Loop mijn dochter voor?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by MIss X, Feb 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Of lijkt het maar zo en vind elk ouder dat zijn kind zo snel gaat.
    Of gaat het gewoon zo snel ;)

Mijn dochter is nu 2.5 jaar en het gaat opeens zo snel..
    Ze klets de hele dag door, telt tot 10 in twee talen.
    Onthoud alle liedjes (of zegt dat ze dat geen leuk nummer vind)
    Herkent kleuren..
    Weet wat gisteren, vandaag en morgen is.
    Weet nog dingen te onthouden van maanden terug op vakantie..

Kent het verschil tussen hoog, laag, binnen, buiten.. (al een lange tijd)
    Daarnaast is ze super sociaal, zelfstandig, (mag niks meer doen, volgens mij heeft dat te maken met het leeftijd) Em hoef ik haar maar een keer uit te leggen en daarna begrijp ze het vaak..

Elk kind is anders maar als ik de boekjes lees klopt het gewoon vaak niet...

Herkennen jullie dit?

p.s. veel mensen om mij heen schatten haar wat ouder, en ik begin erg te twijfelen of ik niet gewoon trots ben of dat ze echt voorloopt.

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Hier precies zo. Mijn zoontje wordt ook ouder geschat maar dat is dan ook in combinatie met zijn postuur (94 cm en 15,4 kg met 2). Je moet gewoon geen vergelijkingen maken, elk kind heeft zijn eigen tempo. Ik zie kinderen die net zo zijn als die van ons hoor, ik zie er ook die veel minder praten etc. Daarentegen liep die van ons pas met 17 maanden. Het is vaak het een of het ander.

3. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Hmm als ik zo de dingetjes lees wat jou dochtertje kent met 2.5 kan ik niet anders zeggen dat die van mij dat ook deed met die leeftijd ...
    Denk dat het toch wel een beetje met elkaar oploopt hoor , die van mij was wel laat met lopen en zindelijk is ze ook nog niet :) maar andere dingen gaan dan weer heel goed , ze is ook heel leergierig , leest liever boekjes of maakt puzzels dan dat ze gaat stoeien of wild gaat doen ....

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    mijn zoontje kan dat ook al een tijdje hoor:):),dat in 2 talen tellen heeft hij van Dora,hij kan ook precies vertellen dat een koalabeertje grijs is en een pandabeertje zwart met wit,kent bijna alle kleuren,zingt mee met liedjes.

maar goed,ik dacht eigenlijk ook dat mijn zoontje super intelligent was,maar gewoon goed op schema blijkt hieruit :D

lekker even opscheppen:D

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter is vandaag precies 2,2 jaar en komt ook al ver. Inderdaad tellen dankzij dora, hoewel ze wel vaak de 6 overslaat. Ze kletst de hele dag en kan zich erg goed verwoorden. Ook kan ze zich heel erg goed dingen herinneren. Het zelf doen hoor ik ook heel vaak voorbij komen.

Grappig is dat dochter vaak in 1ste instantie jonger wordt geschat, ze is klein voor haar leeftijd. Als ze dan begint te praten weten mensen het echt niet meer.

Leuk toch dat ze zich zo lekker ontwikkelen. Dochter loopt qua ontwikkeling al vanaf he begin voor. Op het cb doen ze er ook niet raar over, maar vinden ze dochter een slim meisje. En dat vind ik ook, sprak mama trots :)

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Bij mijn dochter gaat het ook ineens zo snel. Ze begint ineens in korte tijd veel beter te praten. Ze herkende de cijfers 1 tm 5 al (door haar teletubbielaptop) en nu herkent ze ook ongeveer 1/3 van het alfabet door een boekje dat we vorige week bij de bieb gehaald hebben.

Is Dora voor deze leeftijd dan? Ik dacht dat het voor oudere kindjes was. Ik zal eens een dvd voor haar halen dan.

7. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier een dame van 21 maanden die van 1-10 telt (niet in het engels want kijkt geen Dora), de meeste kleuren kent, flinke zinnen zegt en werkwoorden vervoegt (meegenomen / afgepakt) en heel veel liedjes uit d'r hoofd kent. Ik denk dat zij op taalgebied dan wel echt voorloopt. Tegelijkertijd is het qua ontwikkeling verder een hele gewone dreumes; vlgs mij pakken kindjes gewoon hun eigen gebiedje waarop ze sneller zijn.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier precies hetzelfde. Eva is een paar weekjes jonger. Alleen kan Eva niet in het engels tellen, daar besteden we ook geen aandacht aan en ze kijkt zo'n 1 keer in de 2 weken een dvd met Dora waarbij ze in het engels tellen. In het Nederlands kan ze wel tot 10 tellen, ook met het aanwijzen in boekjes enzo.
    Kleuren weet ze ook ongeveer allemaal, gisteren zei ze opeens grijs toen ze een grijs kleurpotlood pakte. Ik wist helemaal niet dat ze die kleur kende...

