Loop jij al met een mondkapje?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door aYh4L8, 23 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Klopt. Maar als er iemand in jouw buurt hoest zonder hand of elleboog ervoor dan geeft een kapje geen veiligheid omdat het dan ook in je ogen terecht komt. Op die manier kan je net zo goed het virus binnen krijgen, het zal iets minder snel zijn als via je luchtwegen maar je krijgt alsnog een bepaalde virusload binnen. Vandaar dit afsluitende spatbrillen.

Ik wil echt niemand op de vingers tikken dus als ik iemand dat gevoel geef dan spijt het me ten zeerste.
    Ik wil wel een beetje bewustzijn creëeren.:oops:
    En ben je zelf ziek is een mondkapje op zich wel een goed idee omdat je dan niet in de lucht hoest of niest:)

LaLune, amdaa, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ja, op mijn werk. Omdat ik met veel mensen opgepropt zit, waarvan niemand weet of ze iets onder de leden hebben.

Huismuisie vindt dit leuk.
  3. Koffiehert

7 mrt 2020
    47
    39
    18
    Vrouw
    Ik mag geen mondkapje op achter de kassa. En ook geen handschoenen.
    Was heel erg vaak mijn handen en de hygiënische handgel en ik zijn dikke vrienden.
    Als ik handschoenen zou dragen, moet ik bij iedere klant nieuwe aantrekken
    Kost teveel tijd, handschoenen kunnen beter in de zorg worden gebruikt.
    En ik zie als ik naar huis loop, veel handschoenen op straat liggen...

4. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik zag vandaag voor het eerst iemand met een mondkapje. Ik vind het een raar gezicht en vooral onnodig. Je weet toch dat het niet helpt?

Louise11110 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zie hier mensen lopen met van die latex handschoenen die je in de supermarkt kan kopen maar daar gaat werkelijk alles doorheen. Als ik die op mijn werk zou dragen zou ik inmiddels al Hiv en hepatitis B moeten hebben en allerlei andere akelige virussen ;)

Huismuisie, Louise11110 en sidmick vinden dit leuk.
  6. MariTheresa

MariTheresa Actief lid

24 jan 2019
    218
    111
    43
    Vrouw
    Ik houd afstand. Ik loop niet met een mondkapje. Mensen die met en om mensen werken hebben de mondkapjes harder nodig. Waaronder ook vakkenvullers.

7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    tenzij diegene verkouden was. ;)

8. LaLune

LaLune Actief lid

27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Precies! Het dragen van een mondkapje is heel sociaal om anderen niet te besmetten. Uit onderzoek blijkt dat de verspreiding plaats vindt tijdens praten. Een kwartier praten staat gelijk aan 1 x hoesten. Dan verspreiden speekseldruppels met het virus als een aerosol. En nu is ook bekend dat mensen besmettelijk zijn voordat ze klachten krijgen. Een mondkapje voorkomt dus verspreiding (maar andersom, je verspreid het niet) ook als je geen klachten hebt.

Ik denk dat als iedereen in de openbare ruimte een mondkapje (ook al is die hergebruikt of onjuist verwijderd) draagt, dat beter werkt dan 1,5 m afstand houden. Maar zie dat nu maar eens te promoten in Nederland, nu het RIVM zo nadrukkelijk het gebruik ervan heeft afgeraden (met vooral het doel te voorkomen dat er een run op mondkapjes zou ontstaan) :rolleyes:.

amdaa, Madelie, jessy77 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Meen je dat nou die gebruik ik altijd bij het snijden van rauw vlees / kip om geen besmettingen op te lopen maar dat heeft dus geen nut?

10. LaLune

LaLune Actief lid

27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Ik ben nieuwsgierig, hoe kan het dat alles door latex handschoenen gaat? Als een materiaal geen water (H2O) doorlaat, is het toch ook niet-doorlatend voor veel grotere groepen moleculen (zoals bacteriën en virussen)?

11. NieTa

NieTa Bekend lid

26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Hier ben ik ook wel.benieuwd naar, want op het werk gebruik en we ook zulke handschoenen, zijn mijn inziens dezelfde die in de zorg gebruikt worden?
    Dan zouden wij dus niet beschermd zijn tijdens de zorg voor bewoners en bij infectieverpleging.

12. NieTa

NieTa Bekend lid

26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Nee draag geen mondkapje en ook op ons werk worden deze niet gebruikt.
    Wij mogen ze pas gaan gebruiken bij verdenking van, de cliënt gaat dan ook meteen in quarantaine .
    We hebben ook maar een kleine hoeveelheid op de afdeling de rest id verzameld en op een centrale plek binnen de organisatie gelegd.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ach tuurlijk werken handschoenen wel..wat een onzin

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik werk met verstandelijk gehandicapten. Wonen met 10 clienten op een woongroep, een hele kleine woongroep. Als 1 van hin het krijgt, krijgen we t allemaal...

Maar, nu moet begeleiding met mondkapjes rondlopen. Dus ben heel benieuwd hoe ik dat ga doen!

15. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ow welke organisatie zijn jullie?
    Ik werk voor sheerenloo, ik ben begeleidster van een woongroep van 6 personen. Mijn cliënten zullen het ook niet overleven...

16. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ik denk dat ze van die schoonmaakhandschoenen bedoeld? Dat die niet helpen?

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zo werkt dat helaas niet. De latex handschoenen die je in de supermarkt en bouwmarkt koopt zijn enkel voor huishoudelijk gebruik. Op het werk gebruiken wij medische latex handschoenen en daar heb je allerlei gradaties en normeringen in, Wij zijn destijds bijna niet door de NHG accreditatie gekomen omdat onze handschoenen niet aan de juiste normeringen voldeden. Dat een handschoen geen water doorlaat zegt niks over het wel of niet doorlaten van virussen.

Louise11110 vindt dit leuk.
  18. LaLune

LaLune Actief lid

27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Ik ben het niet met je eens. Latex handschoenen laten geen bacteriën en virussen door, ook niet die je bij de bouwmarkt of supermarkt koopt. Tenzij er een gaatje in zit (en er water doorheen komt), maar dat is logisch. Het is onmogelijk voor microben door een latex handschoen heen te komen als water dat niet kan, vanwege de eenvoudige reden dat een watermolecuul vele malen kleiner is dan een bacterie of virus.

Uiteraard moet een product in de medische toepassing betrouwbaar zijn en daarvoor is een normering bedacht om dat gestandaardiseerd te toetsen. Dat geeft een betere betrouwbaarheid dan de niet genormeerde handschoen. Andersom geredeneerd is dat niet automatisch zo, als de handschoen niet genormeerd is, dan is die niet veilig. (gras is groen, dus als iets groen is dan is het gras).

Kortom: Het dragen van handschoenen in de supermarkt voorkomt dat virussen en bacteriën op je handen terecht komen. Het heeft nut om niet genormeerde latex handschoenen te gebruiken als je rauwe kip snijdt.

amdaa, Fantykoekie, Fuddey en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Precies. Vergelijk het met een condoom. In principe beschermen alle latex condoom tegen hiv. Alleen het ene merk is veiliger dan het andere merk omdat sommige merken meer kans hebben om te scheuren. Maar zolang deze niet scheurt betekent het nog niet dat er hiv overdracht plaats kan vinden door het condoom heen.

Zonnestralen en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. LaLune

LaLune Actief lid

27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Duidelijk voorbeeld!

Madelie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina