziekenhuis om een digitale test te doen, dus van Clear Blue. Test was negatief en een paar dagen later een smiley. Dag erna is inseminatie geweest.
    Gisteren positieve Clear Blue test en afspraak gemaakt voor vandaag. Vanmorgen nog getest, maar deze test was negatief, terwijl ik zou verwachten dat deze nog positief zou zijn. Inseminatie is wel doorgegaan, dus weer afwachten.
    Ik vind het erg lastig het timen in eigen cyclus en van het ziekenhuis krijg je hierover ook niet echt veel informatie.

9. Kishka

Kishka Actief lid

11 jul 2011
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, het is alsof ze het niet kan schelen of ze het goed timen, of niet! Terwijl in alle infobladen over de IUI staat dat de goede timing van cruciale belang is...
    Succes op een wachtbankje!
    Ik ben morgen 10 dpo... Bij de vorige zwangerschap, die in MA eindigde, heb ik op die dag al positief getest... Pffff... Ik durf niet te geloven dat het morgen zover zal zijn...

10. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Frommel, wat goed om te lezen dat jullie weer voor een poging gaan!
    Maar wat een gedoe zeg, erg zenuwslopend.

Ze zeggen dat LH pas vanaf 8 uur smorgens aangemaakt wordt (vandaar ook dat je niet met ochtendurine moet testen eigenlijk)
    Hoeveelheid drinken maakt ook uit of de test positief uitslaat of niet.

Bij onze dochter was mn test om 8 uur positief, om 9 uur negatief en om 11 uur weer positief.
    Dus ook niet continue positief.

Ik hoop dat de bloedtest het bij het goede eind heeft en je eitjes morgen springen!
    Maar mocht deze poging nu niet lukken, dan zou ik de volgende poging afmaken met Pregnyl.
    Dus met 16-18 mm follikel savonds de Pregnyl, dan weet je zeker dat je goed zit!

Ik ga voor jullie duimen meis!

11. sesa

sesa Niet meer actief

Ik doe ook IUI in eigen cyclus, de LH-testen worden nooit pos bij mij. Alleen wanneer ik mijn eisprong heb, dan heb ik buikpijn en test ik pos. Daarom laat ik echo's maken omdat de testen niet werken.

12. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laatste keer iui hebben ze ook bij mij meegekeken met echo's. De keer ervoor ging namelijk niet goed, veel te vroeg de iui gehad omdat ik wel vaag positieve lh testen had maar blijkbaar niet positief genoeg. Op aanraden van de gyn moest ik de clearblue smiley testen halen. Ik doe ze nu dus maar beiden... Ik vind het zelf best wel stressen en snap niet waarom de eisprong niet met pregnyl kan.
    Vrijdag weer een gesprekje met de gyn om te vragen hoe nu verder te gaan.

Deel Deze Pagina