Eva wordt vaak ook jonger geschat omdat ze best klein is, maar zodra ze haar gedrag zien en horen praten weten ze het inderdaad ook niet meer ;).

Ik was van de week bij de cb arts en die vond haar wat dat betreft (praten, sociaal gedrag) wel wat voorlopen en een pienter meisje. Toch wel leuk om te horen, want ik vind dat zelf ook wel als ik vergelijk met andere kinderen, maar echt objectief ben ik niet ;) en ik ken ook niet honderden kinderen van haar leeftijd, dus dat blijft dan lastig conclusies trekken.

Haar geheugen is ook erg goed, ik had haar een paar maanden terug uitgelegd dat baby's uit de borst en uit de fles drinken. Laatst had ze een boekje van Nijntje waarbij de puppy's bij de moeder aan het drinken waren, dus dat zei ik. Zegt Eva: uit de borst! Ze doet je soms echt versteld staan :) Ze herkent ook de weg naar het zwembad (we gaan altijd met de auto). Een paar maanden terug moest ik een keer 's ochtends naar de verloskundige en dat was dezelfde route, toen riep ze heel enthousiast: zwemmen! Gelukkig vindt ze het bij de babydokter ook erg leuk ;)

Het verbuigen van werkwoorden doet ze ook heel goed. Als ze iets voor de eerste keer zegt zegt ze het meestal verkeerd, dan corrigeer ik haar en dan zegt ze het goed en onthoud dat ook.
    En naar ons toe is ze ook heel sociaal, zo lief! Zegt ze: goed zo, mama, goed uitgekozen/gedaan/weggegooid, mama lieverd. En komt dan naar me toe me om even over mijn hoofd te aaien, met zo'n lieve blik *smelt*
    Eigenlijk kopieert ze gewoon alles wat wij ook zeggen en doen... vanavond zei ik tegen mijn vriend: hou op joh! Zegt Eva boos tegen papa: hou op nou!
    Ze zegt ook meestal alsjeblieft als ze iets geeft en dank je wel als ze iets krijgt. Sommigen vinden dat te vroeg om te leren, maar ze leert zo makkelijk en als ze het nu al leert zit dat er straks hopelijk ingebakken :)

Eva is altijd wel redelijk vlot geweest, alleen met lopen niet super vlot, eerste stapjes los met net 1 jaar en met bijna 14 maanden liep ze echt helemaal (altijd) los.
    En met zindelijk worden, het interesseert haar niet zo. Toen we een paar maanden terug serieus met het potje begonnen heeft ze er een week op geplast en gepoept als ze erop ging zitten. Nu wil ze meestal niet eens zitten en als ze wel wil, zegt ze na 1 seconde dat ze klaar is. Dus plassen op het potje is er nu helemaal niet meer bij. Komt wel.

Wel leuk om hier herkenning te lezen!

9. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Alyna (bijna 2) doet ook een paar dingen die jouw meisje doet.

Ze heeft blijkbaar een goed geheugen bijv. we kwamen bij iemand vorige week waar we aantal maanden geleden ook waren geweest, en nog voor we over de drempel waren riep ze 'poes!poes!', en idd ze hebben daar 2 poezen. :)
    En ze heeft (helaas) ook onthouden dat de dokter 'au!' doet.(we waren daar een hele tijd toen ze oorontsteking had, en het deed blijkbaar pijn toen de dok in haar oortjes wou kijken)
    Ze zingt vaak op haar eigen manier mee met liedjes (vaak het laatste woord van elke zin :p)
    Ze herkent ook een paar kleuren.
    En soms plast ze op het potje. :p
    En ze weet wat 'op' 'leeg' 'boven' of 'in' betekent.

'goed' (dus verstaanbaar en/of met zinnen) doet ze daarentegen nog niet echt. ;)
    Tellen ook niet, behalve 'eejn, tjee, djie!' :p
    En ze vertikt het om meer dan 10 happen zelf te eten. :p

Ach, ik vind dit echt zoooooo'n leuke fase! :)

10. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    esmee telt tot 13 ,kent de letters i , e en o (heeft een woezel en pip pctje waar ze dat op kan zoeken) hent een aantal vormen (cirkel,vierkant,driehoek)
    kletst sinds ze ander half is al de oren van je hoofd.
    aantal engelse woorden kan ze zeggen (tja heb je als je dora fan bent )
    en zingen doet ze ook bijna de hele dag door.
    aantal kleuren kan ze ook benoemen.

dus weet niet of jou dochter snel is Miss X , hier is het dus ongeveer net zo.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nee ik denk niet dat ze voorloopt ( moet je je afvragen of je dat zou willen)

Maar kleuren herkennen en vormen weten moet toch al even. En tellen is ook vrij normaal ( en met Dora op tv in twee talen ook niet zo moeilijk)

Het CB is juist altijd erg achter. Isabella moest bij de controle van 2 jaar blokjes stapelen. Ha ha. Nou ja dat is dan toch wel erg makkelijk.
    Dus ik denk eerder dat de boekjes achter lopen en jou meisje gewoon lekker normaal is net als elke andere peuter.

12. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    idd het cb pakt het gemiddelde en ligt iets achter de leeftijd

jelle teld vanaf 2 jaar 1t/m 10
    ook een houten puzzel is niet meer intressant hij heeft leg puzzels
    elk kind ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier als de kinderen ongeveer 3 jaar zijn komt alles samen
    (emotioneel/ grove en kleine motorische handelingen etc.)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Kan best dat het cb achter loopt, maar de arts ziet elke dag zoveel kinderen en kan dus wel goed vergelijken. Als ik Eva vergelijk met andere kinderen die ik ken van haar leeftijd klopt het ook wel wat de cb arts zegt.

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    zie niet dingen die mijn dochter nu nog niet kan dus denk niet dat ze voorloopt. mijn dochter kan van het alfabet a tot e. tellen tot 10 en herkent en benoemt kleuren. ze volgt en begrijpt alles wat ik vraag. wil je dit even doen of ga je dat even pakken dan doet ze dat. slaapt al sinds 13 maanden in een peuterbedje. liep los met 12 maanden (heeft daarna ook nooit meer gekropen), is zindelijk dag en nacht sinds dat ze 23 maanden was.
    verder kent ze alle liedjes uit de hoofd. we doen dan een dansje en als ik wat fout doe dan wordt ik meteen verbeterd :) ook sla ik woordjes over die zij dan mag invullen en doet ze ook altijd goed. verder kan ze alle dieren benoemen inc hun geluidje.
    verder kan ze nog puzzeltjes van 20/25 stukjes wat erg goed is volgens de creche . legpuzzeltjes die met die dopjes erop in een vormpje doen kon ze al zelfstandig toen ze nog niet kon lopen en dan deed ze al erg vroeg :D. ook kan ze erg goed tekenen. duidelijk tekenen en dus niet wat gekrabbel maar echt een huisje, boom, poppetje met gezichtje. ze herkent ook de dagen en wat we die dagen gaan doen. bijvoorbeeld donderdag ochtend brengen we nando naar de crech en zegt ze meteen ik niet he mama ik naar school. dat is de enige dag dat ze in de ochtend naar school moet en weet het dus gewoon precies. ook gaan we 2x per maand met zijn 2tjes wat op zondag doen dus mama dochter dag en zij beslist dan wat. zeg ik bijvoorbeeld zwemmen zegt ze "nee nie zemme, vorige keer daan"

met puzzelen, tekenen, zindelijkeid is ze inderdaad wat sneller dan gemiddeld maar vind der niet voorlopen. andere schatten der wel altijd 3 soms zelfs 4 jaar. ze is nu 98cm en 13 kilo. lang en slank

ze liep met 1,5 jaar controle op het cb erg ver voor maar heb zelf het idee dat het nu wel een beetje rechttrekt.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Lovewinnie, ik heb juist het idee dat jouw dochtertje wel erg voor loopt met alles wat je nu schrijft en eerder wel eens hebt geschreven. En ze is ook zo lang en doet ook al dingen die oudere kindjes doen, ze lijkt over het algemeen gewoon ouder. Eva is 86 cm en 12 kilo, dus klein en een gewoon postuur (ze is eindelijk wat aangekomen, ze was erg dun).
    En tekenen, Eva is er niet zo dol op, wel is ze tegenwoordig erg van het schrijven (zie avatar, ze gaat er echt helemaal voor voorover zitten ;)), ze schrijft dan vaak de o van opa en oma. En soms tekent ze een kikker, of een vis, maar het lijkt nergens op ;). En ze vindt boeken van ons leuk: 'allemaal letters!' En ze doet alsof ze kan lezen, heeft ze zo'n kartonnen babyboekje waar bv. een fiets in staat en erboven staat het woord 'fiets'. Gaat ze met haar vinger eroverheen en zegt: fiets! Net of ze echt leest ;)

Eva begint vaak met een liedje zingen en dan wil ze meestal dat wij ze zingen (ze kan alles ook goed zelf zingen). Als ik dan verder ga waar zij begonnen is zegt ze: oh nee, mama, begin vergeten!!!!! Wijsneus ;). Ze weet dondersgoed dat wij verder gaan waar zij gebleven is :)

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    wijsneusjes zijn het zeker :). alicia heeft een knuffel nijntje en die moet thuis blijven dat weet ze. nu was ik van de week heel vlug even de prullenbak binnen zetten en alicia zat op de bank tv te kijken. zeg tegen der pak je tasje maar dan gaan we jou zo naar school brengen (peuterspeelzaal). ruim ik smiddags op kan ik toch nergens der nijn vinden. helemaal in de tress want wist zeker dat hij op de bank lag. haal ik alicia op op school en zeg dat nijntje kwijt is. doet ze helemaal zielig ahhhh en o jammer. denk dat klopt al niet normaal zou ze kei hard janken. maar goed zal wel dacht ik. vraag ik of zij hem heeft gezien, nee niks weg mama. savonds zeg ik kom schatje slapen. loopt ze naar der tasje, gooit der trommel en beker eruit en ja hoor helemaal onderin lag nijntje. zegt ze met een smile op de koppie "nijn ook slapen, nie sool he mama"

zo heeft ze allemaal van die leuke steken :) ook met mijn sleutels enzo wat minder leuk is.

op de foto ziet jou kleine meid er wel groot uit :) zo wijs alsof ze al jaren schrijft. alicia moet wel plaatjes in een boek zien anders wil ze hem echt niet hebben.

wat alicia erg leuk vind is de spelcomputer DS of de vsmile. ze weet heel goed hoe alles moet. vmsile is dan ook speciaal voor kindjes maar op de DS kent ze mario en super mario helemaal uit der hoofd :D erg leuk

17. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Eerlijk gezegd denk ik dat onze kindjes niet voorlopen, als ik dit hier zo lees ;). Blijkbaar zijn er meerdere kindjes die net zo zijn. Ik denk eerder dat de mama's die hier reageren zelf hopen dat hun kindjes wat voorlopen hihi ;)

18. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja natuurlijk. Je eigen kind is toch het meest slim en leukste :D;)

19. Writer

Writer Niet meer actief

#19 Writer, Feb 15, 2010
    Last edited by a moderator: Feb 15, 2010
    nou als hier verhalen lees , dan loopt mij zoontje wel achter;)

maar ik vind het niet ongewoon ofzo hoor , ik vind dat hij al zo veel kan en begrijpt , hij weet alles bij de naam ,telt tot 4;) maar als hij mij nazegt kan tot 20 wel:p hij begrijpt ook alles , ruimt altijd zijn speelgoed op als hem vraag , zingt liedtje maar dan niet echt hele zinnen ,zijn favoritie liedtje gaat zo , bolke bolke , bolke beeeeee( beer) maar verder gaat hij niet

hij zegt alles maar zinnen maakt hij niet .

hij geeft aan als hij gepoept heeft , kan hij niet tegen vieze luier :)

hij liep op zijn eerste verjaardag

maar als hem zie hoor elke dag weer nieuwe woorden , nieuwe kleuren ,liedtjes tja van mij hoeft hij ook niet zo voor uit te lopen hoor het gaat al hard genoeg
    hij is in janu 2 geworden

mij vriendin heeft trouwens een kindtje van 2 en half , en hij kan zinnen maken liedtjes zingen , ze zegt altijd ,hij kan echt alles , hij weet alles , hij is de beste , zij vergelijk ze samen met mij zoontje soms kan me best aan irriteren hoor net of mij zoontje wat mankeert;)vind ik dikke onzin

20. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Haha dat kan natuurlijk ook. Nee hoor cb zegt het ook vanaf het begin. Vergeleken met het gemiddelde is dochter gewoon een vlotte. Behalve met loslopen, daar was ze niet vlot mee. Maar wel meteen goed toen ze het eenmaal deed. Ben wel trots op mijn meisje, maar dat komt gewoon omdat ze de allerleukste en de allerliefste is :D!

Share This Page